641.019 (21S) Technology and Social Entrepreneurship

Sommersemester 2021

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
04.03.2021 09:00 - 11:00 Online Class (zoom) Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch Technology and Social Entrepreneurship
LV-Art Vorlesung-Kurs (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Onlinelehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 12 (25 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
LV-Beginn 04.03.2021
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

Attention: due to COVID situation and course-regulations for international students, this course will be held online in summerterm 2021.

Seniorstudium Liberale Ja

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

·        Based onGood Practice examples and cases students are able to identify the specificneeds of startups in different developmental stages and have the capacity toapply the right supportive instruments with respect to business model, IPR,funding and finance as well as available support programs.

·        Studentscan take advantage of the dynamic network of the Alpe-Adriatic startup regionand know its economic and technological framework.

·        Students knowthe strengths and weaknesses of the Alpe-Adria startup region in comparison tointernational startup hubs.

·        Students havethe capacity to identify for which parts of their (academic) work and when IntellectualProperty Rights should be used.

·        Studentsunderstand how technological change affects all aspects of our lives. Throughcritical discussions they reflect the possibilities and consequences arisingtherefrom.

Inhalt/e

We are facing a digital future. Technology is disrupting all areas of enterprise and of our lives. High-growth technology companies (Airbnb, Uber/Lyft, LinkedIn, Social Media, eCommerce) have penetrated nearly every area of society. Entrepreneurship rising in a globalized and digitized world is driving the need for more supportive ecosystems. Through digital means people’s capacity grows to go far beyond passive consumption. Empowered prosumers are getting ever better at generating value for customers: from sharing (Facebook) to shaping to funding (Kickstarter) to producing to co-owning (Linux). Technology driven social innovations change global markets and give rise to business models beyond profit (e.g. Wikipedia). How are these trends reflected in the emerging Alpe-Adria startup region?

Which elements are needed to create a supportive startup ecosystem (Higher Education Institutions, Policy, Corporations, Customers, Finance, Talent pool …)? How do they interact?

How does the technological and economic framework of the Alpe-Adriatic region influence the startup ecosystem?

How do you protect your ideas and exploit them best? Intellectual property rights (Patents, Utility Model, Industrial Design, Trademark, Copyright) are key in a knowledge-based economy.

How do you do business with technology transfer?

How do successful cooperation models between universities, startups and corporations work?

When does which startup support program work best (business incubation versus acceleration)? How does the lean startup approach influence the design of support programs?

How are startups funded at different developmental stages? (VC, BA, Crowd Funding, Impact Investing, Hybrid Finance Models)

Erwartete Vorkenntnisse

·        MasterStudents of Technical Sciences, Business Administration and Economics, International Management, Entrepreneurship

·        Incoming international students in their final year of bachelor studies or master students

Link auf weitere Informationen

https://www.aau.at/innovationsmanagement-und-unternehmensgruendung/studieren/entrepreneurship-als-erweiterung/entrepreneurshipzertifikat/

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Geänderte Prüfungsinformationen (COVID-19 Ausnahmeregelung)

examination methods and content will be kept as anounced.

Prüfungsmethode/n

·        Classparticipation (including attendance, class discussion) – 25% 

·        Preparation of reading assignments and cases – 25%

·        Preparation and presentation of final big case – 50%

Prüfungsinhalt/e

·        Classparticipation (including attendance, class discussion) – 25% 

·        Preparation of reading assignments and cases – 25%

·        Preparation and presentation of final big case – 50%

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

·        Classparticipation (including attendance, class discussion) – 25% 

·        Preparation of reading assignments and cases – 25%

·        Preparation and presentation of final big case – 50%

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Fach: Freie Wahlfächer (Freifach)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 9.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Fach: Freie Wahlfächer (Freifach)
      • §11 Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 10.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 918, Version: 12W.4)
    • Fach: Entrepreneurship I (Wahlfach)
      • Special Topics I: Innovation & Entrepreneurship ( 2.0h KS / 4.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 918, Version: 12W.4)
    • Fach: Entrepreneurship I (Wahlfach)
      • Special Topics II: Innovation & Entrepreneurship ( 2.0h KS / 4.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 918, Version: 12W.4)
    • Fach: Freie Wahlfächer (Freifach)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Information Management (SKZ: 922, Version: 19W.1)
    • Fach: Innovation Management and Entrepreneurship (Wahlfach)
      • 6.3.3 Innovation Management and Entrepreneurship 3 ( 0.0h VI, VC, KS, SE / 4.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4. Semester empfohlen
  • Masterstudium International Management (SKZ: 908, Version: 16W.1)
    • Fach: Freie Wahlfächer (Freifach)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 9.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Informationsmanagement (SKZ: 922, Version: 13W.2)
    • Fach: Innovationsmanagement (Wahlfach)
      • 5.2.3 Special Topics I: Innovation & Entrepreneurship ( 2.0h KS / 4.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Electives I - Innovation, Marketing and Law (IML) (Wahlfach)
      • Special Topics: Innovation & Entrepreneurship ( 2.0h KU / 4.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Gebundene Wahlfächer II (Wahlfach)
      • Electives II ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Fach: Management and Economics: Advanced (WI) (Wahlfach)
      • Entrepreneurship & Innovation Management ( 0.0h VK, VO, KU / 10.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Besonderer Studienbereich Entrepreneurship Zertifikat (SKZ: 000, Version: 02W)
    • Fach: Build! (Pflichtfach)
      • Special Topics ( 2.0h UE / 3.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungscurriculum Selbständigkeit & Unternehmensgründung (Version: 16W.1)
    • Fach: Vertiefungsmodul Entrepreneurship (Pflichtfach)
      • Spezialisierung aus dem Bereich Entrepreneurship ( 4.0h VC,SE,KS / 4.0 ECTS)
        • 641.019 Technology and Social Entrepreneurship (2.0h VC / 4.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2024
  • 641.019 VC Social and Digital Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 641.019 VC Technology and Social Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 641.019 VC Technology and Social Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 641.019 VC Technology and Social Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 641.019 VC Technology and Social Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 641.019 VC Digitally driven startup ecosystems (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 641.019 VC Starting a business within the Entrepreneurial Ecosystem (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 641.019 VC Science meets Business: das Geschäft mit der Forschung (Technologietransfer von der Wissenschaft in die Wirtschaft) (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 641.019 VK Technologietransfer von der Wissenschaft in die Wirtschaft (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 641.019 VK Technologietransfer von der Wissenschaft in die Wirtschaft (2.0h / 2.0ECTS)