602.425 (22S) Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I

Sommersemester 2022

Beginn der Anmeldefrist
03.02.2022 00:00

Erster Termin der LV
13.05.2022 09:00 - 12:00 S.0.05 On Campus
Nächster Termin:
20.05.2022 09:00 - 12:00 S.0.05 On Campus

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch
Research Seminar Marketing (MIM) I
LV-Art
Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell
Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil
80%
Semesterstunde/n
1.0
ECTS-Anrechnungspunkte
2.0
Anmeldungen
0 (20 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache
Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung
Englisch
LV-Beginn
13.05.2022

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

The Research Seminar in Marketing comprises of two parts (Part 1 and Part 2). Students who are interested in writing their master thesis in marketing can attend Part 1 of the seminar before their master thesis outline has been approved.

When students have completed about 50 % of their master thesis they should attend Part 2 of the seminar.

Course objective of Seminar Part 1:

In the first part of the seminar the aim is to analyze and discuss selected examples of pieces of research that have been successfully published in leading journals in the specific field. Students analyze how the research was performed and learn about strengths and weaknesses related to the research as well as about methods employed in the articles.  The aim is to learn how a research paper is written and how idea, theory, empirical portion as well as implications and limitations are presented.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Student responsibilities - Seminar Part 1:

Class Attendance and Participation on all days

 Reading and preparation of several research papers (available in Moodle) (60% of grade)

Students have to prepare a 2 page summary of each paper, structured as follows:
A.   Basic idea of the paper / research questions of the paper and the importance of the topic
B.   Theoretical rationale (theories / concepts used, empirical evidence given, hypotheses development, ...)
C.   Empirical study (methods, sample, statistical procedures, ...)
D.   Main results
E.   Implications for research and practice
F.   Strengths and weaknesses of the paper

Paper Presentation in Class (40 % of grade)

In class, groups of students (2-3 students) will jointly present one of the papers.
Papers will be discussed after presentation, based on the summaries and the class presentations.
Assignment of students to the papers they present will be made on the first day of the seminar.

Inhalt/e

In the first part of the seminar (Research Seminar MIM I) the aim is to analyze and discuss selected examples of pieces of research that have been successfully published in leading journals in the specific field. Students analyze how the research was performed and learn about strengths and weaknesses related to the research as well as about methods employed in the articles.  The aim is to learn how a research paper is written and how idea, theory, empirical portion as well as implications and limitations are presented.

Erwartete Vorkenntnisse

Alle students who plan to write their Master thesis at the Department of Marketing and International Management are cordially welcome. Thus, participants should be enrolled in a Master's program.

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

Participants in Research Seminar MIM I do not yet need a confirmation of supervision and do not yet need to have specified their own Master's thesis topic. Participants should, however, plan to write their Master thesis at the Department of Marketing and International Management.

Literatur

Recommended (but not compulsory) literature:

  • Bänsch, A./Alewell, D. (2020): Wissenschaftliches Arbeiten, 12. überarbeitete Auflage, München.
  • Mautner, G. (2019): Wissenschaftliches Englisch: stilsicher schreiben in Studium und Wissenschaft, München. https://www.utb-studi-e-book.de/wissenschaftliches-englisch-3808.html  [pdf-Volltextzugang über UBK]  
  • Plümper, T. (2013): Effizient schreiben. Leitfaden zum Verfassen von Qualifizierungsarbeiten und wissenschaftlichen Texten, 3., vollständig überarbeitete Auflage, München. [Sekretariat MIM]
  • Preißner, A. (2012): Wissenschaftliches Arbeiten. Internet nutzen – Text erstellen – Überblick behalten, 3., grundlegend überarbeitete Auflage, München. [Sekretariat MIM]
  • Rössl, D. (Hrsg.) (2008): Die Diplomarbeit in der Betriebswirtschaftslehre. Ein Leitfaden zur Erstellung einer Laureatsarbeit, Bachelorarbeit, Diplomarbeit, Masterarbeit, Dissertation, 4., neu bearbeitete Auflage, Wien. [UBK, Semesterapparat SEM 67]
  • Sandberg, B. (2013): Wissenschaftlich Arbeiten von Abbildung bis Zitat. Ein Lehr- und Übungsbuch für Bachelor, Master und Promotion, 2., aktualisierte Auflage, München [Sekretariat MIM]
  • Sesink, W. (2012): Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten inklusive E-Learning, Web-Recherche, digitale Präsentation u.a., 9., aktualisierte Auflage, München. [Sekretariat MIM]
  • Rost, F. (2019): Lern- und Arbeitstechniken für das Studium, 8. vollständig überarbeitete und aktualisierte Auflage, Wiesbaden. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-17626-6
  • Skern, T. (2011): Writing Scientific English: A workbook, 2. Auflage, Wien. https://www.utb-studi-e-book.de/writing-scientific-english-3472.html  [pdf-Volltextzugang über UBK]
  • Stickel-Wolf, C./Wolf, J. (2013): Wissenschaftliches Arbeiten und Lerntechniken. Erfolgreich studieren – gewusst wie!, 7., aktualisierte und überarbeitete Auflage, Wiesbaden. [Sekretariat MIM, mehrere Exemplare in UBK]
  • Theisen, M.R. (2017): Wissenschaftliches Arbeiten. Erfolgreich bei Bachelor- und Masterarbeit. Plagiatfrei zum Erfolg, 17. Auflage, München. https://doi.org/10.15358/9783800653836 [pdf-Volltextzugang über UBK] 

Link auf weitere Informationen

see Moodle course

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Geänderte Prüfungsinformationen (COVID-19 Ausnahmeregelung)

In case that the COVID-19 situation does not allow the conduct of the seminar on campus, the entire course is transferred to an online-only format. 

Prüfungsmethode/n

Reading and preparation of several research papers (available in Moodle) (60% of grade)

Students have to prepare a 2 page summary of each paper, structured as follows:
A.   Basic idea of the paper / research questions of the paper and the importance of the topic
B.   Theoretical rationale (theories / concepts used, empirical evidence given, hypotheses development, ...)
C.   Empirical study (methods, sample, statistical procedures, ...)
D.   Main results
E.   Implications for research and practice
F.   Strengths and weaknesses of the paper

Paper Presentation in Class (40 % of grade)

In class, groups of students (2-3 students) will jointly present one of the papers.
Papers will be discussed after presentation, based on the summaries and the class presentations.
Assignment of students to the papers they present will be made on the first day of the seminar.

Prüfungsinhalt/e

There are no exams. 

Class attendance and lively discussions are a prerequisite for a positive grade.

Addtionally, the following tasks have to be fulfilled and serve as basis for grading:

  • Reading and preparation of several research papers (available in Moodle) (60% of grade)
  • Paper Presentation in Class (40 % of grade)

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

The criteria for grading are:

  • Thoroughness of reading and writing summaries according to the following sections (60 % of grade): 
    • A.   Basic idea of the paper / research questions of the paper and the importance of the topic
      B.   Theoretical rationale (theories / concepts used, empirical evidence given, hypotheses development, ...)
      C.   Empirical study (methods, sample, statistical procedures, ...)
      D.   Main results
      E.   Implications for research and practice
      F.   Strengths and weaknesses of the paperthe  of several research papers (available in Moodle) (60% of grade)
  • Thoroughness of preparation for paper presentation in class, contents of the slides, presentation skills and appealing design of the slides (40 % of grade)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 918, Version: 12W.4)
    • Fach: Masterarbeit (Pflichtfach)
      • Seminar zur Masterarbeit - Teil 1 ( 1.0h SE / 2.0 ECTS)
        • 602.425 Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h SE / 2.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2021/22
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: Research Seminar Marketing (MIM) I (1.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing (MIM) I: research Seminar MIM I (1.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus Marketing & Int. Management - Teil 1 (1.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus MIM - Teil 1 (1.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus MIM - Teil 1 (1.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus MIM - Teil 1 (1.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus MIM - Teil 1 (1.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit aus MIM - Teil 1 (1.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 602.425 SE Seminar zur Masterarbeit MIM (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 602.425 SE MIM-Vertiefung 3: Seminar/ Seminar zur Masterarbeit MIM (2.0h / 4.0ECTS)