552.928 (21S) English Language Teaching Today: Trends and Challenges

Sommersemester 2021

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
11.03.2021 16:00 - 18:00 online Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV Nummer Südostverbund
ENG02001UL
LV-Titel englisch
English Language Teaching Today: Trends and Challenges
LV-Art
Proseminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell
Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil
40%
Semesterstunde/n
2.0
ECTS-Anrechnungspunkte
2.5
Anmeldungen
8 (24 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache
Englisch
LV-Beginn
11.03.2021
eLearning
zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

This course focuses on topics related to English-language teaching in specific contexts. Students will be introduced to issues and principles of teaching English as an international language, EFL and intercultural communication, English for specific purposes, English-medium instruction and CLIL. The course deals with the theoretical and pedagogical aspects of these specific areas of ELT, and develops practical skills through hands-on activities and microteaching sessions.




Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Students will be able to:

  1. Identify the key principles of (teaching) EIL, ESP, ICC and CLIL
  2. Analyze the benefits and challenges of EMI and CLIL
  3. Design a lesson plan 
  4. Integrate the principles of these specific areas of ELT into teaching (microetaching)
  5. Teach a microteaching session
  6. Reflect on their teaching
  7. Provide peer feedback




Inhalt/e

Course outline

Schedule

Topic

11/3/2021
(2 hrs)
Introduction to the course  
  • From ELT methods to critical issues in ELT today
18/3/2021
(2 hrs)
English as an international language (EIL) English lingua franca (ELF) 
  • Implications for language teaching
Native speaker ideal (NS) 
  • Native English-speaking teachers (NEST) vs. Non-native English speaking teachers (NNEST) in ELT
25/3/2021
(2 hrs)
Intercultural communicative competence (ICC) and ELT
15/4/2021
(2 hrs)
English for Specific Purposes
  • ESP / EAP /EOP
22/4/2021
(2 hrs)
English-medium instruction (EMI) 
Overview of the educational phenomenon
29/4/2021
(2 hrs)
English-medium  instruction (EMI)
  • Pedagogical, intercultural and linguistic implications
6/5/2021
(2 hrs)
Content and Language Integrated Learning (CLIL)
  • Introduction to CLIL
  • Staking the territory
20/5/2021
(2 hrs)
Content and Language Integrated Learning (CLIL) 
The 5 Cs
27/5/2021
(2 hrs)
Content and Language Integrated Learning (CLIL)
  • Designing a CLIL lesson
10/6/2021
(2 hrs)
Student presentations
  • Microteaching
17/6/2021
(2 hrs)
Student presentations
  • Microteaching 
24/6/2021
(2 hrs)
Final exam




Prüfungsinformationen

Prüfungsmethode/n

Assessment (maximum 100 pts.)


  • Microteaching   (putting theory into practice)         40 points
    • Write a short lesson plan - 10 pts.
    • Prepare a 20 min. microteaching activity and teach the activity to your peers - 25 pts.
    • Reflect on your teaching - 5 pts.
    • Give peer feedback using the rubric provided


  • CLIL lesson plan (student project)                              30 points


  • Final exam (analysis and synthesis)                           30 points

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Englisch (SKZ: 407, Version: 19W.2)
    • Fach: Language Teaching in Context (Pflichtfach)
      • ENG.002 Language Education for Specific Contexts ( 2.0h KS, PS / 2.5 ECTS)
        • 552.928 English Language Teaching Today: Trends and Challenges (2.0h PS / 2.5 ECTS)
          Absolvierung im 7., 8. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Es liegt keine gleichwertige Lehrveranstaltung im Sinne der Prüfungsantrittszählung vor.