180.822 (16S) Media Ethics and CSR

Sommersemester 2016

Registration deadline has expired.

First course session
29.04.2016 12:00 - 18:00 HS 8 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Tutor/Tutors
Course title german Media Ethics and CSR
Type Seminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 23 (30 max.)
Organisational unit
Language of instruction English
Course begins on 01.03.2016

Time and place

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Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden verstehen die ethischen Implikationen des Arbeitens in der Medienindustrie; sie können ethische Konzepte auf konkrete moralische Dilemma-Situationen anwenden; sie verstehen die Verbindungen zwischen Medienökonomie, Medienmanagement und Medienethik; sie erhalten Analysetools um die komplexen normativen Fragen von Fairness und Gerechtigkeit in der Medienwelt zu diskutieren und lernen das multidimensionale Konzept der "Verantwortung" von Medienunternehmen und Medienpolitik zu verstehen.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Theorieinputs, Arbeitsgruppen im Seminar, Präsentation und Diskussion von Seminararbeiten.

Course content

Einführung in die Medienethik unter bes. Berücksichtigung der Medienwirtschaft und CSR.

Topics

  • Medien- und kommunikationsethische Grundprobleme
  • Ethische Theorien
  • Journalistische Ethik
  • System- und Institutionenethik
  • CSR
  • Managementethik
  • Ethische Dilemmasituationen

Teaching objective

Der Kurs gibt eine Einführung in die Medienethik und Wirtschaftsethik und betrachtet kommunikationsethische Fragen unter ökonomischen und philosophischen Gesichtspunkten.

Literature

Stephen Ward (2011): Ethics and the Media. Cambridge Univ. Press.

Intended learning outcomes

Students understand the ethical implications of working in the media industry; they can apply ethical concepts to concrete moral dilemma situations; they understand the interconnections of media economics, media management, and media ethics; they get analytic tools for discussing difficult normative questions of fairness and justice in the media world and learn to understand the multifaceted concept of "responsibility" of media companies and media politics.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Theoretical inputs, group works in class, presentations and discussions of seminar papers.

Course content

Introduction to Media Ethics with reference to media economic problems and CSR.

Topics

  • Basic media ethical probles
  • Ethical theories
  • Journalistic Ethics
  • System- and Institutional Ethics
  • CSR
  • Management Ethics
  • Ethical Dilemma Situations

Teaching objective

The course wants to give a comprehensive introduction to media ethics and business ethics and provides an economic and philosophical viewpoint to communication ethical issues.

Literature

Stephen Ward (2011): Ethics and the Media. Cambridge Univ. Press.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Immanent: Gruppenarbeiten und Präsentationen; abschließend: Seminararbeit

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Seminar paper and Group works in class.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Subject: Electives I - Media and Communication (MC) (Compulsory elective)
      • Media Ethics and CSR ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 180.822 Media Ethics and CSR (2.0h SE / 4.0 ECTS)

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  • 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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  • 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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