552.325 (21W) Issues in Applied Linguistics: The Linguistics of Twitter, Snapchat and Co.

Wintersemester 2021/22

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
12.10.2021 10:00 - 12:00 N.0.42 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch Issues in Applied Linguistics: The Linguistics of Twitter, Snapchat and Co.
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil 50%
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 6.0
Anmeldungen 18 (25 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 12.10.2021
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

The seminar meetings last for full 2 hours with a break inbetween. 

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Upon completing this seminar, students will be familiar with current linguistic approaches and methods to analyze multimodal communication on social networking sites such as Snapchat or Twitter. They will be able to answer the following questions:

- Computer-mediated communication: what are the affordances and limitations of communicating online? 

- How do text, visuals, emojis etc. multimodally interact in the overall meaning making process?

- What are the linguistic specificities of #? of Snapchat? of Instagram etc. 

- How are identities (youth, gender, sexuality etc.) co-constructed in and via users' online communities? 

- How can we linguistically analyze such multimodal online communication? 

... 

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

- theoretical input based on up-to-date linguistic research on multimodal computer-mediated communication in social networking sites / on social media

- group discussions on selected topics / data excerpts

- oral presentation by students (focus on theoretical insights, but also working with / presenting concrete data from social media sites): students will gather in small groups and carry out small research projects, which will then be presented in class

Inhalt/e

computer-mediated communication

multimodality 

social media and social networking sites from a linguistic perspective

linguistic research methods in multimodality / multimodal discourses

Erwartete Vorkenntnisse

Students must be familar with basic linguistic concepts in the context of communication and interaction 

Literatur

Relevant literature will be available on Moodle

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Students are required to hold an oral presentation, to write a seminar paper (details to be explained on the seminar accompanying syllabus) and actively participate (i.e. read all the required literature, participate in discussions) in the seminar. 

Prüfungsinhalt/e

Thematic scope of both, oral presentation and seminar paper, are available on the syllabus. 

Based on the seminar program, students register for broad topics, whose specification will be discussed with me.  Students are invited to make suggestions and come up with relevant literature

Additional literature for both, presentation and seminar paper, are available on moodle

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

oral presentation: 

- adequate academic presentation and discussion of the topic

written term paper:

 - seminar paper meets formal requirement (layout, ToC, language, structure, references & referencing, length) and is submitted on time

- adequate academic presentation (both formally and language-wise) and discussion of the topic

- sufficient use of appropriate and up-to-date literature

active participation in class

- students must read all the required prep.reading

- participate in class

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Linguistisch ausgerichtetes Wahlfach (Wahlfach)
      • 8.2 Issues in Applied Linguistics ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 552.325 Issues in Applied Linguistics: The Linguistics of Twitter, Snapchat and Co. (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Freie Kombination (Wahlfach)
      • 10.1 Freie Kombination ( 0.0h SE / 12.0 ECTS)
        • 552.325 Issues in Applied Linguistics: The Linguistics of Twitter, Snapchat and Co. (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Vertiefung (Wahlfach)
      • 10.1 Vertiefung ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 552.325 Issues in Applied Linguistics: The Linguistics of Twitter, Snapchat and Co. (2.0h SE / 6.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Es liegt keine gleichwertige Lehrveranstaltung im Sinne der Prüfungsantrittszählung vor.