180.822 (15S) Media Ethics and CSR
Overview
- Lecturer
- Tutor/Tutors
- Course title german Media Ethics and CSR
- Type Seminar (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 30 (30 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction English
- Course begins on 21.05.2015
Time and place
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Course Information
Intended learning outcomes
Die Studierenden verstehen die ethischen Implikationen des Arbeitens in der Medienindustrie; sie können ethische Konzepte auf konkrete moralische Dilemma-Situationen anwenden; sie verstehen die Verbindungen zwischen Medienökonomie, Medienmanagement und Medienethik; sie erhalten Analysetools um die komplexen normativen Fragen von Fairness und Gerechtigkeit in der Medienwelt zu diskutieren und lernen das multidimensionale Konzept der "Verantwortung" von Medienunternehmen und Medienpolitik zu verstehen.Teaching methodology including the use of eLearning tools
Theorieinputs, Arbeitsgruppen im Seminar, Präsentation und Diskussion von Seminararbeiten.Course content
Einführung in die Medienethik unter bes. Berücksichtigung der Medienwirtschaft und CSR.Topics
- Medien- und kommunikationsethische Grundprobleme
- Ethische Theorien
- Journalistische Ethik
- System- und Institutionenethik
- CSR
- Managementethik
- Ethische Dilemmasituationen
Teaching objective
Der Kurs gibt eine Einführung in die Medienethik und Wirtschaftsethik und betrachtet kommunikationsethische Fragen unter ökonomischen und philosophischen Gesichtspunkten.Literature
Stephen Ward (2011): Ethics and the Media. Cambridge Univ. Press.Intended learning outcomes
Students understand the ethical implications of working in the media industry; they can apply ethical concepts to concrete moral dilemma situations; they understand the interconnections of media economics, media management, and media ethics; they get analytic tools for discussing difficult normative questions of fairness and justice in the media world and learn to understand the multifaceted concept of "responsibility" of media companies and media politics.Teaching methodology including the use of eLearning tools
Theoretical inputs, group works in class, presentations and discussions of seminar papers.Course content
Introduction to Media Ethics with reference to media economic problems and CSR.Topics
- Basic media ethical probles
- Ethical theories
- Journalistic Ethics
- System- and Institutional Ethics
- CSR
- Management Ethics
- Ethical Dilemma Situations
Teaching objective
The course wants to give a comprehensive introduction to media ethics and business ethics and provides an economic and philosophical viewpoint to communication ethical issues.Literature
Stephen Ward (2011): Ethics and the Media. Cambridge Univ. Press.Examination information
Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Immanent: Gruppenarbeiten und Präsentationen; abschließend: Seminararbeit
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Seminar paper and Group works in class.Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Master's degree programme Media and Convergence Management
(SKZ: 150, Version: 13W.2)
-
Subject: Electives I - Media and Communication (MC)
(Compulsory elective)
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Media Ethics and CSR (
2.0h SE / 4.0 ECTS)
- 180.822 Media Ethics and CSR (2.0h SE / 4.0 ECTS)
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Media Ethics and CSR (
2.0h SE / 4.0 ECTS)
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Subject: Electives I - Media and Communication (MC)
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Media, Communications & Culture
(SKZ: 841, Version: 09W.1)
-
Subject: Organisationskommunikation und -kultur
(Compulsory elective)
-
Seminar (
2.0h SE / 6.0 ECTS)
- 180.822 Media Ethics and CSR (2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Seminar (
2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Subject: Organisationskommunikation und -kultur
(Compulsory elective)
- Diploma programme Media and Communications Studies
(SKZ: 301, Version: 02W.2)
-
Stage two
-
Subject: Schwerpunktfach "Organisationskommunikation" ( Wahlfach)
(Compulsory elective)
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Module: Seminar zur Organisationskommunikation
-
Seminar zur Organisationskommunikation (
2.0h SE / 6.0 ECTS)
- 180.822 Media Ethics and CSR (2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Seminar zur Organisationskommunikation (
2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Module: Seminar zur Organisationskommunikation
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Subject: Schwerpunktfach "Organisationskommunikation" ( Wahlfach)
(Compulsory elective)
-
Stage two
Equivalent courses for counting the examination attempts
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Sommersemester 2024
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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Sommersemester 2023
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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Sommersemester 2022
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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Sommersemester 2021
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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Sommersemester 2020
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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Sommersemester 2019
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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Sommersemester 2018
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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Sommersemester 2017
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)
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Sommersemester 2016
- 180.822 SE Media Ethics and CSR (2.0h / 4.0ECTS)