160.609 (19S) Modeling unconscious cognitive processes

Sommersemester 2019

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First course session
06.03.2019 16:00 - 18:00 HS 9 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Modellierung unbewusster kognitiver Prozesse
Type Seminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 6.0
Registrations 20 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German , English
Course begins on 06.03.2019
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Time and place

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Course Information

Intended learning outcomes

  • Verständnis der grundlegenden Vor- und Nachteile formaler Modelle in der Kognitionspsychologie
  • Erarbeiten eines Modellierungsansatzes bis hin zur selbständigen Schätzung des Modells für einen Beispieldatensatz

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorlesungseinheiten; Referate und Diskussionen; Seminararbeit

Course content

Modellierungsansätze in der Psychologie erlauben eine formale Repräsentation substantieller theoretischer Annahmen. Die Themenfelder, an denen ausgewählte Modelle im Seminar kennengelernt und erprobt werden sollen, umfassen (1) unbewusste Informationsverarbeitung bei sozialen Vorurteilen, (2) einfache, perzeptuelle und komplexe, konzeptuelle Entscheidungen und (3) Kategorisierung und Konzeptbildung. Unter den grundlegenden Modellierungsansätzen werden multinomiale Verarbeitungsbaummodelle, Modelle sequentieller Evidenzakkumulation und algorithmische Modelle behandelt. Aufbauend auf Einheiten zu den Grundlagen der Ansätze, sollen insbesondere aktuelle Anwendungen kritisch diskutiert werden.  An Beispieldatensätzen soll die Schätzung einzelner Modelle geübt werden.

Das Seminar ist gleichzeitig als Betreuungskurs für Masterarbeiten im Bereich Allgemeine Psychologie belegbar.

Prior knowledge expected

Empfehlenswert Statistik III und IV absolviert zu haben

Literature

Busemeyer, J. R. & Diederich, A. (2009). Cognitive Modeling. Thousand Oaks: Sage.

Lewandowsky, S. & Farrell, S. (2011). Computational Modeling in Cognition. Principles and Practice. Thosand Oaks: Sage.

Erdfelder et al (2009). Multinomial Processing Tree Models. A review of the literature. Journal of Psychology, 217, 108-124.

Forstman, B. U., Ratcliff, R. & Wagenmakers, E.-J. (2016). Sequential Sampling Models in Cognitive Neuroscience: Advantages, Applications, and Extensions. Annual Review of Psychology, 67, 641–666.

Gigerenzer, G. & Brighton, H. (2009). Homo Heuristicus: Why Biased Minds Make Better Inferences. Topics in Cognitive Science, 1, 107-143.

Ratcliff, R., Smith, P. L., Brown, S. D., & McKoon, G. (2016). Diffusion Decision Model: Current Issues and History. Trends in Cognitive Sciences, 20, 260-281.

Intended learning outcomes

  • advantages and disadvantages of formal models in cognitive psychology 
  • Erarbeiten eines Modellierungsansatzes bis hin zur selbständigen Schätzung des Modells für einen Beispieldatensatz

Literature

Busemeyer, J. R. & Diederich, A. (2009). Cognitive Modeling. Thousand Oaks: Sage.

Lewandowsky, S. & Farrell, S. (2011). Computational Modeling in Cognition. Principles and Practice. Thosand Oaks: Sage.

Erdfelder et al (2009). Multinomial Processing Tree Models. A review of the literature. Journal of Psychology, 217, 108-124.

Forstman, B. U., Ratcliff, R. & Wagenmakers, E.-J. (2016). Sequential Sampling Models in Cognitive Neuroscience: Advantages, Applications, and Extensions. Annual Review of Psychology, 67, 641–666.

Gigerenzer, G. & Brighton, H. (2009). Homo Heuristicus: Why Biased Minds Make Better Inferences. Topics in Cognitive Science, 1, 107-143.

Ratcliff, R., Smith, P. L., Brown, S. D., & McKoon, G. (2016). Diffusion Decision Model: Current Issues and History. Trends in Cognitive Sciences, 20, 260-281.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Vertiefung Allgemeine Psychologie und Angewandte Kognitionsforschung (Compulsory elective)
      • Forschungsseminar aus der Allgemeinen Psychologie und Angewandten Kognitionsforschung ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 160.609 Modeling unconscious cognitive processes (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Vertiefung Sozialpsychologie (Compulsory elective)
      • Anwendungsgebiete der Sozialpsychologie ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 160.609 Modeling unconscious cognitive processes (2.0h SE / 6.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses