180.801 (22W) Organizational Communication & Advertising

Wintersemester 2022/23

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
05.10.2022 09:00 - 13:00 Online Off Campus
Nächster Termin:
05.12.2022 09:00 - 13:00 V.1.04 On Campus

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
Tutor/in/Innen
LV-Titel englisch Organizational Communication & Advertising
LV-Art Vorlesung
LV-Modell Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil 30%
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 45
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 05.10.2022
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

  • Students will be familiarized with the basics of Organizational Communication (Theories, Approaches in both German and English Speaking Countries)  and Advertising
  • They will be asked to evaluate and contrast different theories
  • They should be able to apply the theories to practical cases

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

lecture (with group-work elements)

online-quizzes

final (written) exam

Inhalt/e

Organizational communication is broadly defined as communications and interactions among employees or members of an organization. This includes:

  1.  The formal communication efforts of the organization (planned products and services typically produced by communication professionals, e.g., newsletters, Intranets and prepared executive videos); 
  2. group communications that occur within, among and across work teams and units; 
  3. leader and supervisor verbal communications and behaviors as well as 
  4.  communication with the outside world (stakeholders, society, etc.). 

In German speaking countries, advertising is seen an integral part of strategic organizational communication. Directed towards the market and with the intention of selling products, advertising has become multi-faceted in the digital age. 

Amongst the wide array of topics available, the present lecture will focus on the following aspects of organizational communication and advertising: 

  • Theories of Organizational Communication
  • Leadership Communication & Corporate Culture
  • Crisis Communication
  • Corporate Culture 
  • Strategic Communication 
  • (Integrated) Marketing Communication & Advertising
  • Public Relations


Erwartete Vorkenntnisse

none

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

none

Literatur

releavant texts will be provided on Moodle

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

final written exam

2 case studies

3 short online quizzes

Prüfungsinhalt/e

slides and readings (all material is available on moodle)

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

final written exam (consisting of open-questions and case studies)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Ergänzungsfach I (Complementary Subjects I): Media and Communicational Skills (Pflichtfach)
      • Organisational Communication ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 180.801 Organizational Communication & Advertising (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2021/22
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 180.801 VO Organisational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 180.801 VO Organisational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 180.801 VO Organisational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 180.801 KU Interaktion in Spielen - Spielen als Interaktion (2.0h / 3.0ECTS)