780.415 (22W) Human Centered Computing for Game Studies

Wintersemester 2022/23

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
03.10.2022 14:00 - 16:00 N.0.43 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch Human Centered Computing for Game Studies
LV-Art Vorlesung-Kurs (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil 50%
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 31 (30 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 03.10.2022
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
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LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

After having successfully completed the course, a student:

  • is familiar with the domain-specific concepts, theories and vocabulary 
  • is able to identify usability and user experience problems in others' visual designs and knows how to avoid them in his/her own designs, 
  • is able to design an own user interface project following a state-of-the-art human centered design approach
  • is familiar with some of the basic psychological concepts related to graphical interface design (GUI) 
  • understands and can apply the learned fundamental concepts, elements and principles of graphical interface design.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

lectures
practical and theoretical in-class exercises
prototypical example project ( with prototyping tools such as Figma, AdobeXD,...)
written exam (online examination environment)

Inhalt/e

Graphical user interface design is not only a question of a sence for graphical design. An important requirement of interface design is to know about conventions, norms, standards to support users of an interactive systems in completing their tasks. This is done by designing elements, functions and sequences in a manner the users can be assumed to be familiar with - for example in an online shop a designer would rather use the concept of a "shopping cart" rather than inventing something new like a "conveyor belt" the function of which nobody knows.  In the course the students are introduced to the basics of GUI-designs (for desktop applications, web-sites and mobile applications), with a focus on games. The course provides the theoretical and practical foundations necessary for conveying function and information visually: 

Addressed Topics (tentative):

  • Human-Computer Interaction / Human-centered design
  • Human Information Processing (Perception, Memory, Tactility,...) 
  • Design Principles / Rules
  • Specifics of Game Design 

Literatur

Many introductory books in Human-Computer Interaction and parts of them are included in the course.

The most important standard book is: 

Designing the User Interface (6th Edition) Ben Shneiderman and Catherine Plaisant | 9781292153919

Ben Shneiderman et. al. Designing the User Interfaces

Other books and papers with a specific focus on game design will be added. 


Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Diese Lehrveranstaltung ist keiner Kette zugeordnet