160.433 (16S) Psychological Well-Being and Exercise: The Flow-phenomenon

Sommersemester 2016

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First course session
08.03.2016 18:00 - 20:00 HS 5 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Psychisches Wohlbefinden und sportliche Aktivität: Das Flow Phänomen
Type Seminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 6.0
Registrations 14 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 08.03.2016

Time and place

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Course Information

Course content

Im Rahmen seiner Forschungen zur Motivation ist Csikszentmihalyi 1975 erstmals auf das Flow-Phänomen gestoßen. Mit dem Begriff Flow wird in diesem Zusammenhang das völlige Aufgehen in einer Tätigkeit bezeichnet. Obwohl Flow von Csikszentmihalyi als ein generelles Phänomen beschrieben wird, erscheinen die speziellen Strukturmerkmale sportlicher Bewegungstätigkeiten besonders prädestiniert Flow Erfahrungen zu generieren (Csikszentmihalyi & Jackson 2000). Im Rahmen der Lehrveranstaltung soll ausgehend von einer intensiven theoretischen Auseinandersetzung mit der Flow Thematik eine Feldstudie konzipiert, durchgeführt und in einer Seminararbeit zusammengefasst werden.

Topics

  • Allgemeine Einführung in die Flow-Forschung
  • Vorstellung (sport)psychologischer Feldstudien zum Flow
  • Erarbeitung möglicher Untersuchungsdesigns
  • Eigenständige Planung und Durchführung einer Feldstudie
  • Auswertung und Vorstellung der Ergebnisse

Teaching objective

Eigenständige Ausarbeitung und Durchführung einer Untersuchung zum Flow-Erleben im Sport; Fähigkeit sich mit den theoretischen Grundlagen umfassend vertraut zu machen, um darauf aufbauend ein logisch stringentes Untersuchungsdesign zur Thematik zu entwickeln.

Prior knowledge expected

Kenntnis motivationspsychologischer Grundlagen.

Literature

Brandauer, T. (2012). Speed and ability as modulating factors of the Flow experience while skiing on prepared slopes. In E. Müller; S. Lindinger & T. Stöggl (eds.). Science and skiing V. (p. 85–92). Aachen: Meyer & Meyer Sport. Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey-Bass Csikszentmihalyi, M. & Jackson, S. (2000). Flow im Sport. München: blv Rheinberg, F. (2006). Intrinsische Motivation und Flow-Erleben. In J. Heckhausen & J. Heckhausen (Hrsg.); Motivation und Handeln, (S. 331–354) Berlin: Springer Rheinberg, F., Vollmeyer, R. & Engeser, S. (2003). Die Erfassung des Flow-Erlebens. In J. Stiensmeier-Pelster & F. Rheinberg (Hrsg.), Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept (S. 261–279). Göttingen: Hogrefe Stoll, O. (2005). Flow Erleben beim Marathonlauf – Zusammenhänge mit Anforderungspassung und Leistung. Zeitschrift für Sportpsychologie, 12, 75–82.

Intended learning outcomes

•Conceptualizating and Conducting a study regarding the flow phenomenon in sport

Teaching methodology including the use of eLearning tools

lecture, instructed group work, group discussions, individual work, result presentation

Course content

In 1975 while studying motivation Czikszentmihalyi discovered the flow phenomenon for the first time. In this context the term flow defines the complete absorption in an activity. Although flow was described by Czikszentmihalyi as a general phenomenon, the structural characteristics of physical activities seem to be particularly suited to generate flow experiences (Csikszentmihalyi & Jackson 2000). Based on an intensive theoretical analysis of the topic the goal of the seminar is to conceptualize and conduct a field study, which should subsequently be summarized in a seminar paper.

Topics

  • • General Introduction to research concerning the flow phenomenon
  • • Presentation of related sportpsychological field studies
  • • Possible designs for studies
  • • Self-reliant planning and conducting of a field study
  • • Evaluation and presentation of results

Teaching objective

•Ability to extensively study the topic-associated theoretical base in order to subsequently develop a logical design for a flow-related field study

Prior knowledge expected

Basic concepts and theories associated with motivation

Literature

Brandauer, T. (2012). Speed and ability as modulating factors of the Flow experience while skiing on prepared slopes. In E. Müller; S. Lindinger & T. Stöggl (eds.). Science and skiing V. (p. 85–92). Aachen: Meyer & Meyer Sport. Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey-Bass Csikszentmihalyi, M. & Jackson, S. (2000). Flow im Sport. München: blv Rheinberg, F. (2006). Intrinsische Motivation und Flow-Erleben. In J. Heckhausen & J. Heckhausen (Hrsg.); Motivation und Handeln, (S. 331–354) Berlin: Springer Rheinberg, F., Vollmeyer, R. & Engeser, S. (2003). Die Erfassung des Flow-Erlebens. In J. Stiensmeier-Pelster & F. Rheinberg (Hrsg.), Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept (S. 261–279). Göttingen: Hogrefe Stoll, O. (2005). Flow Erleben beim Marathonlauf – Zusammenhänge mit Anforderungspassung und Leistung. Zeitschrift für Sportpsychologie, 12, 75–82.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Mitarbeit; Referat; schriftliche Abschlussarbeiten (mind. 10 Seiten), spätester Abgabetermin: 28. Februar 2017.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

seminar paper (10 pages)

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Vertiefung Klinische Psychologie, Gesundheitspsychologie und Psychotherapie (15W) (Compulsory elective)
      • Vertiefung Klinische Psychologie, Gesundheitspsychologie und Psychotherapie B ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 160.433 Psychological Well-Being and Exercise: The Flow-phenomenon (2.0h SE / 6.0 ECTS)

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  • 160.433 SE Psychisches Wohlbefinden und sportliche Aktivtät: Das Flow Phänomen (2.0h / 6.0ECTS)
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  • 160.433 SE Psychisches Wohlbefinden und sportliche Aktivität: Das Flow Phänomen (2.0h / 5.0ECTS)