560.311 (21W) Living together - with whom, why, how? Inter, and transdisciplinary Debates

Wintersemester 2021/22

Registration deadline has expired.

First course session
06.10.2021 16:00 - 17:30 N.2.35 On Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Mit wem, wozu, wie zusammenleben? Inter- und transdisziplinäre Debatten
Type Lecture - Proseminar (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 10%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 21 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German , English
Course begins on 06.10.2021
eLearning Go to Moodle course
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Kenntnisse unterschiedlicher Sichtweisen auf Chancen und Herausforderungen des Zusammenlebens in der postmigrantischen Gesellschaft. Fähigkeit, wissenschaftliche Debatten zu kontextualisieren und zu reflektieren. Bereitschaft, eine eigene Positionierung zu entwickeln und zu vertreten.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorträge der Lehrenden, gemeinsame Diskussionen, Ausarbeitung von Texten/Blogbeiträgen, Lektüre und Diskussion ausgewählter Texte, Vorbereitung von Fragen an Vortragende, Feedback 

Course content

Diese Lehrveranstaltung kreist um folgende Fragen: Was macht ein ‚gutes‘ Zusammenleben aus? Welche Faktoren ermöglichen ein ‚gutes‘ Zusammenleben und welche verunmöglichen es? Wer lebt eigentlich wie und warum mit wem zusammen? Ist Zusammenleben ein lokales Phänomen oder kann es aus einer globalen/planetaren Perspektive gedacht werden?

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Verfassen eines Blogbeitrags, Formulierung von Fragestellungen, Verfassen von Feedbacks an Kolleg*innen, Lesen von Texten zur Vorbereitung auf die LV, Beteiligung an Diskussionen in der LV

Examination topic(s)

Themen der LV

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Die schriftlichen Arbeiten erfüllen die Beurteilungskriterien (pünktliche Abgabe, klare/präzise Argumentation, Bezugnahme auf Themen/Literatur der LV)

Aktive Teilnahme an Diskussionen

Anwesenheit 

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Besonderer Studienbereich Besonderer Studienbereich Friedensstudien (SKZ: 900, Version: 05S)
    • Subject: Kernbereich III - Aktuelles und vertiefendes aus Kernbereich I & I (Optional subject)
      • Current Topics and Specialisations in Peace Research and Peace Education ( 0.0h / 0.0 ECTS)
        • 560.311 Living together - with whom, why, how? Inter, and transdisciplinary Debates (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 17W.3)
    • Subject: Friedenspädagogik (Compulsory elective)
      • Friedens- und Konfliktforschung, Friedenspädagogik und politische Bildung ( 0.0h VO/PS/KS/SE/VP/VC/VS / 12.0 ECTS)
        • 560.311 Living together - with whom, why, how? Inter, and transdisciplinary Debates (2.0h VP / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 13W.2)
    • Subject: Friedenspädagogik (Compulsory elective)
      • Friedens- und Konfliktforschung, Friedenspädagogik und politische Bildung ( 0.0h VO/PS/KU/SE/VP/VK/VS / 12.0 ECTS)
        • 560.311 Living together - with whom, why, how? Inter, and transdisciplinary Debates (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungscurriculum Transdisziplinäre Friedensstudien (Version: 16W.1)
    • Subject: Transdisziplinäre Friedensstudien (Compulsory subject)
      • Vertiefung I Friedens- und Konfliktforschung ( 0.0h PS,SE,KS / 4.0 ECTS)
        • 560.311 Living together - with whom, why, how? Inter, and transdisciplinary Debates (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungsstudium (UG §54a) Inter-/transkulturelle Kompetenzen (ES) (SKZ: 007, Version: 19W.1)
    • Subject: Global Citizenship (Compulsory elective)
      • 3.1 Globale Perspektiven und die Weltgesellschaft ( 0.0h VO, VC, KS, VP, PS, VS, SE / 10.0 ECTS)
        • 560.311 Living together - with whom, why, how? Inter, and transdisciplinary Debates (2.0h VP / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungsstudium (UG §54a) Transdisziplinäre Friedensstudien (ES) (SKZ: 014, Version: 20W.1)
    • Subject: (Praxis-)Felder Transdisziplinärer Friedensstudien (Compulsory subject)
      • 3.1 Spezialisierung I ( 0.0h PS, SE, KS / 4.0 ECTS)
        • 560.311 Living together - with whom, why, how? Inter, and transdisciplinary Debates (2.0h VP / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 560.311 KS Mit wem, wozu, wie zusammenleben? Inter- und transdisziplinäre Debatten (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 560.311 SE Mit wem, wozu, wie zusammenleben? Inter- und transdisziplinäre Debatten (2.0h / 4.0ECTS)