180.550 (21S) Aspects of Gender, Social Awareness and Empathy in Audiovisual Representations of Human-Android Relationships

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
12.03.2021 16:30 - 18:00 Online-Termin Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Aspects of Gender, Social Awareness and Empathy in Audiovisual Representations of Human-Android Relationships
Type Course (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 70%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 10 (30 max.)
Organisational unit
Language of instruction English
Course begins on 12.03.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Nach Abschluss dieses Kurses verfügen Sie über:

  • grundlegendes Wissen darüber wie Medien, die Mensch-Android-Beziehungen darstellen, kritisch in den kulturellen, gesellschaftlichen und ethischen Diskurs eingreifen können,
  • ein grundlegendes Verständnis zu den Medien Film, TV-Serie und Musikvideo,
  • ein tieferes Verständnis für die Probleme und Herausforderungen in Bezug auf Mensch-Android-Beziehungen, die seit 1980 in anglophonen Gesellschaften aufgeworfen werden,
  • ein Grundverständnis zu theoretischen Konzepte wie Interkulturalität, Gender Bias, Künstliche Intelligenz, soziale Kognition, the uncanny valley oder Post-Industrialisierung,
  • und Sie sind in der Lage, spezifische Themen und Fragen, die durch das im Kurs untersuchte Material aufgeworfen werden, kritisch zu reflektieren und neu zu kontextualisieren, da sie sich möglicherweise auf Ihre eigene Lebenswelt beziehen.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Impulsvortrag durch Seminarleiterin; praktische Übungen, Diskussionen und Analysen, die das Verständnis der besprochenen Medien vertiefen und zur kritischen Reflektion anregen; mündliche Präsentation (einzeln oder zu zweit)

Course content

Der Kurs beleuchtet audiovisuelle Darstellungen sozialer Beziehungen zwischen Menschen und Künstlicher Intelligenz (KI) und reflektiert deren geschlechtsspezifische, gesellschaftliche, kulturelle und ethische Fragen in Bezug auf zeitgenössische kritische Debatten. Wir konzentrieren uns dafür auf eine Auswahl an zeitgenössischen britischen, amerikanischen und australischen Filmen sowie auf anglophone Musikvideos und TV-Serien, deren aufgeworfene moralische und soziologische Fragen von transnationaler Bedeutung sind.

Da maschinelles Lernen in Wirtschaft und Gesellschaft kontinuierlich Einzug hält, werden wir zum Beispiel diskutieren, wie Duran Durans "Electric Barbarella" (1997), Björks "All is Full of Love" (1999), Her (2013) oder Westworld: The Maze (2016) u.a. Geschlechter-Bias in Bezug auf künstliche Intelligenz aufrechterhalten oder dekonstruieren. Wir werden auch spezifische Motive, wiederkehrende Themen, filmische Merkmale und besondere Erzähltechniken untersuchen, die es den ZuschauerInnen ermöglichen, sich affektiv auf Geschichten einzulassen, die sowohl Sehnsüchte und Begegnungen als auch potenzielle Fallstricke von Mensch-Android-Beziehungen darstellen.

Literature

Audiovisuelle Primärtexte

Musikvideos:

  • Duran Duran "Electric Barbarella" (1997, Regie: Ellen von Unwerth)
  • Björk "All is Full of Love" (1999, Regie: Chris Cunningham)
  • Justin Timberlake "Filthy" (2018, Regie: Mark Romanek)
  • Editors "Frankenstein" (2019, Regie: Greg Ohrel)

TV-Serien:

  • "Be Right Back", Black Mirror, Staffel 2, Episode 1 (GB 2013, Idee: Charlie Brooker).
  • Westworld: The Maze (USA 2016, Idee: Jonathan Nolan, Lisa Joy)

Spielfilme:

  • Her (USA 2013, Regie: Spike Jonze)
  • Ex Machina (GB 2014, Regie: Alex Garland)
  • Zoe (USA 2018, Regie: Drake Doremus)
  • I Am Mother (AUS 2019, Regie: Grant Sputore)

Die Primärtexte werden ab der ersten Sitzung digital zur Verfügung gestellt.
Sekundärtexte werden in der ersten Sitzung bekannt gegeben.

Intended learning outcomes

After completing this course, you will:

  • have basic knowledge of how media representing human-android relationships can critically engage in cultural, societal and ethical discourse;
  • have a basic understanding of the media film, TV show, music video;
  • develop a deeper understanding of the issues and challenges concerning human-android relationships raised in Anglophone societies since 1980;
  • have a basic understanding of theoretical concepts such as interculturality, gender bias, artificial intelligence, social cognition, the uncanny valley, post-industrialization;
  • be able to critically reflect on and re-contextualize specific issues and questions raised by the material studied in this course as they possibly relate to your own life-worlds.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lecture input, practical exercises, analyses, in-class discussions, expert session (oral presentation / oral group presentation, max. 2 students)

Course content

The course sets out to survey and critically examine audiovisual representations of social relationships between humans and artificial intelligence (AI) that reflect upon gender related, societal, cultural and ethical issues both historically and in relation to contemporary debates. We will focus on a selection of contemporary British, American, Australian and Spanish films as well as on Anglophone music videos and TV shows whose implied moral and sociological questions are transnationally relevant.

As machine learning is being incorporated into business and society, we will discuss, for instance, how Duran Duran's "Electric Barbarella" (1997), Björk's "All is Full of Love" (1999), Her (2013) or Westworld: The Maze (2016) manage to perpetuate or deconstruct gender bias regarding artificial intelligence.

We will also look at specific motifs, recurring themes, cinematic characteristics and distinctive narrative techniques that enable audiences to engage with stories that depict the yearnings, encounters and potential pitfalls of human-android relationships.

Audiovisual works

Music videos:

  • Duran Duran "Electric Barbarella" (1997, dir. Ellen von Unwerth)
  • Björk "All is Full of Love" (1999, dir. Chris Cunningham)
  • Justin Timberlake "Filthy" (2018, dir. Mark Romanek)
  • Editors "Frankenstein" (2019, dir. Greg Ohrel)

TV shows:

  • "Be Right Back", Black Mirror, season 2, episode 1 (UK 2013, created by Charlie Brooker).
  • Westworld: The Maze (USA, 2016, created by Jonathan Nolan, Lisa Joy)

Films:

  • Her (USA 2013, dir. Spike Jonze)
  • Ex Machina (GB 2014, dir. Alex Garland)
  • Zoe (USA 2018, dir. Drake Doremus)
  • I Am Mother (AUS 2019, dir. Grant Sputore)

Literature

Primary texts will be made available online by the beginning of the term.

Secondary texts will be announced in the first session.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

  • 20% regelmäßige Teilnahme: Sie dürfen maximal zwei Sitzungen verpassen
  • 20% aktive Teilnahme an Diskussionen, Gruppenarbeit, Hausaufgaben
  • 30% Referat (mündliche Präsentation / Gruppenpräsentation von max. zwei Studierenden)
  • 30% Seminararbeit (3500 bis 4500 Wörtern). Sie können das Thema frei wählen, solange der Schwerpunkt einen erkennbaren Bezug zum Thema der Lehrveranstaltung aufweist. Die Semesterarbeit ist bis Ende Februar 2022 einzureichen.

Examination methodology

Examination

  • 20 % regular attendance: you are allowed to miss two sessions.
  • 20% active participation in discussion, group work, possible homework assignments
  • 30 % expert session (oral presentation / oral group presentation, max. 2 students)
  • 30 % term paper / individual research paper (3,500 to 4,500 words): Students can freely choose the topic, as long as you focus on the course topic . You are required to submit the term paper by the end of February 2022.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Subject: Electives I - Media and Communication (MC) (Compulsory elective)
      • Special Topics in Media and Convergence Management I ( 2.0h VK / 4.0 ECTS)
        • 180.550 Aspects of Gender, Social Awareness and Empathy in Audiovisual Representations of Human-Android Relationships (2.0h KS / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Subject: Electives II (Compulsory elective)
      • Electives II ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 180.550 Aspects of Gender, Social Awareness and Empathy in Audiovisual Representations of Human-Android Relationships (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Media, Communications & Culture (SKZ: 841, Version: 20W.1)
    • Subject: Medien- und Kommunikationspraxis (Compulsory elective)
      • 7.1 Medien- und Kommunikationspraxis ( 0.0h KS / 4.0 ECTS)
        • 180.550 Aspects of Gender, Social Awareness and Empathy in Audiovisual Representations of Human-Android Relationships (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Media, Communications & Culture (SKZ: 841, Version: 20W.1)
    • Subject: Interdisziplinäre Zugänge zu Medien und Kommunikation (Compulsory elective)
      • 10.1 Dem Modul zugeordnete LVen anderer Fächer im Umfang von 12 ECTS-AP, wovon mind. eine LV ein Seminar ist. ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 180.550 Aspects of Gender, Social Awareness and Empathy in Audiovisual Representations of Human-Android Relationships (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses