180.820 (20S) Qualitative Content Analysis

Sommersemester 2020

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
26.03.2020 08:30 - 13:30 M.0.22 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch Qualitative Content Analysis
LV-Art Kurs (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 6 (30 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
LV-Beginn 26.03.2020
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Overview and critical assessment of different text analysis approaches with a focus on qualitative content analysis, competences in software supported qualitative content analysis.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Lecture; practical exercise components; group work; independent work on texts

Inhalt/e

Basics and techniques of qualitative and quantitative text analysis

Topics:

  • Basics of content analysis
  •  Materials for text analysis, transcription systems  
  • Techniques of qualitative content analysis - summary inductive creation of categories, deductive category application
  • Computer-supported content analysis - QCAmap
  • Comparison of qualitative and quantitative content analysis, quality criteria
  •  Presentation of evaluation and results regarding qualitative content analysis in research projects

Erwartete Vorkenntnisse

Knowledge of qulitative reseach methods

Literatur

Mayring, Ph. (2014). Qualitative content analysis. Theoretical foundation, basic procedures and software solution (free download via Social Science Open Access Repository SSOAR, URN: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-395173 )

Mayring, P. and Fenzl, T. (2013). QCAmap – An Open Access Software for Qualitative Content Analysis [www.QCAmap.org].

Mayring, Ph. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Social Research FQS, 1 (2). http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2385

Laybourn, S., Frenzel, A. C. and Fenzl, T. (2019). Teacher Procrastination, Emotions, and Stress: A Qualitative Study. Front. Psychology (Educational Psychology), 10:2325. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02325    

Haberfellner, C. and Fenzl, T. (2017). The utility value of research evidence for educational practice from the perspective of preservice student teachers in Austria. A qualitative exploratory study. Journal for Educational Research Online, 9:2, 67-85.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Exercise regarding the evaluation of text materials with the qualitativecontent analysis; term paper

Prüfungsinhalt/e

see topics of the class

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Attendance; evaluation of text material with the qualitative content analysis (50%); written presentation and discussion of the analysis and results of the content analysis in a term paper (50%)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Quantitative and Qualitative Methods (for Media Research) (Pflichtfach)
      • Quantitative and Qualitative Methods (for Media Research) ( 2.0h KU / 4.0 ECTS)
        • 180.820 Qualitative Content Analysis (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Diese Lehrveranstaltung ist keiner Kette zugeordnet