552.928 (21S) English Language Teaching Today: Trends and Challenges

Sommersemester 2021

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
11.03.2021 16:00 - 18:00 online Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV Nummer Südostverbund ENG02001UL
LV-Titel englisch English Language Teaching Today: Trends and Challenges
LV-Art Proseminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil 40%
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 2.5
Anmeldungen 8 (24 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 11.03.2021
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

This course focuses on topics related to English-language teaching in specific contexts. Students will be introduced to issues and principles of teaching English as an international language, EFL and intercultural communication, English for specific purposes, English-medium instruction and CLIL. The course deals with the theoretical and pedagogical aspects of these specific areas of ELT, and develops practical skills through hands-on activities and microteaching sessions.




Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Students will be able to:

  1. Identify the key principles of (teaching) EIL, ESP, ICC and CLIL
  2. Analyze the benefits and challenges of EMI and CLIL
  3. Design a lesson plan 
  4. Integrate the principles of these specific areas of ELT into teaching (microetaching)
  5. Teach a microteaching session
  6. Reflect on their teaching
  7. Provide peer feedback




Inhalt/e

Course outline

Schedule

Topic

11/3/2021
(2 hrs)
Introduction to the course  
  • From ELT methods to critical issues in ELT today
18/3/2021
(2 hrs)
English as an international language (EIL) English lingua franca (ELF) 
  • Implications for language teaching
Native speaker ideal (NS) 
  • Native English-speaking teachers (NEST) vs. Non-native English speaking teachers (NNEST) in ELT
25/3/2021
(2 hrs)
Intercultural communicative competence (ICC) and ELT
15/4/2021
(2 hrs)
English for Specific Purposes
  • ESP / EAP /EOP
22/4/2021
(2 hrs)
English-medium instruction (EMI) 
Overview of the educational phenomenon
29/4/2021
(2 hrs)
English-medium  instruction (EMI)
  • Pedagogical, intercultural and linguistic implications
6/5/2021
(2 hrs)
Content and Language Integrated Learning (CLIL)
  • Introduction to CLIL
  • Staking the territory
20/5/2021
(2 hrs)
Content and Language Integrated Learning (CLIL) 
The 5 Cs
27/5/2021
(2 hrs)
Content and Language Integrated Learning (CLIL)
  • Designing a CLIL lesson
10/6/2021
(2 hrs)
Student presentations
  • Microteaching
17/6/2021
(2 hrs)
Student presentations
  • Microteaching 
24/6/2021
(2 hrs)
Final exam




Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Prüfungsmethode/n

Assessment (maximum 100 pts.)


  • Microteaching   (putting theory into practice)         40 points
    • Write a short lesson plan - 10 pts.
    • Prepare a 20 min. microteaching activity and teach the activity to your peers - 25 pts.
    • Reflect on your teaching - 5 pts.
    • Give peer feedback using the rubric provided


  • CLIL lesson plan (student project)                              30 points


  • Final exam (analysis and synthesis)                           30 points

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 407, Version: 19W.2)
    • Fach: Language Teaching in Context (Pflichtfach)
      • ENG.002 Language Education for Specific Contexts ( 2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
        • 552.928 English Language Teaching Today: Trends and Challenges (2.0h PS / 2.5 ECTS)
          Absolvierung im 7., 8. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2017
  • 552.960 PS Language Education for Specific Contexts (2.0h / 2.5ECTS)
Sommersemester 2016
  • 552.961 PS Teaching English for Specific Purposes: CLIL in Secondary Education - Chances, Challenges, and Perspectives (2.0h / 2.5ECTS)