890.001 (21W) sustainable development I
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- Tutor/Tutors
- Course title german Sustainable Development I
- Type Lecture - Seminar (continuous assessment course )
- Course model Online course
- Hours per Week 3.0
- ECTS credits 6.0
- Registrations 25 (30 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction English
- possible language(s) of the assessment German , English
- Course begins on 14.10.2021
- eLearning Go to Moodle course
-
Remarks (english)
Join the teaching team in the online classroom at:
https://classroom.aau.at/b/spo-fnr-xcn-cxs
This course is part of the core module of the special field of study "Sustainability" and only takes place in the winter semester. The core module includes the two other courses 890.002 and 890.003 in the summer semester.
Further information: https://nachhaltigkeit.aau.at/ - University entrance qualification examination Yes
- Seniorstudium Liberale Yes
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Umfang: Das dreiteilige Modul umfasst 12 ECTS-Punkte (jeweils 6 ECTS im WS und SS) und erstreckt sich über zwei Semester (jeweils 3 SWS im Winter- und Sommersemester). Die drei LVs werden geblockt angeboten.
SD Teil I (6 ECTS, Wintersemester):
Führen eines Lerntagebuches, Essay in welchem eine Forschungsfrage im Team erarbeitet wird, welche im Sommersemester beantwortet werden kann.
SD Teil II & III (4 & 2 ECTS, Sommersemester):
Durchführen eines kleinen Forschungsprojekts und verarbeiten der Ergebnisse für das entsprechende Praxisfeld, Umsetzung der Erkenntnisse in Form eines Spiels
Das Rahmenthema ist „Sustainable mobility - more than (a) movement?“. Die StudentInnen können für sie interessante und relevante Themen- bzw. Fragestellungen rund um das Thema Nachhaltigkeit bzw. nachhaltige Entwicklung frei wählen. Im Zuge der Bearbeitung ist allerdings ein Bezug zum Rahmenthema herzustellen.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Innovative Learning: Erproben von innovativen Lehr- und Lernmethoden
- Problem Based Learning: Lernen durch wissenschaftlichen Diskurs anhand praktischer Probleme, unter Bezugnahme auf ein aktuelles Praxisfeld.
- Erfahrungslernen: Selbstständige und gemeinschaftliche Erarbeitung der Themen anhand praktischer Fall-Beispiele.
- Reflection: Schreiben und Diskutieren von Textreflexionen zur Literatur
- Pitches and Speeches: Vorträge/Präsentationen
- Transdisciplinary research: Erarbeitung von Forschungsfragen unter Einbezug von PraxispartnerInnen aus Industrie, Wirtschaft, Verwaltung und Bildung.
Course content
Das Thema der diesjährigen Lehrveranstaltung ist „Sustainable mobility - more than (a) movement?“. Mobilität spielt eine anhaltend wichtige Rolle in unserem Leben und ist signifikant für den globalen Energieverbrauch und Co2-Ausstoß mitverantwortlich. Wenn man Verfügbarkeit, Individualität, und zuletzt in der Corona-Krise auch noch Sicherheit mit einbezieht, wird es schnell klar, dass Zero Emission Mobility nicht so einfach umsetzbar ist. Es sind viele Aspekte zu berücksichtigen und abzuwägen, wir haben ein "wicked Problem". In der Vorlesung „Sustainability“ werden wir dieses Thema selbst in die Hand nehmen, um zu sehen, welche Maßnahmen nützlich sind und welches Wissen erforderlich ist, um ein reibungsloses Zusammenspiel von Technologie und Gesellschaft für eine nachhaltige Zukunft zu ermöglichen.
In dieser über zwei Semester abgehaltenen Lehrveranstaltung wird durch innovative Lehr- und Lernsettings sowie durch einen starken Forschungs- und Praxisbezug den Studierenden die Idee der nachhaltigen Entwicklung aus Sicht unterschiedlicher Disziplinen und aus der Praxis nähergebracht. Es werden dazu erforderliche Theorien, Kompetenzen und Methoden vermittelt, um zur Gestaltung einer lebenswerten Zukunft beizutragen. „Nachhaltigkeit“ wird als „regulative Idee“ verstanden. Es werden unterschiedliche Konzepte mehrerer Fakultäten einbezogen, gemeinsam in Bezug auf theoretische, methodische und gesellschaftspraktische Aspekte reflektiert und anhand von Praxisfeldern weiterentwickelt. Die unterschiedliche disziplinäre Herkunft der Studierenden und des Lehrendenteams ist eine bereichernde Erfahrung, da ein offener Diskurs über verschiedene wissenschaftliche Paradigmen angeregt wird und somit ein kritisches Lernen und Kennenlernen von Dilemmata möglich ist. Durch Reflexions- und Diskursprozesse soll eine Lerngemeinschaft entstehen.
Literature
- David Bannister (2008): The sustainable mobility paradigm. Transport Policy, Volume 15, Issue 2, March 2008, pages 73-80. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.005
- Erling Holden, Geoffrey Gilpin, and David Banister (2019), Sustainable Mobility at Thirty, Sustainability 2019, 11(7) https://doi.org/10.3390/su11071965
- Armin Grunwald, Jürgen Kopfmüller (2012): Nachhaltigkeit - eine Einführung
- Günther Ossimitz, Christian Lapp (2006): Das Metanoia-Prinzip. Eine Einführung in systemgerechtes Denken und Handeln. Hildesheim: Franzbecker Verlag
Politische Dokumente:
- z.B. Brundtlandtbericht 1987, Deklaration von Rio 1992, UN-Dokumente (www.unesco.org), nationale, internationale und sektorale Nachhaltigkeitsstrategien;
- UNESCO Publikationen über Education for Sustainable Development (ESD): http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/education-for-sustainable-development/publications/
- „Sustainable Development Goals“ (2015): http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/
Weiterführende Literatur im Moodle Kurs!
Link to further information
https://nachhaltigkeit.aau.at/Intended learning outcomes
This module course consists of 12 ECTS points (6 ECTS in the winter term, 6 ECTS in the summer term) and will be held for two terms in three courses.
SD Part I (6 ECTS, winter term):
You will keep a study diary with reflexions about the course materials and write an essay developing a research question for the following term.
SD Part II & III (4 & 2 ECTS, summer term):
Start a small research project and develop your answers according to usability in your practical field. In Part III you will develop a sustainability (board)game.
The central topic will be “Sustainable mobility - more than (a) movement?”. Students can choose themes and questions that are of self-interest and relevance for the understanding of sustainability and sustainable development. The focus must be related to the central topic though.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Innovative Learning: using new and innovative teaching techniques
- Problem Based Learning: learn by scientific discussions about hands-on challenges, focusing on a current topic.
- Experiential Learning: autonomous and peer-work on themes on behalf of practical case studies.
- Reflexions: write and discuss your reflexions on topic related papers and journals.
- Pitches and Speeches
- Transdisciplinary research: work on your research question taking into account partners of practice from industry, economy, administration and the educational establishment.
Course content
The topic of this year's course is "Sustainable mobility - more than (a) movement?". Mobility plays a persistently important role in our lives and is significantly responsible for global energy consumption and Co2 emissions. If you include availability, individuality, and, most recently in the Corona crisis, safety, it quickly becomes apparent that Zero Emission Mobility is not so easy to implement. There are many aspects to consider and weigh - we have a "wicked problem". In the lecture "Sustainability" we will take this topic into our own hands to see what measures are helpful and what knowledge is required to enable a smooth interaction of technology and society for a sustainable future.
Another more general part will be the discussion about sustainability as a "wicked problem": The idea of sustainable development is discussed from the point of view of different disciplines. The necessary theories, competencies and methods are taught in order to learn how to design and build our vision of (contribute to the creation of) a future worth living. "Sustainability" is understood as a "regulative idea". Different concepts and methods of several faculties of the Alpen-Adria-Universität Klagenfurt are included, jointly reflecting about theoretical, methodological and society related aspects and develop them further based on practical fields. The interdisciplinary setting of the students as well as the teaching team is leading to a discourse from different scientific viewpoints and will therefore be a great learning experience. You will develop a concrete idea for a research question and a deeper understanding of sustainability at the end of this course.
Literature
- David Bannister (2008): The sustainable mobility paradigm. Transport Policy, Volume 15, Issue 2, March 2008, pages 73-80. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2007.10.005
- Erling Holden, Geoffrey Gilpin, and David Banister (2019), Sustainable Mobility at Thirty, Sustainability 2019, 11(7) https://doi.org/10.3390/su11071965
- Armin Grunwald, Jürgen Kopfmüller (2012): Nachhaltigkeit - eine Einführung
- Günther Ossimitz, Christian Lapp (2006): Das Metanoia-Prinzip. Eine Einführung in systemgerechtes Denken und Handeln. Hildesheim: Franzbecker Verlag
Others:
- z.B. Brundtlandt report 1987, Rio declaration 1992, UN-documents (www.unesco.org), national, international and sectoral sustainability strategies;
- UNESCO publications on Education for Sustainable Development (ESD): http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/education-for-sustainable-development/publications/
- „Sustainable Development Goals“ (2015): http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/
Further literature can be downloaded in the moodle-course.
Link to further information
https://www.aau.at/studium/studienangebot/vertiefende-angebote-wahlfachbereiche/vertiefung-nachhaltigkeit/Examination information
Examination methodology
- Log Book
- Essay
- Active participation in the course
Examination topic(s)
Speeches, writings and active discussion in the lectures
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
1. Answers to log book questions, regular incorporation of feedback from the teaching staff
2. The essay fulfills the assessment criteria (5-6 pages per Person)
3. active participation in the discussions basing on the literature study of provided research papers and journals.
4. Presence at the lectures
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Ökonomie und nachhaltige Entwicklung
(Compulsory elective)
-
§10(1) Ökonomie und nachhaltige Entwicklung (
4.0h VO/VC/KS/SE / 8.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 4.0 ECTS)
-
§10(1) Ökonomie und nachhaltige Entwicklung (
4.0h VO/VC/KS/SE / 8.0 ECTS)
-
Subject: Ökonomie und nachhaltige Entwicklung
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Ökonomie und nachhaltige Entwicklung
(Compulsory elective)
-
§10(1) Ökonomie und nachhaltige Entwicklung (
4.0h VO/VC/KS/SE / 8.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 4.0 ECTS)
-
§10(1) Ökonomie und nachhaltige Entwicklung (
4.0h VO/VC/KS/SE / 8.0 ECTS)
-
Subject: Ökonomie und nachhaltige Entwicklung
(Compulsory elective)
- Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG)
(SKZ: 199, Version: 19W.2)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 5.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Besonderer Studienbereich Nachhaltigkeit
(SKZ: 999, Version: 12W.1)
-
Subject: Zertifikat Nachhaltigkeit
(Compulsory elective)
-
Nachhaltigkeit (
3.0h VS / 6.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Nachhaltigkeit (
3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Subject: Zertifikat Nachhaltigkeit
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme English and American Studies
(SKZ: 612, Version: 15W.3)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 20.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 20.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Master's degree programme Geography and Regional Research
(SKZ: 855, Version: 13W.1)
-
Subject: MW2 Nachhaltige Entwicklung
(Compulsory elective)
-
Nachhaltige Entwicklung (
0.0h PS, SE, VO / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Nachhaltige Entwicklung (
0.0h PS, SE, VO / 12.0 ECTS)
-
Subject: MW2 Nachhaltige Entwicklung
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Information Management
(SKZ: 922, Version: 19W.1)
-
Subject: Kompetenzerweiterung (Advanced Social and Academic Skills)
(Compulsory elective)
-
7.2.2 Advanced Social and Academic Skills 2 (
0.0h VO, VC, KS, SE / 8.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
7.2.2 Advanced Social and Academic Skills 2 (
0.0h VO, VC, KS, SE / 8.0 ECTS)
-
Subject: Kompetenzerweiterung (Advanced Social and Academic Skills)
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Information Management
(SKZ: 922, Version: 13W.2)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Master's degree programme Media and Convergence Management
(SKZ: 150, Version: 13W.2)
-
Subject: Options
(Optional subject)
-
Options (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 3., 4. Semester empfohlen
-
Options (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Subject: Options
(Optional subject)
- Master's degree programme Media, Communications & Culture
(SKZ: 841, Version: 20W.1)
-
Subject: Interdisziplinäre Zugänge zu Medien und Kommunikation
(Compulsory elective)
-
10.1 Dem Modul zugeordnete LVen anderer Fächer im Umfang von 12 ECTS-AP, wovon mind. eine LV ein Seminar ist. (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
10.1 Dem Modul zugeordnete LVen anderer Fächer im Umfang von 12 ECTS-AP, wovon mind. eine LV ein Seminar ist. (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Interdisziplinäre Zugänge zu Medien und Kommunikation
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Media, Communications & Culture
(SKZ: 841, Version: 20W.1)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 10.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 2., 3. Semester empfohlen
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 10.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Master's degree programme Media, Communications & Culture
(SKZ: 841, Version: 09W.1)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Master's degree programme Adult Learning and Education and Vocational Education and Training
(SKZ: 847, Version: 20W.1)
-
Subject: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
(Compulsory elective)
-
b8.2 Aktuelle Themen Nachhaltiger Entwicklung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b8.2 Aktuelle Themen Nachhaltiger Entwicklung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Subject: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Social Pedagogy and Social Inclusion
(SKZ: 846, Version: 20W.1)
-
Subject: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
(Compulsory elective)
-
b8.2 Aktuelle Themen Nachhaltiger Entwicklung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b8.2 Aktuelle Themen Nachhaltiger Entwicklung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Subject: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Diversity Education in School and Society
(SKZ: 545, Version: 20W.1)
-
Subject: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
(Compulsory elective)
-
b8.2 Aktuelle Themen Nachhaltiger Entwicklung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b8.2 Aktuelle Themen Nachhaltiger Entwicklung (
0.0h XX / 6.0 ECTS)
-
Subject: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
(Compulsory elective)
- Master's degree programme School Pedagogy
(SKZ: 545, Version: 09W.3)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
-
Module: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
-
Gesellschaftliche Veränderungsprozesse durch Globalisierung und Territoralisierung (
2.0h XX / 4.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Gesellschaftliche Veränderungsprozesse durch Globalisierung und Territoralisierung (
2.0h XX / 4.0 ECTS)
-
Module: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Adult and Professional Education
(SKZ: 847, Version: 09W.3)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
-
Module: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
-
Gesellschaftliche Veränderungsprozesse durch Globalisierung und Territorialisierung (
2.0h XX / 4.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
Gesellschaftliche Veränderungsprozesse durch Globalisierung und Territorialisierung (
2.0h XX / 4.0 ECTS)
-
Module: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Social Pedagogy and Integrative Pedagog
(SKZ: 846, Version: 09W.3)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
-
Module: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
-
Gesellschaftliche Veränderungsprozesse durch Globalisierung und Territorialisierung (
2.0h XX / 4.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Gesellschaftliche Veränderungsprozesse durch Globalisierung und Territorialisierung (
2.0h XX / 4.0 ECTS)
-
Module: Nachhaltige Entwicklung in einer sich globalisierenden Welt
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Business and Law
(SKZ: 519, Version: 18W.1)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 9.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 9.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Bachelor's degree programme Slavonic Studies
(SKZ: 650, Version: 17W.2)
-
Subject: Anderes Gebundenes Wahlfach II (lt. §10 Abs. 1 und 3)
(Compulsory subject)
-
WF 7.1 Free combination: Sustainable development & digital work (
0.0h / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
WF 7.1 Free combination: Sustainable development & digital work (
0.0h / 12.0 ECTS)
-
Subject: Anderes Gebundenes Wahlfach II (lt. §10 Abs. 1 und 3)
(Compulsory subject)
- Bachelor's degree programme Slavonic Studies
(SKZ: 650, Version: 05W.4)
-
Subject: Gebundenes Wahlfach
(Compulsory elective)
-
Module: Weiteres Modul gem. § 7 (3)
-
Weiteres Modul aus § 7 Abs. 3 (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Weiteres Modul aus § 7 Abs. 3 (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Module: Weiteres Modul gem. § 7 (3)
-
Subject: Gebundenes Wahlfach
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Slavonic Studies
(SKZ: 850, Version: 17W.1)
-
Subject: Anderes Gebundenes Wahlfach II (lt. §9 Abs. 1 und 2)
(Compulsory elective)
-
WF 7.1 Free combination (
0.0h / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
WF 7.1 Free combination (
0.0h / 12.0 ECTS)
-
Subject: Anderes Gebundenes Wahlfach II (lt. §9 Abs. 1 und 2)
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Slavonic Studies
(SKZ: 850, Version: 11W.2)
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
-
Module: Weiteres Modul
-
Weiteres Modul (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Weiteres Modul (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Module: Weiteres Modul
-
Subject: Gebundene Wahlfächer
(Compulsory elective)
- Erweiterungscurriculum Nachhaltigkeit
(Version: 15W.1)
-
Subject: Nachhaltigkeit
(Compulsory subject)
-
Einführung Nachhaltige Entwicklung inter- und transdisziplinär, Teil I, Schwerpunkt Interdisziplinarität (
0.0h VS / 6.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Einführung Nachhaltige Entwicklung inter- und transdisziplinär, Teil I, Schwerpunkt Interdisziplinarität (
0.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Subject: Nachhaltigkeit
(Compulsory subject)
- Master's degree programme Science, Technology & Society Studies
(SKZ: 906, Version: 16W.1)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Master's degree programme Science, Technology & Society Studies
(SKZ: 906, Version: 19W.1)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 3. Semester empfohlen
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
- Extension programme (UG §54a) Sustainable Development and Energy
(SKZ: 011, Version: 20W.1)
-
Subject: Nachhaltige Entwicklung
(Compulsory subject)
-
1.2 Sustainable Development I (
0.0h VS / 6.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
1.2 Sustainable Development I (
0.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Subject: Nachhaltige Entwicklung
(Compulsory subject)
- Doctoral programme Doctoral programme in Philosophy
(SKZ: 500, Version: 18W.1)
-
Subject: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Compulsory subject)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
0.0h XX / 32.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
0.0h XX / 32.0 ECTS)
-
Subject: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Compulsory subject)
- Doctoral programme Doctoral programme in Philosophy
(SKZ: 500, Version: 12W.4)
-
Subject: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Compulsory subject)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
16.0h XX / 32.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
16.0h XX / 32.0 ECTS)
-
Subject: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Compulsory subject)
- Doctoral programme Doctoral programme in Philosophy
(SKZ: 792, Version: 12W.4)
-
Subject: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Compulsory subject)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
16.0h XX / 32.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS)
-
Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums (
16.0h XX / 32.0 ECTS)
-
Subject: Studienleistungen gem. § 3 Abs. 2a des Curriculums
(Compulsory subject)
- Bachelor's degree programme International Business and Economics
(SKZ: 516, Version: 19W.1)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 890.001 sustainable development I (3.0h VS / 6.0 ECTS) Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
Freie Wahlfächer (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Freie Wahlfächer
(Optional subject)