120.307 (19S) Plurilingualism: research results, models, concepts

Sommersemester 2019

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
04.03.2019 10:30 - 12:00 HS 9 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
LV-Titel englisch Plurilingualism: research results, models, concepts
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 11 (35 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 04.03.2019
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

The students will demonstrate the skills and knowledge to analyse different language biographies, different societal and pedagogical approaches to bi- and multilingualism.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

This course will be held in English. Students should have a good comand of English - meaning that they can understand everyday English spoken at a normal speed. They should be able to express their thoughts and ideas. I do not care for good or bad pronunciation, good or bad grammar as long as the message is comprehensible. So this course might be a good idea to overcome one's language anxiety (if that should be the case). I do hope to attract students from different countries so that English would be the lingua franca.

The Course will be interactive in the sense that 

a) I will engage in open dialogue with the students, discussing input, 

b) students will have to prepare English texts and present them (we will discuss how to present at the beginning of the course), 

c) in the sense that the students will work together in pairs or groups (in this pair- or groupwork any language is allowed as long as all participants can take part; summaries for presentation to all have to be in English).

Inhalt/e

We will discuss key concepts mono-, bi-, pluri- and multilingualism and how these concepts are seen in society. We will focus on languages biographies and reflect upon the influence of how multilingualism is seen in society (e.g. media), institutions and families. 

Erwartete Vorkenntnisse

... is welcome but not required ...

Literatur

Among others:

Baker, Colin & Wright, Wayne E. (2017): The Foundations of Bilingualism and Bilingual Education. Multilingual Matters, Clevedon.

Garcia, Ofelia/Johnson, Ibarra Susana/Seltzer, Kate (2016): The translanguaging Classroom: Leveraging Student Bilingualism for Learning. Multilingual Matters, Clevedon.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

The students are required to put together a portfolio of summaries, reflections and commentaries to the texts they worked with. The students have to use English texts primarily (i.e. they can add texts in one or more of the above mentioned languages). Regardless of the languages used students will be required to have their texts proofread to maximise linguistic correctness.

Prüfungsinhalt/e

See above.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Choice of Topic, structure, style, content, formal and linguistic correctness.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Besonderer Studienbereich Besonderer Studienbereich Friedensstudien (SKZ: 900, Version: 05S)
    • Fach: Erweiterungsbereich (Freifach)
      • Weitere anrechnungsfähige LVs aus anderen Studienplänen ( 0.0h / 0.0 ECTS)
        • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Schulpädagogik (SKZ: 545, Version: 09W.3)
    • Fach: Pflichtfächer (Pflichtfach)
      • Modul: Grundlagen der Erziehungs- und Bidlungswissenschaft
        • Spezielle Themen der pädagogischen Forschung ( 2.0h SE, VS, VO / 4.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Schulpädagogik (SKZ: 545, Version: 09W.3)
    • Fach: Gebundene Wahlfächer (Wahlfach)
      • Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Erwachsenen- und Berufsbildung (SKZ: 847, Version: 09W.3)
    • Fach: Pflichtfächer (Pflichtfach)
      • Modul: Grundlagen der Erziehungs- und Bildungswissenschaft
        • Spezielle Themen der pädagogischen Forschung ( 2.0h VO, SE, VS / 4.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
            Absolvierung im 1., 2. Semester empfohlen
  • Masterstudium Erwachsenen- und Berufsbildung (SKZ: 847, Version: 09W.3)
    • Fach: Gebundene Wahlfächer (Wahlfach)
      • Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
            Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Sozial- und Integrationspädagogik (SKZ: 846, Version: 09W.3)
    • Fach: Pflichtfächer (Pflichtfach)
      • Modul: Grundlagen der Erziehungs- und Bildungswissenschaft
        • Spezielle Themen der pädagogischen Forschung ( 2.0h VS, VO, SE / 4.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Sozial- und Integrationspädagogik (SKZ: 846, Version: 09W.3)
    • Fach: Gebundene Wahlfächer (Wahlfach)
      • Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Psychologie (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Fach: Vertiefung Pädagogische Psychologie (Wahlfach)
      • Vertiefung Pädagogische Psychologie ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2024/25
  • 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)