700.830 (22W) Introduction to Structured and Object-based Programming

Wintersemester 2022/23

Registration deadline has expired.

First course session
06.10.2022 13:00 - 15:00 HS 10 On Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Introduction to Structured and Object-based Programming
Type Lecture
Course model Attendance-based course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 2.0
Registrations 63
Organisational unit
Language of instruction English
possible language(s) of the assessment English
Course begins on 06.10.2022
eLearning Go to Moodle course
Remarks (english)

Request for statistical analysis: If you have read this information, please click https://bit.ly/ISOP-ZEUS. Thank you (if you "harvest" a grumpy - this is not meant maliciously and does not disturb the statistics)!

University entrance qualification examination Yes

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Lehrziele gemeinsam mit den Übungen:

  • Konzepte der strukturierten und objektbasierten Programmierung sowie zugehöriger grafischer Notationen verstehen.
  • Einfache Programme entwerfen und in Java formulieren können.
  • Einfache Algorithmen und Datenstrukturen implementieren können.
  • Den objektbasierten Teil des Sprachumfangs von Java beherrschen.
  • Den objektorientierten Teil Sprachumfangs von Java kennen.
  • Einfache Werkzeuge (Entwicklungsumgebung, Debugger) verwenden können.
  • Algorithmen als Nassi Shneiderman Diagramme formulieren können.
  • Einfache Programmstrukturen als UML-Klassendiagramm spezifizieren können.
  • Regeln der strukturierten Programmierung beherrschen.

Teaching methodology

Vorlesung, Live-Programmierung, Diskussion via Moodle

Course content

  • Allgemeine Einführung und Grundlagen der Programmierung
  • Einführung in Java
  • Arrays
  • Unterprogramme
  • Rekursion
  • Klassen, Interfaces, abgeleitete Klassen
  • Geheimnisprinzip
  • Ausnahmebehandlung
  • Aggregation, Java Collections
  • Namensräume, Pakete
  • Ein- und Ausgabe

Literature

Robert Sedgewick, Kevin Wayne: Introduction to Programming in Java – An Interdisciplinary Approach. Pearson Education, 2006 (or later).
(Lehrbuchsammlung der Universitätsbibliothek)

Intended learning outcomes

Teaching objectives (along with the exercises):

  • Understand concepts of structured and object-based programming and associated graphical notations.
  • Be able to design simple programs and implement them in Java.
  • Be able to implement simple algorithms and data structures.
  • Master the object-based part of the Java language.
  • Know the object-oriented part of the Java language.
  • Be able to use simple tools (development environment, debugger).
  • Be able to formulate algorithms as Nassi Shneiderman diagrams.
  • Be able to specify simple program structures as UML diagrams.
  • Master the rules of structured programming.

Teaching methodology

Lecture, live programming, discussion via Moodle

Course content

  • General introduction and basics of programming
  • Introduction to Java
  • Arrays
  • Subroutines
  • Recursion
  • Classes, interfaces, derived classes
  • Information hiding principle
  • Exception handling
  • Aggregation, Java Collections
  • Namespaces, Packages
  • Input and output

Literature

Robert Sedgewick, Kevin Wayne: Introduction to Programming in Java – An Interdisciplinary Approach. Pearson Education, 2006 (or later).

("Lehrbuchsammlung" of the University Library)

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Schriftliche Prüfung. Sollten nicht mehr als 12 Personen angemeldet sein, kann die Prüfung auch mündlich abgehalten werden.

Examination topic(s)

  • Theoriefragen zu den "Kennen" und "Verstehen"-Aspekten des Lehrzielkatalogs
  • Einfache Programmier- und Spezifikationsaufgaben, die die "Können"-Aspekte des Lehrzielkatalogs überprüfen 

Bei schriftlichen Prüfungen sind alle Aufgaben schriftlich (und ohne Entwicklungsumgebung) auszuarbeiten.

Bei mündlichen Prüfungen sind Theoriefragen mündlich zu beantworten, während Programmieraufgaben am Computer zu lösen sind, wobei eine IDE verwendet werden darf.

Ein Katalog von beispielhaften Prüfungsfragen befindet sich im Moodle-Kurs.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Die Theoriefragen müssen so beantwortet werden, dass aus der Antwort entnommen werden kann, dass das Thema, dem die Frage zugeordnet ist, hinreichend beherrscht wird.

Die Programmieraufgaben müssen im wesentlichen richtig gelöst werden, wobei "lässliche Sünden" in syntaktischer Hinsicht toleriert werden.

Examination methodology

Written exam. If not more than 12 people are registered for an exam, it may be turned into an oral exam.

Examination topic(s)

  • Theory questions on the "Know" and "Understand" aspects of the teaching objectives catalog.
  • Simple programming / specification tasks, which test the "Be able" / "Master" aspects of the teaching objective catalog.

For written exams, all tasks are to be completed in writing and without an integrated development environment (IDE). 

For oral exams, questions on theory are to be answered orally, while programming tasks are to be completed on the computer (IDE allowed).

A catalog of sample exam questions can be found in the Moodle course.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

The theory questions must be answered in such a way that it can be inferred from the answer that the topic from which the question is taken is sufficiently mastered.

The programming tasks must be solved essentially correctly, whereby "venial sins" in syntactic terms are tolerated.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Robotics and Artificial Intelligence (SKZ: 295, Version: 22W.1) part of STEOP (Introductory & Orientation Period)
    • Subject: Computer Science and Softwaredevelopment (Compulsory subject)
      • 3.1 Introduction to Structured and Object-based Programming (LV der StEOP) ( 2.0h VO / 2.0 ECTS)
        • 700.830 Introduction to Structured and Object-based Programming (2.0h VO / 2.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 620.200 VO Introduction to Structured and Object-Based Programming (StEOP) (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
  • 700.830 VO Introduction to Structured and Object-Based Programming (StEOP) (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 620.200 VO Introduction to Structured and Object-Based Programming (StEOP) (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 620.200 VO Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung (2.0h / 2.0ECTS)