160.433 (15S) Psychological Well-Being and Exercise: The Flow-phenomenon
Overview
- Lecturer
- Course title german Psychisches Wohlbefinden und sportliche Aktivität: Das Flow Phänomen
- Type Seminar (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 5.0
- Registrations 10 (35 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 09.03.2015
Time and place
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Course Information
Course content
Im Rahmen seiner Forschungen zur Motivation ist Csikszentmihalyi 1975 erstmals auf das Flow-Phänomen gestoßen. Mit dem Begriff Flow wird in diesem Zusammenhang das völlige Aufgehen in einer Tätigkeit bezeichnet. Obwohl Flow von Csikszentmihalyi als ein generelles Phänomen beschrieben wird, erscheinen die speziellen Strukturmerkmale sportlicher Bewegungstätigkeiten besonders prädestiniert Flow Erfahrungen zu generieren (Csikszentmihalyi & Jackson 2000). Im Rahmen der Lehrveranstaltung soll ausgehend von einer intensiven theoretischen Auseinandersetzung mit der Flow Thematik eine Feldstudie konzipiert, durchgeführt und in einer Seminararbeit zusammengefasst werden.Topics
- Allgemeine Einführung in die Flow-Forschung
- Vorstellung (sport)psychologischer Feldstudien zum Flow
- Erarbeitung möglicher Untersuchungsdesigns
- Eigenständige Planung und Durchführung einer Feldstudie
- Auswertung und Vorstellung der Ergebnisse
Teaching objective
Eigenständige Ausarbeitung und Durchführung einer Untersuchung zum Flow-Erleben im Sport; Fähigkeit sich mit den theoretischen Grundlagen umfassend vertraut zu machen, um darauf aufbauend ein logisch stringentes Untersuchungsdesign zur Thematik zu entwickeln.Prior knowledge expected
Kenntnis motivationspsychologischer Grundlagen.Literature
Brandauer, T. (2012). Speed and ability as modulating factors of the Flow experience while skiing on prepared slopes. In E. Müller; S. Lindinger & T. Stöggl (eds.). Science and skiing V. (p. 85–92). Aachen: Meyer & Meyer Sport. Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey-Bass Csikszentmihalyi, M. & Jackson, S. (2000). Flow im Sport. München: blv Rheinberg, F. (2006). Intrinsische Motivation und Flow-Erleben. In J. Heckhausen & J. Heckhausen (Hrsg.); Motivation und Handeln, (S. 331–354) Berlin: Springer Rheinberg, F., Vollmeyer, R. & Engeser, S. (2003). Die Erfassung des Flow-Erlebens. In J. Stiensmeier-Pelster & F. Rheinberg (Hrsg.), Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept (S. 261–279). Göttingen: Hogrefe Stoll, O. (2005). Flow Erleben beim Marathonlauf – Zusammenhänge mit Anforderungspassung und Leistung. Zeitschrift für Sportpsychologie, 12, 75–82.Intended learning outcomes
•Conceptualizating and Conducting a study regarding the flow phenomenon in sportTeaching methodology including the use of eLearning tools
lecture, instructed group work, group discussions, individual work, result presentationCourse content
In 1975 while studying motivation Czikszentmihalyi discovered the flow phenomenon for the first time. In this context the term flow defines the complete absorption in an activity. Although flow was described by Czikszentmihalyi as a general phenomenon, the structural characteristics of physical activities seem to be particularly suited to generate flow experiences (Csikszentmihalyi & Jackson 2000). Based on an intensive theoretical analysis of the topic the goal of the seminar is to conceptualize and conduct a field study, which should subsequently be summarized in a seminar paper.Topics
- • General Introduction to research concerning the flow phenomenon
- • Presentation of related sportpsychological field studies
- • Possible designs for studies
- • Self-reliant planning and conducting of a field study
- • Evaluation and presentation of results
Teaching objective
•Ability to extensively study the topic-associated theoretical base in order to subsequently develop a logical design for a flow-related field studyPrior knowledge expected
Basic concepts and theories associated with motivationLiterature
Brandauer, T. (2012). Speed and ability as modulating factors of the Flow experience while skiing on prepared slopes. In E. Müller; S. Lindinger & T. Stöggl (eds.). Science and skiing V. (p. 85–92). Aachen: Meyer & Meyer Sport. Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey-Bass Csikszentmihalyi, M. & Jackson, S. (2000). Flow im Sport. München: blv Rheinberg, F. (2006). Intrinsische Motivation und Flow-Erleben. In J. Heckhausen & J. Heckhausen (Hrsg.); Motivation und Handeln, (S. 331–354) Berlin: Springer Rheinberg, F., Vollmeyer, R. & Engeser, S. (2003). Die Erfassung des Flow-Erlebens. In J. Stiensmeier-Pelster & F. Rheinberg (Hrsg.), Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept (S. 261–279). Göttingen: Hogrefe Stoll, O. (2005). Flow Erleben beim Marathonlauf – Zusammenhänge mit Anforderungspassung und Leistung. Zeitschrift für Sportpsychologie, 12, 75–82.Examination information
Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Mitarbeit; Referat; schriftliche Abschlussarbeiten (mind. 10 Seiten), spätester Abgabetermin: 29. Februar 2016.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
seminar paper (10 pages)Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Master's degree programme Psychology
(SKZ: 840, Version: 12W.4)
-
Subject: Vertiefung Klinische Psychologie, Gesundheitspsychologie und Psychotherapie
(Compulsory elective)
-
Vertiefung Klinische Psychologie, Gesundheitspsychologie und Psychotherapie B (
0.0h SE / 5.0 ECTS)
- 160.433 Psychological Well-Being and Exercise: The Flow-phenomenon (2.0h SE / 5.0 ECTS)
-
Vertiefung Klinische Psychologie, Gesundheitspsychologie und Psychotherapie B (
0.0h SE / 5.0 ECTS)
-
Subject: Vertiefung Klinische Psychologie, Gesundheitspsychologie und Psychotherapie
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Psychology
(SKZ: 840, Version: 09W.1)
-
Subject: Anwendungsfach Gesundheit, Psychotherapie
(Compulsory subject)
-
Vertiefungsseminar (
4.0h SE / 7.0 ECTS)
- 160.433 Psychological Well-Being and Exercise: The Flow-phenomenon (2.0h SE / 5.0 ECTS)
-
Vertiefungsseminar (
4.0h SE / 7.0 ECTS)
-
Subject: Anwendungsfach Gesundheit, Psychotherapie
(Compulsory subject)
- Doctoral programme Doctoral programme in Philosophy
(SKZ: 792, Version: 09W.2)
-
Subject: Lehrveranstaltungen auf postgradualem Niveau
(Compulsory subject)
-
Lehrveranstaltungen auf postgradualem Niveau (
6.0h SE / 0.0 ECTS)
- 160.433 Psychological Well-Being and Exercise: The Flow-phenomenon (2.0h SE / 5.0 ECTS)
-
Lehrveranstaltungen auf postgradualem Niveau (
6.0h SE / 0.0 ECTS)
-
Subject: Lehrveranstaltungen auf postgradualem Niveau
(Compulsory subject)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Sommersemester 2021
- 160.280 SE Psychisches Wohlbefinden und sportliche Aktivtät: Das Flow Phänomen (2.0h / 6.0ECTS)
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Sommersemester 2019
- 160.280 SE Psychisches Wohlbefinden und sportliche Aktivtät: Das Flow Phänomen (2.0h / 6.0ECTS)
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Sommersemester 2018
- 160.433 SE Psychisches Wohlbefinden und sportliche Aktivtät: Das Flow Phänomen (2.0h / 6.0ECTS)
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Sommersemester 2016
- 160.433 SE Psychisches Wohlbefinden und sportliche Aktivität: Das Flow Phänomen (2.0h / 6.0ECTS)