816.084 (19S) Media- and Soundlab: gender studies and technoscience hands-on
Overview
- Lecturer
- Course title german Medien- und Soundlabor: Gender Studies, Technoscience und Praxis
- Type Practical class (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 5 (30 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- possible language(s) of the assessment English
- Course begins on 15.03.2019
- eLearning Go to Moodle course
-
Remarks (english)
several texts in English; it is possible for English speakers to receive a grade in this course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Ziel dieser Lehrveranstaltung ist es, hörbare Phänomene einordnen zu können und sie in politischen und gesellschaftlichen Zusammenhängen zu verorten. Die Studierenden erarbeiten eigenständige und kritische Fragestellungen, zu deren Bearbeitungmedien- und technikwissenschaftliche Theorieansätze herangezogen werden.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Verfassen von Lesekarten durch die Studierenden in Vorbereitung auf die jeweilige Einheit. Kritische Diskussion der Texte mit Close-Readings von kurzen Textstellen in Kleingruppen und im Plenum. Außerdem werden kurze mediale Beispiele (wie Hörspiele, Soundinstallationen, Performances oder Musik) herangezogen und besprochen. Als Abschlussarbeit stehen ein selbst erarbeiteter Radiobeitrag oder eine schriftliche Arbeit zur Auswahl.
Course content
Die LV gliedert sich in die drei Themenschwerpunkte Gender, Technik und Sound. Zunächst werden Gender und Technik miteinander verschränkt. Dafür werden medien- und technikwissenschaftliche Theorien herangezogen. Eine Einführung in Aufnahme- und Interviewtechnik und ein Besuch im Medienlabor, sowie ein Ausstellungsbesuch bieten Möglichkeiten, die theoretischen Grundlagen an Praxisbeispielen anzuwenden.
Themen:
Auditive Wahrnehmung und die Wirkmacht von Schall
Sound als vielfältiges Phänomen; Definition von LV-relevanten Teilbereichen
Politische Implikationen
Genderspezifische und (post)feministische Perspektiven
Werkanalyse von Installationskunst (Besuch im Museum Moderner Kunst Kärnten)
Prior knowledge expected
Keine Vorkenntnisse nötig
Literature
Jean-Luc Nancy, Zum Gehör, Berlin/Zürich: Diaphanes 2014.
Teresa de Lauretis, „Die Technologie des Geschlechts“, in: Kathrin Peters/Andrea Seier (Hg.innen), Gender & Medien-Reader, Berlin/Zürich: Diaphanes 2016, S. 453–573.
Tara Rodgers, „Toward a Feminist Historiography of Electronic Music”, in: Jonathan Sterne (Hg.), The Sound Studies Reader, London/New York: Routledge 2012, S. 475–489.
Jonathan Sterne/Mitchell Akiyama, “The Recording That Never Wanted to Be Heard and Other Stories of Sonification”, in: Karin Bijsterveld/Trevor Pinch: The Oxford Handbook of Sound Studies, Oxford/New York: Oxford University Press 2012, S. 544–560.
Holger Schulze: Sound Studies: Traditionen – Methoden – Desiderate. Eine Einführung. Bielefeld: Transcript 2008.
Intended learning outcomes
The aim of this course is to analyze audible phenomena and to locate them in their political and societal context. The students will be asked to develop their own critical questions, which will be answered with theories of media and technology studies. The course will focus on the topics gender, sound and technology.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
The students are asked to prepare notes for the key texts and bring them to the plenum. Discussions and close readings will take place in small groups and in the plenum. Furthermore short examples (i.e.radio plays, sound installations, performances, music) are chosen and discussed. The students will either work on a radio report during the semester or hand in a paper.
Course content
This course focuses on the key topics gender, technology and sound. First, gender and technology will be entangled through perspectives including media studies and technology studies. An introduction to recording and interview methods, a visit to the media lab and to a current exhibition at the Carinthian Museum of Modern Art will serve as opportunities to apply the attained theoretical principles.
- Auditory perception and agency of sound
- Sound as diverse phenomenon and defining relevant topics for this specific course
- Political implications
- Gender-specific and (post)feminist perspectives
- Analysis of examples
Prior knowledge expected
None
Literature
Jean-Luc Nancy, Zum Gehör, Berlin/Zürich: Diaphanes 2014.
Teresa de Lauretis, „Die Technologie des Geschlechts“, in: Kathrin Peters/Andrea Seier (Hg.innen), Gender & Medien-Reader, Berlin/Zürich: Diaphanes 2016, S. 453–573.
Tara Rodgers, „Toward a Feminist Historiography of Electronic Music”, in: Jonathan Sterne (Hg.), The Sound Studies Reader, London/New York: Routledge 2012, S. 475–489.
Jonathan Sterne/Mitchell Akiyama, “The Recording That Never Wanted to Be Heard and Other Stories of Sonification”, in: Karin Bijsterveld/Trevor Pinch: The Oxford Handbook of Sound Studies, Oxford/New York: Oxford University Press 2012, S. 544–560.
Holger Schulze: Sound Studies: Traditionen – Methoden – Desiderate. Eine Einführung. Bielefeld: Transcript 2008.
Examination information
Examination methodology
Es handelt sich um eine prüfungsimmanente LV mit folgenden Elementen zur Beurteilung: Regelmäßige Anwesenheit, Abgabe von Lesekarten, aktive Mitarbeit, Radiobeitrag oder schriftliche Abschlussarbeit
Examination topic(s)
Siehe LV-Inhalte
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Regelmäßige Anwesenheit und aktive Beteiligung an Diskussionen (30%)
Abgabe von Lesekarten (30%)
Abgabe eines Radiobeitrages oder einer schriftlichen Abschlussarbeit samt einer Werkanalyse (40%)
Examination methodology
There will be no exam at the end of the semester, but the following elements will be used for grading: attendance, preparing notes / flashcards for key texts, taking part in discussions, radio report or paper
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Attendance and taking part in discussions (30%)
Preparing notes for key texts (30%)
Radio report or project paper (40%)
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Non degree programme Gender Studies
(SKZ: 600b, Version: 04W)
-
Subject: Wirtschaft und Arbeit
(Compulsory subject)
-
Wirtschaft und Arbeit (
2.0h PS / 3.0 ECTS)
- 816.084 Media- and Soundlab: gender studies and technoscience hands-on (2.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Wirtschaft und Arbeit (
2.0h PS / 3.0 ECTS)
-
Subject: Wirtschaft und Arbeit
(Compulsory subject)
- Non degree programme Gender Studies
(SKZ: 600b, Version: 04W)
-
Subject: Körper - Psyche - Leiblichkeit
(Compulsory subject)
-
Körper-Psyche-Leiblichkeit (
2.0h PS, SE / 4.0 ECTS)
- 816.084 Media- and Soundlab: gender studies and technoscience hands-on (2.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Körper-Psyche-Leiblichkeit (
2.0h PS, SE / 4.0 ECTS)
-
Subject: Körper - Psyche - Leiblichkeit
(Compulsory subject)
- Erweiterungscurriculum Gender Studies
(Version: 16W.1)
-
Subject: Weiterführende LVs der Gender Studies
(Compulsory subject)
-
LV Gender Studies (
0.0h VO,VP,PS, / 4.0 ECTS)
- 816.084 Media- and Soundlab: gender studies and technoscience hands-on (2.0h UE / 4.0 ECTS)
-
LV Gender Studies (
0.0h VO,VP,PS, / 4.0 ECTS)
-
Subject: Weiterführende LVs der Gender Studies
(Compulsory subject)
- Master's degree programme Science, Technology & Society Studies
(SKZ: 906, Version: 16W.1)
-
Subject: Kommunikation und Kulturen von Wissenschaft und Technik
(Compulsory elective)
-
Übung aus Kommunikation und Kulturen von Wissenschaft und Technik (
0.0h UE / 4.0 ECTS)
- 816.084 Media- and Soundlab: gender studies and technoscience hands-on (2.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Übung aus Kommunikation und Kulturen von Wissenschaft und Technik (
0.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Subject: Kommunikation und Kulturen von Wissenschaft und Technik
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Science, Technology & Society Studies
(SKZ: 906, Version: 16W.1)
-
Subject: Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik
(Compulsory elective)
-
Übung aus Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik (
0.0h UE / 4.0 ECTS)
- 816.084 Media- and Soundlab: gender studies and technoscience hands-on (2.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Übung aus Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik (
0.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Subject: Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik
(Compulsory elective)