700.009 (14S) Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar)

Sommersemester 2014

Registration deadline has expired.

First course session
11.03.2014 13:00 - 15:00 O.0.01 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Das Spiel als Gegenstand interdiszipinärer Forschung (Sparkassenseminar)
Type Seminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 19 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 11.03.2014

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Impulsreferate, Präsentationen, gemeinsame Diskussion von (Zwischen-)Ergebnissen, Erstellen einer Publikation in Buchform

Course content

Diese interdisziplinäre Lehrveranstaltung, an der VertreterInnen aller Fakultäten der AAU mitwirken, wendet sich an Studierende in höheren Semestern aller Studienrichtungen. Vorausgesetzt wird ein generelles Interesse am Thema "Spiel", sowie ein spezielles Interesse an einem der vier von den mitwirkenden Lehrenden der Fakultäten angebotenen Themenbereiche.

Topics

  • Plan- und Strategiespiele in Wirtschaft und Politik
  • Umsetzung und Reflexion von Entscheidungsprozessen in Spielen
  • Produkt- und Markenplatzierung in Computerspielen
  • Indie Games: Einflüsse und Entwicklungen

Keywords

Spiel, Videospiel, Planspiele, Strategiespiele, Advergames, Ludologie, Agency, Immersion, Engagement, Serious Games

Teaching objective

Ziel dieser Lehrveranstaltung ist die Erarbeitung und Vermittlung eines fachübergreifenden Verständnisses von Aspekten des Spiels.

Prior knowledge expected

keine; an dieser LV bzw. an den oben dargestellten Perspektiven interessierte Studierende werden gebeten, mit den jeweiligen Lehrenden bereits vor der Vorbesprechung am 11. März Kontakt aufzunehmen!

Literature

J. Huizinga, Homo Ludens, Routledge & Kegan Paul, 1949 http://art.yale.edu/file_columns/0000/1474/homo_ludens_johan_huizinga_routledge_1949_.pdf

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Schriftliche Arbeit und mündliche Präsentation

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 05W.5)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1/2.2 Vorlesung mit Proseminar oder Vorlesung mit Kurs ( 2.0h VP, VK / 3.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 12W.4)
    • Subject: Marketing (Compulsory elective)
      • Special Topics in Consumer Behavior ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Foundation course - Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 918, Version: 05W.7)
    • Subject: Advanced course: Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS2.2 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Teacher training programme English (Secondary School Teacher Accreditation) (SKZ: 344, Version: 04W.7)
    • Stage two
      • Subject: Advanced Culture Studies (Compulsory subject)
        • Advanced Topics in Culture Studies ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
          • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme English and American Studies (SKZ: 812, Version: 11W.1)
    • Subject: Applied Linguistics (Compulsory elective)
      • Advanced Topics in „Film, Literature and Culture Studies” ( 0.0h SE / 8.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Applied Informatics (SKZ: 911, Version: 13W.1)
    • Subject: Distributed Multimedia Systems (Compulsory elective)
      • Seminar in Distributed Multimedia Systems ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Informatik (SKZ: 921, Version: 09W.1)
    • Subject: Distributed Systems (Compulsory subject)
      • Seminar in Distributed Systems ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Informatik (SKZ: 921, Version: 09W.1)
    • Subject: Pflichtfächer (Compulsory subject)
      • Seminar aus Informatik ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Informatics (SKZ: 921, Version: 03W.1)
    • Subject: Pflichtfächer (Compulsory subject)
      • Seminar aus Informatik ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Informatics (SKZ: 921, Version: 03W.1)
    • Subject: Distributed Systems (Compulsory subject)
      • Seminar in Distributed Systems ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Diploma programme Informatics (SKZ: 880, Version: 02W)
    • Stage three
      • Subject: Verteilte Systeme (Compulsory subject)
        • Seminar aus Verteilte Systeme ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
          • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Information Management (SKZ: 922, Version: 05W.2)
    • Subject: Vernetzte Systeme für Informationsmanagement (Compulsory elective)
      • Seminar aus Informationsmanagement ( 2.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Master's degree programme Information Technology (SKZ: 489, Version: 06W.3)
    • Subject: Electives (Optional subject)
      • Diverse Lehrveranstaltungen ( 0.0h VO/VK/VS/KU/PS / 12.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 05W.5)
    • Subject: Marketing and International Management (Compulsory elective)
      • BS1.3 Proseminar oder Vorlesung mit Proseminar ( 2.0h PS, VP / 3.0 ECTS)
        • 700.009 Games Studies: An interdisciplinary approach (Sparkassenseminar) (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2022
  • 602.411 VC Special Topics in Consumer Behavior: empirical research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.411 VC Special Topics in Consumer Behavior: empirical research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.411 VC Special Topics in Consumer Behavior: empirical research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.411 VC Special Topics in Consumer Behavior: empirical research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 602.411 VC Special Topics in Consumer Behavior: empirical research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.411 VC Special Topics in Consumer Behavior: empirical research (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.411 VP Special Topics in Consumer Behavior (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.411 VK Special Topics in Consumer Behavior: (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.412 VP Special Topics MIM / MIM-Grundlagen 3/ MIM-Vertiefung 2/ Medienmanagement: International Advertising (2.0h / 3.0ECTS)