120.307 (23S) Plurilingualism: research results, models, concepts
Überblick
- Lehrende/r
- LV-Titel englisch Plurilingualism: research results, models, concepts
- LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
- LV-Modell Präsenzlehrveranstaltung
- Semesterstunde/n 2.0
- ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
- Anmeldungen 14 (35 max.)
- Organisationseinheit
- Unterrichtssprache Englisch
- LV-Beginn 13.03.2023
- eLearning zum Moodle-Kurs
Zeit und Ort
LV-Beschreibung
Intendierte Lernergebnisse
The students will demonstrate the skills and knowledge to interpret and analyse different language biographies, different societal and pedagogical approaches to bi- and multilingualism.
Lehrmethodik
This course will be held in English. Students should have a good comand of English - meaning that they can understand everyday English spoken at a normal speed. They should be able to express their thoughts and ideas. I do not care for good or bad pronunciation, good or bad grammar as long as the message is comprehensible. So this course might be a good idea to overcome one's language anxiety (if that should be the case). I do hope to attract students from different countries so that English would be the lingua franca.
The Course will be interactive in the sense that
a) I will engage in open dialogue with the students, discussing input,
b) students will have to prepare English texts and present them (we will discuss how to present at the beginning of the course),
c) in the sense that the students will work together in pairs or groups (in this pair- or groupwork any language is allowed as long as all participants can take part; summaries for presentation to all have to be in English).
Inhalt/e
We will discuss key concepts mono-, bi-, pluri- and multilingualism and how these concepts are seen in society. We will focus on language biographies and reflect upon the influence of how multilingualism is seen in society (e.g. media), institutions and families.
Erwartete Vorkenntnisse
... is welcome but not required ...
Literatur
Among others:
Baker, Colin & Wright, Wayne E. (2017): The Foundations of Bilingualism and Bilingual Education. Multilingual Matters, Clevedon.
Garcia, Ofelia/Johnson, Ibarra Susana/Seltzer, Kate (2016): The translanguaging Classroom: Leveraging Student Bilingualism for Learning. Multilingual Matters, Clevedon.
Prüfungsinformationen
Prüfungsmethode/n
The students are required to put together a portfolio of summaries, reflections and commentaries to the texts they worked with. The students have to use English texts primarily (i.e. they can add texts in one or more of the following languages: German, Hungarian, French, Spanish, Italian). Regardless of the languages used students will be required to have their texts proofread to maximise linguistic correctness.
Prüfungsinhalt/e
See above.
Beurteilungskriterien/-maßstäbe
Choice of Topic, structure, style, content, formal and linguistic correctness.
Beurteilungsschema
Note BenotungsschemaPosition im Curriculum
- Masterstudium Erwachsenenbildung und berufliche Bildung
(SKZ: 847, Version: 20W.1)
-
Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär
(Wahlfach)
-
b7.2 Vertiefung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b7.2 Vertiefung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär
(Wahlfach)
- Masterstudium Sozialpädagogik und soziale Inklusion
(SKZ: 846, Version: 20W.1)
-
Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär
(Wahlfach)
-
b7.2 Vertiefung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b7.2 Vertiefung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär
(Wahlfach)
- Masterstudium Diversitätspädagogik in Schule und Gesellschaft
(SKZ: 545, Version: 20W.1)
-
Fach: Theorien und Modelle zu diversitätsbewusster Bildung in Schule und Gesellschaft
(Pflichtfach)
-
2.2 Bildung und Erziehung vor dem Hintergrund von Homogenitäts- und Diversitätskonstruktionen (
0.0h SE / 4.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2. Semester empfohlen
-
2.2 Bildung und Erziehung vor dem Hintergrund von Homogenitäts- und Diversitätskonstruktionen (
0.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Fach: Theorien und Modelle zu diversitätsbewusster Bildung in Schule und Gesellschaft
(Pflichtfach)
- Masterstudium Diversitätspädagogik in Schule und Gesellschaft
(SKZ: 545, Version: 20W.1)
-
Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär
(Wahlfach)
-
b7.2 Vertiefung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b7.2 Vertiefung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär
(Wahlfach)
- Masterstudium Schulpädagogik
(SKZ: 545, Version: 09W.3)
-
Fach: Gebundene Wahlfächer
(Wahlfach)
-
Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Fach: Gebundene Wahlfächer
(Wahlfach)
- Masterstudium Erwachsenen- und Berufsbildung
(SKZ: 847, Version: 09W.3)
-
Fach: Gebundene Wahlfächer
(Wahlfach)
-
Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Fach: Gebundene Wahlfächer
(Wahlfach)
- Masterstudium Sozial- und Integrationspädagogik
(SKZ: 846, Version: 09W.3)
-
Fach: Gebundene Wahlfächer
(Wahlfach)
-
Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Vertiefung (
4.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
-
Fach: Gebundene Wahlfächer
(Wahlfach)
- Masterstudium Psychologie
(SKZ: 840, Version: 12W.4)
-
Fach: Vertiefung Pädagogische Psychologie
(Wahlfach)
-
Vertiefung Pädagogische Psychologie (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
Vertiefung Pädagogische Psychologie (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Fach: Vertiefung Pädagogische Psychologie
(Wahlfach)
- Masterstudium Cross-Border Studies
(SKZ: 584, Version: 22W.1)
-
Fach: Peace and Education Studies in Global-local Contexts
(Wahlfach)
-
II.9.9 Focus on Diversity and Inter-/Transcultural Work (
0.0h PS, SE, KS / 4.0 ECTS)
- 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
-
II.9.9 Focus on Diversity and Inter-/Transcultural Work (
0.0h PS, SE, KS / 4.0 ECTS)
-
Fach: Peace and Education Studies in Global-local Contexts
(Wahlfach)
Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung
-
Wintersemester 2024/25
- 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2023/24
- 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2021
- 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2020
- 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2019
- 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2018
- 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2017
- 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2016
- 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2015
- 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2014
- 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)