180.812 (21W) Human Centered Computing I (HCC I)

Wintersemester 2021/22

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
19.10.2021 09:00 - 13:00 Online Off Campus
Nächster Termin:
09.11.2021 09:00 - 13:00 Online Off Campus

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch
Human Centered Computing I (HCC I)
LV-Art
Vorlesung-Kurs (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell
Onlinelehrveranstaltung
Semesterstunde/n
2.0
ECTS-Anrechnungspunkte
4.0
Anmeldungen
60
Organisationseinheit
Unterrichtssprache
Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung
Englisch
LV-Beginn
19.10.2021
eLearning
zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

NOTE: If the number of registered participants exceeds the maximal number of participants (25), students in the Media and Convergence Management program and students in the Games Studies & Engineering program will be favored.

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
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LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

After successfully completing the course, a student:

  • has developed a visual literacy and an awareness of the importance of visual design in digital media and print media, 
  • is familiar with the domain-specific vocabulary, 
  • is able to identify essential design flaws in others' visual designs and knows how to avoid such in his/her own designs, 
  • is able to make appropriate decisions regarding font selection, color selection, and element layout for visual designs,
  • is familiar with some of the basic psychological processes involved in visual communication and interpretation of visual information, and
  • understands and can use the fundamental concepts, elements and principles of visual design.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

lectures • practical and theoretical in-class exercises • design project • written exam

Inhalt/e

Not only artistically talented persons and design experts can create purposeful and appealing visual designs. This course is for the beginning “visual communicator” or anyone who wants to know how to create convincing visual designs (such as for graphical user interfaces for desktop applications and mobile apps, web pages, posters, presentation slides, flyers, and text documents). This course provides the theoretical and practical foundations necessary for effective visual communication.

Topics:

  • human-centered design
  • visual psychology / human perception
  • design theory
  • typography / text
  • color theory
  • graphics / images
  • information graphics

Literatur

Many introductory books in visual design cover all (or most) of the topics covered in the course. The university library has a wide selection of appropriate books for this course, such as:

In English: 

  • Evans, P. & Thomas, M.A.: Exploring the Elements of Design, Delmar, 2013. 
  • Johnson, J.: Designing with the Mind in Mind, Morgan Kaufmann, 2014. 
  • Lidwell, W., Holden, K., & Butler, J.: Design – Die 100 Prinzipen für erfolgreiche Gestaltung, stiebner, 2004. 
  • Millman, D.: The Essential Principles of Graphic Design, How Books, 2008. 
  • Poulin, R.: The Language of Graphic Design, Rockport, 2011. 
  • Schlatter, T. & Levinson, D.: Visual Usability. Morgan Kaufmann, 2013. 

In German: 

  • Stapelkamp, T.: Screen- und Interfacedesign, Springer, 2007. 
  • Teeps I.E.: Joy-of-Use, VDM Verlag Dr. Müller, 2006. 
  • Thissen, F.: Kompendium, Screen-Design, Springer, 2001. 
  • Wäger, M.: Grafik und Gestaltung, Galileo Press, 2010.

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

  • Design project (40%)
  • Written exam (60%)

Prüfungsinhalt/e

Content covered in the lectures and other in-class activities: 

  • human-centered design
  • visual psychology / human perception
  • design theory
  • typography / text
  • color theory
  • graphics / images
  • information graphics

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Add to grading: The weighting of design project and exam is changed to 30% for the project and 70% for the exam.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Human Centered Computing (HCC) (Pflichtfach)
      • Human Centered Computing I (HCC I) ( 2.0h VC / 4.0 ECTS)
        • 180.812 Human Centered Computing I (HCC I) (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen
  • Masterstudium Game Studies and Engineering (SKZ: 992, Version: 17W.2)
    • Fach: Gebundenes Wahlfach (19W) (Wahlfach)
      • 4.1 Human Centered Computing ( 0.0h VC / 4.0 ECTS)
        • 180.812 Human Centered Computing I (HCC I) (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2014
  • 180.812 VK Human Centered Computing (2.0h / 4.0ECTS)