601.922 (23W) Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship

Wintersemester 2023/24

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
05.10.2023 16:00 - 18:00 HS C On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Lehrende/r
Tutor/in/Innen
LV-Titel englisch Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship
LV-Art Vorlesung
LV-Modell Präsenzlehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 72
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
LV-Beginn 05.10.2023
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

Prüfungstermine (geplante Kalenderwochen, Änderungen vorbehalten):

1. Prüfungstermin (SPU Prüfung, elektronische Prüfung im Hörsaal): KW 6

2. Prüfungstermin (SPU Prüfung, elektronische Prüfung im Hörsaal): KW 12/13

3. Prüfungstermin (SPU Prüfung, elektronische Prüfung im Hörsaal): KW 18/19

4. Prüfungstermin (SPU Prüfung, elektronische Prüfung im Hörsaal): KW 24/25

Seniorstudium Liberale Ja

Zeit und Ort

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LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

The lecture intends to create a basic understanding of the importance of entrepreneurship in established organizations. Companies are increasingly under pressure from their stakeholders. The ability to strategically renew organizations to adapt to changing conditions (e.g. customer preferences, legal requirements) ensures the organization's long-term survival. Thus, practicing corporate entrepreneurship and anchoring the organization's entrepreneurial orientation is crucial. The lecture focuses in particular on the changing framework conditions caused by digitalization.


Lehrmethodik

Lecture with interactive elements.

Inhalt/e

This lecture is an introductory course and aims to create a basic understanding of the relevant contents. It combines organizational and individual level aspects that reveal the necessity, complexity, and potential of entrepreneurship initiatives in established organizations.

The contents discussed are:

M0: Basics of entrepreneurship

M1: Basics of corporate entrepreneurship

M2: Entrepreneurial orientation in established organizations

M3: Managing and performing explorative and exploitative tasks (ambidexterity)

M4: Entrepreneurial individuals (Intrapreneurship)

M5: Promoting individual entrepreneurial engagement

M6: Characteristics and establishment of an entrepreneurial organizational culture

M7: Cooperation between corporates and new and innovative ventures (start-ups)

M8: Basics of digitalization

M9: Digital entrepreneurship

M10: Digital leadership

Erwartete Vorkenntnisse

None. 

However, the completion of the lecture Entrepreneurship & Innovation (BUS 3) is recommended.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Written exam using either the "Safe Examination Environment - SPU" (at the university) or ROPE (off campus).

Prüfungsinhalt/e

Lecture contents and listed literature. Question types include both closed (multiple choice, true/false etc.) and open questions.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Written exam. At least 50% of the total points are required for passing 

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Fach: Innovationsmanagement und Entrepreneurship (Wahlfach)
      • 14.1 SBWL Innovationsmanagement und Entrepreneurship I ( 0.0h VC, KS, VI / 4.0 ECTS)
        • 601.922 Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Informationsmanagement (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Fach: Innovationsmanagement (Wahlfach)
      • 7.4.1 Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship ( 0.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.922 Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Informationsmanagement (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Fach: Entrepreneurship (Wahlfach)
      • 7.5.1 Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship ( 0.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.922 Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Wirtschaftsinformatik (SKZ: 522, Version: 20W.2)
    • Fach: Innovationsmanagement und Entrepreneurship (Wahlfach)
      • 10.3.1 Innovationsmanagement und Entrepreneurship I ( 0.0h VC, VI, KS / 4.0 ECTS)
        • 601.922 Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 22W.1)
    • Fach: Management and Economics: Advanced (Wahlfach)
      • 3.2a Entrepreneurship & Innovation Management ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 601.922 Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 22W.1)
    • Fach: Management and Law: Complements (Wahlfach)
      • 3.3a Wahl von weiteren Lehrveranstaltungen aus „Management and Economics: Advanced“ die unter 3.2a – e noch nicht gewählt wurden ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 601.922 Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Wirtschaft und Recht (SKZ: 519, Version: 18W.1)
    • Fach: Innovationsmanagement und Entrepreneurship (Wahlfach)
      • 7.8.1. SBWL Innovationsmanagement und Entrepreneurship 1 ( 0.0h VC, KS, VI / 4.0 ECTS)
        • 601.922 Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium International Business and Economics (SKZ: 516, Version: 19W.1)
    • Fach: Digital Business (Wahlfach)
      • 10.2 Digital Business 2 ( 0.0h VC, KS / 4.0 ECTS)
        • 601.922 Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2022/23
  • 601.922 VO Digital Business 2: Corporate Entrepreneurship and Digitalization (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 601.922 VO Digital Business (DB 2) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 601.920 VO Corporate Entrepreneurship & Digitalisierung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 601.922 VO Digital Business (DB 2) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 601.920 VO Corporate Entrepreneurship & Digitalisierung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 601.902 VO Corporate Entrepreneurship & Innovationsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 601.902 VO Corporate Entrepreneurship & Innovationsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)