552.312 (21W) Focus on Culture: Race and Place in Ethnic American Literatures

Wintersemester 2021/22

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
05.10.2021 12:00 - 14:00 online Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch Focus on Culture: Race and Place in Ethnic American Literatures
LV-Art Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Onlinelehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 6.0
Anmeldungen 13 (25 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 05.10.2021
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Students will engage with a variety of ethnic American texts that express and negotiate the relationship between race and place. They will learn to critically discuss the different ways in which race and place intersect in U.S. American society.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Short lecture inputs; student assignments/presentations; plenary discussion of assigned texts

Inhalt/e

Race and place have always been closely linked in the United States. From the transatlantic slave trade and the enslavement of millions of Africans on American plantations, the theft of Native American and Mexican lands, to ongoing practices of segregation, displacement, and environmental racism.

In this seminar, we will take a closer look at the complex interplay between race and place, asking question such as: How does space work and for whom in U.S. society? How do space and place both reflect and (re)produce racism and inequality? How do race and ethnicity affect experiences of living in and belonging to physical and social spaces?

We will engage with various literary texts written by ethnic American authors, including several shorter texts and the following novels: Sherri L. Smith’s Orleans and Karen Tei Yamashita’s Tropic of Orange.

Literatur

Students are expected to purchase the following novels (any edition and format):

Sherri L. Smith. Orleans

Karen Tei Yamashita. Tropic of Orange.


All other material will be made available on Moodle.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Diplom-Lehramtsstudium Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 344, Version: 04W.7)
    • 2.Abschnitt
      • Fach: Advanced Culture Studies (Pflichtfach)
        • Topics in Australian and Postcolonial Culture Studies ( 2.0h SE / 5.0 ECTS)
          • 552.312 Focus on Culture: Race and Place in Ethnic American Literatures (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Fachliches Vertiefungsstudium (Pflichtfach)
      • 7.3 (c) Focus on Culture ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 552.312 Focus on Culture: Race and Place in Ethnic American Literatures (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Freie Kombination (Wahlfach)
      • 10.1 Freie Kombination ( 0.0h SE / 12.0 ECTS)
        • 552.312 Focus on Culture: Race and Place in Ethnic American Literatures (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Anglistik und Amerikanistik (SKZ: 612, Version: 15W.3)
    • Fach: Vertiefung (Wahlfach)
      • 10.1 Vertiefung ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 552.312 Focus on Culture: Race and Place in Ethnic American Literatures (2.0h SE / 6.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Es liegt keine gleichwertige Lehrveranstaltung im Sinne der Prüfungsantrittszählung vor.