200.551 (21S) Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
31.03.2021 14:30 - 18:00 online Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
LV Nummer Südostverbund PPS7a001UL, PPS7b001UL, PPS7c001UL
Course title german Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c)
Type Lecture
Course model Online course
Hours per Week 1.5
ECTS credits 0.0
Registrations 85
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 31.03.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorträge durch abwechselnde Dozent*innen

Gastvorträge von Ursula Esterl und Marlene Hilzensauer

Course content

Inklusion und Umgang mit Diversität, barrierefreies Lernen

Mehrsprachigkeit im österreichischen Schulsystem

Bildungssprache, Schulsprache, Alltags- und Fachsprache; Sprachaufmerksamer Sprachunterricht

Didaktische Verfahren und Modelle für den sprachaufmerksamen Fachunterricht: Fachliches und sprachliches Lernen – textbasiert (lesen und schreiben)

Sprache der Lehrkräfte und Unterrichtskommunikation; Sprachliche Basiskompetenzen – Anforderungen an Lehrpersonen und Schüler*innen

Schulbücher; Diagnostischer Bereich, Sprachentausch

Intended learning outcomes

- students can reflect on internal and external multilingualism;

- students are aware of the value of multilingualism and linguistic diversity;

- students knows the identity-forming role of language;

- students can reflect on their own language acquisition process and on that of the learners;

- students are aware of the importance of language awareness and language reflection in school contexts

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lecturers by alternating teachers

Guest lecturers: Ursula Esterl; Marlene Hilzensauer

Course content

Managing diversity; inclusion;

Multilingualism in the Austrian school system

Language of education, school language, everyday language and technical language; language attentive teaching

Didactic methods and models for language attentive teaching in school subjects; subject learning and language learning - text-based (reading and writing)

Teacher language and classroom communication; Basic language skills - Requirements for teachers and students

Textbooks; diagnostic area, language exchange

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Diese LV bietet eine gute Vorbereitung auf die Fachprüfung 200.554 (20S).

Examination methodology

This course offers a good preparation for the examination 200.554 (20S).

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Applied Cultural Studies (SKZ: 842, Version: 12W.1)
    • Subject: Kulturwissenschaftliche Vertiefung (Compulsory elective)
      • Module: Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen
        • Lehrveranstaltungen aus unterschiedlichen Bereichen ( 6.0h VO/SE / 12.0 ECTS)
          • 200.551 Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III (1.5h VO / 0.0 ECTS)
  • Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG) (SKZ: 199, Version: 19W.2)
    • Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz (Compulsory subject)
      • PPS.07a Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I ( 1.5h VO / 0.0 ECTS)
        • 200.551 Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III (1.5h VO / 0.0 ECTS)
          Absolvierung im 2. Semester empfohlen
  • Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG) (SKZ: 199, Version: 19W.2)
    • Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz (Compulsory subject)
      • PPS.07b Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten II ( 1.5h VO / 0.0 ECTS)
        • 200.551 Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III (1.5h VO / 0.0 ECTS)
          Absolvierung im 2. Semester empfohlen
  • Master-Lehramtsstudium Bildungswissenschaftliche Grundlagen (BWG) (SKZ: 199, Version: 19W.2)
    • Subject: Sprachliche Bildung im Kontext von Mehrsprachigkeit und Digitale Kompetenz (Compulsory subject)
      • PPS.07c Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten III ( 1.5h VO / 0.0 ECTS)
        • 200.551 Language education and language sensitisation in subject-specific contexts I-III (1.5h VO / 0.0 ECTS)
          Absolvierung im 2. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 200.551 VO Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c) (1.5h / 0.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 200.551 VO Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c) (1.5h / 0.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 200.551 VO Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c) (1.5h / 0.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 200.551 VO Sprachliche Bildung und Sprachsensibilisierung in fächerspezifischen Kontexten I bis III (PPS.07a/b/c) (1.5h / 0.0ECTS)