900.345 (21W) Teaching theory

Wintersemester 2021/22

Registration deadline has expired.

First course session
06.10.2021 16:00 - 19:00 HS 2 On Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
LV Nummer Südostverbund BSL01001UL
Course title german Unterrichtslehre
Type Lecture
Course model Attendance-based course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 2.0
Registrations 64
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 06.10.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden sollen Modelle und Konzepte sowie Intentionen einer zeitgemäßen Sportdidaktik kennenlernen und konstruktiv-kritisch hinterfragen

Teaching methodology

Weil VO.

- zumeist Vortrag (teils medienunterstützt)

- aber auch Diskussionen und kurze Gruppenaktivitäten

- Zum Nachlesen, Nachhören und Weiterdenken: Begleitet wird die VO durch vierzehntägige wiederholende und ergänzende Beiträge (meist in Form von audiokommentierten PPTs) auf Moodle: 

Course content

Einige Beispiele:

- Modelle und Konzepte der Sportdidaktik mit dem Schwerpunkt auf mehrperspektivisches Handeln

- Lehrer*innensein im Spannungsfeld zwischen pflichten und Rechten

- Team und Organisationsentwicklung in Schule und Sport

- Kompetenzorientiertes Unterrichten in Bewegung und Sport

- Sinndimensionen des Sportunterrichts: Spielen, Leisten, Gesundheit, Erleben & Gestalten

- Konvergentes und divergentes Denken und Handeln im Sport

- Classroom Management in Bewegung und Sport

Prior knowledge expected

erwünscht (nicht vorausgesetzt):

- Allgemeine Methodik der Bewegung und des Sports

- Grundlagen der Sportpädagogik

Curricular registration requirements

erwünscht (nicht vorausgesetzt):

- VO Allgemeine Methodik

- VO Sportpädagogik

Literature

Einige Beispiele (die Liste wird während des Semesters ergänzt):

Goffman, E. (1983). Wir alle spielen Theater – Die Darstellung des Selbst im Alltag. München: Piper.

Gebauer, G. (1973). Leistung als Aktion und Präsentation in Lenk, Moser Beyer (Hg.): Philosophie des Sports, S.42 – 66. Schorndorff: Hofmann.

Meyer, H. (2004). Was ist guter Unterricht? Berlin. Cornelsen.

Mikula, R. (2002). Das komplexe Netzwerk pädagogischer Welten-Bildung. Innsbruck: Studienverlag.

Reich, K. (2006). Konstruktivistische Didaktik. Weinheim und Basel: Beltz.

Intended learning outcomes

Our students should learn about, become acquainted with and reflect critically intentions, concepts and models of a contemporary didactic approach concerning Physical Education (PE).

Teaching methodology

As it is common use in lectures there will be a lot of frontal presentation, 

BUT:

 there will also time and space for discussion and group activities.

Course content

A few examples:

- didactic concepts and models in school and in Physical Education (PE)

- team and organisational development in sports and in school

- competence oriented education concerning PE

- convergent and divergent thinkingand acting (f.e. creativity)

- (PE) teachers' rights and duties 

- analyzing, planning, realizing, evaluating and reflecting in PE

- learner-teacher-parents' interaction

- classroom management in PE

Prior knowledge expected

requested (not required):

- methodological fundaments

- basics in sports pedagogy

- practical experience in school (PPS)

Curricular registration requirements

requested (not required):

VO Allgemeine Methodik

VO Sportpädagogik

Praktisch-pädagogische Studien und/oder Fachdidaktische Begleitungen

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Schriftlich.

Examination topic(s)

Die in der Vorlesung als WESENTLICH gekennzeichneten Inhalte, also NICHT alle.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Kenntnis der Inhalte UND kritische Reflexion mit Bezug zur eigenen beruflichen Zukunft!

Examination methodology

written examdefined contents of the lecture

Examination topic(s)

knowledge about defined contents AND cfritical reflection

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

both knowlwdge AND reflection concerning the future profession as a teacher

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Bewegung und Sport (SKZ: 400, Version: 17W.2)
    • Subject: Schulpraktisch-methodische Übungen 2 (Compulsory subject)
      • BSL.001 Fachdidaktische Begleitung zu PPS 3: Bewegung und Sport (Unterrichtslehre) ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 900.345 Teaching theory (2.0h VO / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 6. Semester empfohlen
  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Bewegung und Sport (SKZ: 400, Version: 19W.2)
    • Subject: Schulpraktisch-methodische Übungen 2 (Compulsory subject)
      • BSL.001 Unterrichtslehre ( 2.0h VO / 2.0 ECTS)
        • 900.345 Teaching theory (2.0h VO / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 900.345 VO Unterrichtslehre (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 900.345 VO Unterrichtslehre (2.0h / 2.0ECTS)