601.920 (21S) Digital Business

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
02.03.2021 16:00 - 18:00 online Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Tutor/Tutors
Course title german Corporate Entrepreneurship & Digitalisierung
Type Lecture
Course model Online course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 108
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German
Course begins on 02.03.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Vorlesung intendiert die Schaffung eines grundlegenden Verständnisses für die Bedeutung des Themas Entrepreneurship in unterschiedlichen Organisationen. Ziel ist die Vermittlung der elementaren Bedeutung unternehmerischer Orientierung. Weiter wird ein grundlegendes Verständnis für die Bedeutung der Digitalisierung im Entrepreneurship vermittelt.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorlesung mit interaktiven Elementen.

Course content

Diese Vorlesung hat den Charakter einer Einführungsveranstlatung in die Themen Corporate Entrepreneurship und Digitalisierung.

Im Rahmen des Corporate Entrepreneurship wird vorrangig die Bedeutung der unternehmerischen Orientierung für die Identifikation, Evaluation und Nutzung von unternehmerischen Gelegenheiten (Opportunities) diskutiert.

Im Rahmen der Digitalisierung werden grundlegende Konzepte und Modelle präsentiert. In weiterer Folge werden diese im Hinblick auf ihr Potenzial für Entrepreneurship im Allgemeinen und Corporate Entrepreneurship im Speziellen diskutiert.

Themen:                                                         

  • Grundlagen Corporate Entrepreneurship
  • Bedeutung unternehmerischer Orientierung
  • Grundlagen Digitalisierung
  • Kennenlernen grundlegender Theorien, Konzepte und Modelle

Literature

Wird im Moodle Kurs & in den Unterlagen bekanntgegeben und ist prüfungsrelevant.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)

schriftliche online (ROPE) Prüfung

Examination methodology

schriftliche Prüfung (je nach epidemioloigscher Situation online oder in Präsenz)

Examination topic(s)

Vorlesungsinhalte und angeführte Literatur; geschlossene (Multiple Choice, Wahr/Falsch etc.) und offene Fragestellungen

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Positive Evaluierung ab min. 50% der erreichbaren Punkte in der Klausur.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Business Administration (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Subject: Innovationsmanagement und Entrepreneurship (Compulsory elective)
      • 14.1 SBWL Innovationsmanagement und Entrepreneurship I ( 0.0h VC, KS, VI / 4.0 ECTS)
        • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Marktorientierte Unternehmensführung (Compulsory elective)
      • Module: Entrepreneurship
        • §10(1) Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
          • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Product Life Cycle Management (Compulsory elective)
      • Module: Innovation
        • §10(1) Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
          • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Innovation (Compulsory elective)
      • §10(2) Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Entrepreneurship (Compulsory elective)
      • §10(2) Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Management Information Systems (SKZ: 522, Version: 20W.2)
    • Subject: Innovationsmanagement und Entrepreneurship (Compulsory elective)
      • 10.3.1 Innovationsmanagement und Entrepreneurship I ( 0.0h VC, VI, KS / 4.0 ECTS)
        • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Informationstechnik (SKZ: 289, Version: 17W.1)
    • Subject: Betriebswirtschaftliche Ergänzung (Compulsory elective)
      • 11b.5 Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship ( 0.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Subject: Management and Economics: Basic Courses (WI) (Compulsory elective)
      • Management and Economics: Basic Courses ( 0.0h VO, VK / 8.0 ECTS)
        • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 18W.1)
    • Subject: Innovationsmanagement und Entrepreneurship (Compulsory elective)
      • 7.8.1. SBWL Innovationsmanagement und Entrepreneurship 1 ( 0.0h VC, KS, VI / 4.0 ECTS)
        • 601.920 Digital Business (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 601.922 VO Digital Business 2: Corporate & Digital Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 601.922 VO Digital Business 2: Corporate Entrepreneurship and Digitalization (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 601.922 VO Digital Business (DB 2) (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 601.922 VO Digital Business (DB 2) (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 601.920 VO Corporate Entrepreneurship & Digitalisierung (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 601.902 VO Innovationsmanagement & Corporate Entrepreneurship (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 601.902 VO Corporate Entrepreneurship & Innovationsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 601.902 VO Corporate Entrepreneurship & Innovationsmanagement (2.0h / 4.0ECTS)