160.140 (11W) Clinical psychological assessment under consideration of various therapeutic models

Wintersemester 2011/12

Registration deadline has expired.

First course session
04.10.2011 09:00 - 10:30 HS 10 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Tutor/Tutors
Course title german Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen
Type Lecture - Seminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 5.0
Registrations 26
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 04.10.2011

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorlesung mit Seminarcharakter

Course content

Im Rahmen der Vorlesung mit Seminarcharakter werden zunächst die Grundlagen der klinisch-psychologischen Diagnostik vermittelt. Dazu zählt der Prozess der klinisch-psychologischen Diagnostik ebenso wie allgemeine Modelle zur klinisch-psychologischen Diagnostik. Nach einer kurzen Einführung werden dann diagnostische Modelle in den jeweiligen therapeutischen Strömungen (u.a. Plananalyse, Psychoanalytisch orientierte Diagnostik, Familiendiagnostik) ebenso wie Klassifikationen vorgestellt.

Topics

  • 1. Aufgaben und Hintergrund der klinisch-psychologischen Diagnostik
  • 2. Prozess der klinisch-psychologischen Diagnostik
  • 3. Allgemeine Modelle der klinisch-psychologischen Diagnostik
  • 4. Verhaltenstheoretisch orientierte Modelle
  • 5. Kognitiv orientierte klinisch-psychologische Diagnostik
  • 6. Plananalyse
  • 7. Gesprächspsychotherapeutische Diagnostik
  • 8. Psychoanalytisch orientierte Diagnostik
  • 9. Diagnostik dynamischer Systeme
  • 10. Familiendiagnostik
  • 11. Klinische Ressourcendiagnostik
  • 12. Klassifikation
  • 13. Prozessdiagnostik und kontrollierte Praxis
  • 14. Klinisch-psychologische Erhebungsmethoden

Teaching objective

- Kompetenzen zur Differenzierung verschiedener klinisch-psychologischer Modelle zur Diagnostik - Kompetenzen zur Differenzierung verschiedener klinisch-psychologischer Modelle in unterschiedlichen therapeutischen Kontexten (u.a. kompetente Anwendung der Plananalyse anhand von Beispielen oder der psychoanalytisch-orientierten Diagnostik)

Prior knowledge expected

Bachelorabschluss

Literature

Röhrle, B., Caspar, F., Schlottke, P.F. (2008). Lehrbuch der klinisch-psychologischen Diagnostik. Stuttgart: Kohlhammer. Antony, M., Barlow, D.H. (2010). Handbook of assessment and treatment planning for psychological disorders. New York: The Guilford Press.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lecture and course

Course content

This lecture will provide the students with basic information of in clinical psychological assessment. It is intended to provide an overview of the processes and general models of clinical psychological assessment. After a short introduction in the field of clinical psychological assessment the course will give more details on clinical psychological assessment in various treatment settings (e.g., plan analysis or psychodynamic oriented diagnostics or family diagnostic) as well as classification systems.

Topics

  • 1. Tasks and background of clinical psychological assessment
  • 2. Process of clinical psychological assessment
  • 3. General models of clinical psychological assessment
  • 4. Behaviour orientated models
  • 5. Cognitive orientated clinical psychological assessment
  • 6. Analysis
  • 7. Client-centered therapy assessment
  • 8. Psychoanalytical orientated assessment
  • 9. Assessment of psychodynamic systems
  • 10. Familiy assessment
  • 11. Clinical resource assessment
  • 12. Clasification
  • 13. Processual and controlled assessment
  • 14. Clinical psychological collection method

Teaching objective

- To learn that various clinical psychological models of assessment exist and to differentiate between them - to learn that various clinical psychological models of assessment in various treatment settings exist (e.g., using the plan analysis with examples or the psychodynamic oriented diagnostic)

Prior knowledge expected

Bachelor degree

Literature

Röhrle, B., Caspar, F., Schlottke, P.F. (2008). Lehrbuch der klinisch-psychologischen Diagnostik. Stuttgart: Kohlhammer. Antony, M., Barlow, D.H. (2010). Handbook of assessment and treatment planning for psychological disorders. New York: The Guilford Press.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination topic(s)

Modelle der klinisch-psychologischen Diagnostik, Prozess der klinisch-psychologischen Diagnostik, Klinisch-psychologische Diagnostik bei unterschiedlichen therapeutischen Richtungen

Examination topic(s)

models of clinical psychological assessment, process of psychological assessment, models of clinical psychological assessment in various treatment settings

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

exam in written form (duration: 1 hour)

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 09W.1)
    • Subject: Diagnostik, Beratung, Gesprächsführung (Compulsory subject)
      • Diagnostik/Beratung/Gesprächsführung ( 2.0h VS / 5.0 ECTS)
        • 160.140 Clinical psychological assessment under consideration of various therapeutic models (2.0h VS / 5.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 160.140 VO Klinisch-psychologische Diagnostik unter besonderer Berücksichtigung verschiedener therapeutischer Orientierungen (2.0h / 4.0ECTS)