601.620 (14S) Marketing

Sommersemester 2014

Registration deadline has expired.

First course session
02.05.2014 09:00 - 17:00 HS A On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Marketing
Type Lecture
Hours per Week 2.0
ECTS credits 3.0
Registrations 424
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on not set
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

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Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vortrag und Fallstudien / Lecture and case studies

Course content

Die Veranstaltung gibt einen Überblick über die verschiedenen Facetten des Marketing und stellt die Grundlagen einer marktorientierten Ausrichtung von Unternehmen dar. Durch eine kombinierte Betrachtung des strategischen und operativen Managements wird in der Vorlesung die Grundlage für tieferes Marketing- und Managementwissen gelegt. Im ersten Teil der Vorlesung werden daher verschiedene Methoden und Instrumente des strategischen Managements diskutiert. Der zweite Teil der Vorlesung fokussiert auf den operativen Marketingbereich und geht dabei speziell auf den Marketing-Mix ein. Die Vorlesung „Marketing/Marktorientierte Unternehmensführung“ stellt die Grundlage für die Proseminare zur Marktorientierten Unternehmensführung dar. The lecture gives an overview of diverse aspects in Marketing and provides the base for a market-oriented view of the organization. Combining strategic and operative aspects the lecture seeks to deliver basic knowledge in the fields of Marketing and Mangement. Starting with specific strategic questions, various methods and tools are discussed. The second part of the lecture focuses on the operative level and specifically examines the Marketing-Mix. The lecture „Marketing/Market-oriented Management“ is the precondition to visit the „Seminar market-oriented Management“.

Teaching objective

Die Studierenden sollen die Grundbegriffe und Aufgaben des Marketing kennen lernen. Ihnen soll die Bedeutung der marktorientierten Ausrichtung von Unternehmen bewusst werden und sie sollen in die Lage versetzt werden, strategische und operative Marketingentscheidungen in Unternehmen einschätzen zu können. Sie sollen ein grundlegendes Verständnis des Marketing erhalten. Students should get to know the general concepts and tasks of Marketing. The lecture aims to underline the importance of market-orientation within organizations and students should be able to evaluate strategic and operative marketing desicions. A general marketing knowledge will be provided.

Literature

Wird in der LV bekanntgegeben! Will be advised in class!

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination topic(s)

Wird in der LV bekanntgegeben! Will be advised in class!

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Schriftliche Klausur / Written exam

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 12W.1)
    • Subject: Grundlagen der Unternehmensführung (Compulsory subject)
      • Marketing ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Cultural Studies (SKZ: 642, Version: 09W.3)
    • Subject: Gebundene Wahlfächer (Compulsory elective)
      • Module: Wahlfachmodul BWL
        • Wahlfachmodul BWL ( 6.0h XX / 12.0 ECTS)
          • 601.620 Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 05W.5)
    • Subject: Studieneingangsphase (Compulsory subject)
      • Module: Marktorientierte Unternehmensführung
        • Marktorientierte Unternehmensführung ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
          • 601.620 Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
            Absolvierung im 1. Semester empfohlen
  • Diploma programme Informatics (SKZ: 880, Version: 02W)
    • Stage one
      • Subject: Anwendungsfach BWL (Compulsory subject)
        • Marktorientierte Unternehmensführung ( 2.0h VO / 2.0 ECTS)
          • 601.620 Marketing (2.0h VO / 2.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 12W.1)
    • Subject: Grundlagen der BWL (Compulsory subject)
      • 1.8 Marketing ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 05W.4)
    • Subject: Grundlagen der Allgemeinen Betriebswirtschaftslehre (Compulsory subject)
      • Marktorientierte Unternehmensführung ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Kompetenzerweiterung (Compulsory elective)
      • Kompetenzerweiterung ( 0.0h VK/VO/KU/PS / 6.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Grundlagen der Wirtschaftswissenschaften (Compulsory elective)
      • Marketing ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Betriebswirtschaftliche Ergänzung (Compulsory elective)
      • Marketing ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 09W.2)
    • Subject: Kompetenzerweiterung (Compulsory subject)
      • Lehrveranstaltung aus Genderstudien, Wirtschaftswissenschaften und Sprachwissenschaften im Umfang von 4 ECTS ( 0.0h VO,VK,PS,KU / 4.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Master's degree programme Information Technology (SKZ: 489, Version: 06W.3)
    • Subject: Soft-Skill Courses (Compulsory subject)
      • Diverse Lehrveranstaltungen ( 0.0h VO/VK/VS/KU/PS / 6.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 05W.5)
    • Subject: Einführung in das Studium (Compulsory subject)
      • Marktorientierte Unternehmensführung ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 12W.3)
    • Subject: Grundlagen der Unternehmensführung (Compulsory subject)
      • Marketing ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.620 Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 601.620 VO Marketing/ Marktorientierte Unternehmensführung (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2012
  • 601.620 VO Marktorientierte Unternehmensführung (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 601.620 VO Marktorientierte Unternehmensführung (2.0h / 3.0ECTS)