200.551 (21S) Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- LV Nummer Südostverbund PPS7a001UL, PPS7b001UL, PPS7c001UL
- Course title german Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c)
- Type Lecture
- Course model Online course
- Hours per Week 1.5
- ECTS credits 0.0
- Registrations 85
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 31.03.2021
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Vorträge durch abwechselnde Dozent*innen
Gastvorträge von Ursula Esterl und Marlene Hilzensauer
Course content
Inklusion und Umgang mit Diversität, barrierefreies Lernen
Mehrsprachigkeit im österreichischen Schulsystem
Bildungssprache, Schulsprache, Alltags- und Fachsprache; Sprachaufmerksamer Sprachunterricht
Didaktische Verfahren und Modelle für den sprachaufmerksamen Fachunterricht: Fachliches und sprachliches Lernen – textbasiert (lesen und schreiben)
Sprache der Lehrkräfte und Unterrichtskommunikation; Sprachliche Basiskompetenzen – Anforderungen an Lehrpersonen und Schüler*innen
Schulbücher; Diagnostischer Bereich, Sprachentausch
Intended learning outcomes
- students can reflect on internal and external multilingualism;
- students are aware of the value of multilingualism and linguistic diversity;
- students knows the identity-forming role of language;
- students can reflect on their own language acquisition process and on that of the learners;
- students are aware of the importance of language awareness and language reflection in school contexts
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Lecturers by alternating teachers
Guest lecturers: Ursula Esterl; Marlene Hilzensauer
Course content
Managing diversity; inclusion;
Multilingualism in the Austrian school system
Language of education, school language, everyday language and technical language; language attentive teaching
Didactic methods and models for language attentive teaching in school subjects; subject learning and language learning - text-based (reading and writing)
Teacher language and classroom communication; Basic language skills - Requirements for teachers and students
Textbooks; diagnostic area, language exchange
Examination information
Examination methodology
Diese LV bietet eine gute Vorbereitung auf die Fachprüfung 200.554 (20S).
Examination methodology
This course offers a good preparation for the examination 200.554 (20S).
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Master's degree programme Applied Cultural Studies
(SKZ: 842, Version: 12W.1)
-
Subject: Kulturwissenschaftliche Vertiefung
(Compulsory elective)
-
Module: Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen
-
Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen (
6.0h VO/SE / 12.0 ECTS)
- 200.551 Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III (1.5h VO / 0.0 ECTS)
-
Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen (
6.0h VO/SE / 12.0 ECTS)
-
Module: Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen
-
Subject: Kulturwissenschaftliche Vertiefung
(Compulsory elective)
- Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG)
(SKZ: 199, Version: 19W.2)
-
Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz
(Compulsory subject)
-
PPS.07a Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I (
1.5h VO / 0.0 ECTS)
- 200.551 Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III (1.5h VO / 0.0 ECTS) Absolvierung im 2. Semester empfohlen
-
PPS.07a Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I (
1.5h VO / 0.0 ECTS)
-
Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz
(Compulsory subject)
- Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG)
(SKZ: 199, Version: 19W.2)
-
Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz
(Compulsory subject)
-
PPS.07b Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten II (
1.5h VO / 0.0 ECTS)
- 200.551 Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III (1.5h VO / 0.0 ECTS) Absolvierung im 2. Semester empfohlen
-
PPS.07b Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten II (
1.5h VO / 0.0 ECTS)
-
Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz
(Compulsory subject)
- Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG)
(SKZ: 199, Version: 19W.2)
-
Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz
(Compulsory subject)
-
PPS.07c Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten III (
1.5h VO / 0.0 ECTS)
- 200.551 Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III (1.5h VO / 0.0 ECTS) Absolvierung im 2. Semester empfohlen
-
PPS.07c Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten III (
1.5h VO / 0.0 ECTS)
-
Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz
(Compulsory subject)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Sommersemester 2024
- 200.551 VO Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c) (1.5h / 0.0ECTS)
-
Sommersemester 2023
- 200.551 VO Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c) (1.5h / 0.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 200.551 VO Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c) (1.5h / 0.0ECTS)
-
Sommersemester 2020
- 200.551 VO Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c) (1.5h / 0.0ECTS)