160.635 (20W) Cognitive Modelling

Wintersemester 2020/21

Registration deadline has expired.

First course session
01.10.2020 14:00 - 16:00 Z.0.01 On Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

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Lecturer
Course title german Kognitive Modellierung
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 5%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 9 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 01.10.2020
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
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Course Information

Intended learning outcomes

  • Verständnis der grundlegenden Vor- und Nachteile formaler Modelle in der Kognitionspsychologie
  • Erarbeiten eines Modellierungsansatzes bis hin zur selbständigen Schätzung des Modells für einen Beispieldatensatz

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorlesungseinheiten; Diskussionen und Tutorientermine; Seminararbeit

Course content

Modellierungsansätze in der Psychologie erlauben eine formale Repräsentation substantieller theoretischer Annahmen. Die Themenfelder, an denen ausgewählte Modelle im Seminar kennengelernt und erprobt werden sollen, umfassen (1) unbewusste Informationsverarbeitung bei sozialen Vorurteilen, (2) einfache, perzeptuelle und komplexe, konzeptuelle Entscheidungen und (3) Kategorisierung und Konzeptbildung. Unter den grundlegenden Modellierungsansätzen werden multinomiale Verarbeitungsbaummodelle, Modelle sequentieller Evidenzakkumulation und algorithmische Modelle behandelt. Aufbauend auf Einheiten zu den Grundlagen der Ansätze, sollen insbesondere aktuelle Anwendungen kritisch diskutiert werden.  An Beispieldatensätzen soll die Schätzung einzelner Modelle geübt werden.

Das Seminar ist gleichzeitig als Betreuungskurs für Masterarbeiten im Bereich Allgemeine Psychologie belegbar.

Prior knowledge expected

Empfehlenswert Statistik III und IV absolviert zu haben

Literature

Busemeyer, J. R. & Diederich, A. (2009). Cognitive Modeling. Thousand Oaks: Sage.

Lewandowsky, S. & Farrell, S. (2011). Computational Modeling in Cognition. Principles and Practice. Thosand Oaks: Sage.

Erdfelder et al (2009). Multinomial Processing Tree Models. A review of the literature. Journal of Psychology, 217, 108-124.

Forstman, B. U., Ratcliff, R. & Wagenmakers, E.-J. (2016). Sequential Sampling Models in Cognitive Neuroscience: Advantages, Applications, and Extensions. Annual Review of Psychology, 67, 641–666.

Gigerenzer, G. & Brighton, H. (2009). Homo Heuristicus: Why Biased Minds Make Better Inferences. Topics in Cognitive Science, 1, 107-143.

Ratcliff, R., Smith, P. L., Brown, S. D., & McKoon, G. (2016). Diffusion Decision Model: Current Issues and History. Trends in Cognitive Sciences, 20, 260-281.

Intended learning outcomes

  • advantages and disadvantages of formal models in cognitive psychology 
  • Erarbeiten eines Modellierungsansatzes bis hin zur selbständigen Schätzung des Modells für einen Beispieldatensatz

Literature

Busemeyer, J. R. & Diederich, A. (2009). Cognitive Modeling. Thousand Oaks: Sage.

Lewandowsky, S. & Farrell, S. (2011). Computational Modeling in Cognition. Principles and Practice. Thosand Oaks: Sage.

Erdfelder et al (2009). Multinomial Processing Tree Models. A review of the literature. Journal of Psychology, 217, 108-124.

Forstman, B. U., Ratcliff, R. & Wagenmakers, E.-J. (2016). Sequential Sampling Models in Cognitive Neuroscience: Advantages, Applications, and Extensions. Annual Review of Psychology, 67, 641–666.

Gigerenzer, G. & Brighton, H. (2009). Homo Heuristicus: Why Biased Minds Make Better Inferences. Topics in Cognitive Science, 1, 107-143.

Ratcliff, R., Smith, P. L., Brown, S. D., & McKoon, G. (2016). Diffusion Decision Model: Current Issues and History. Trends in Cognitive Sciences, 20, 260-281.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Seminararbeit & aktive Mitarbeit

Examination topic(s)

In der Seminararbeit sollte ein selbst ausgesuchtes Modell für publizierte Daten umgesetzt werden und die Originalergebnisse sollten nachgeschätzt werden. In Frage kommende Originalarbeiten finden Sie in Moodle. Die Grundlagen der Modellierungsansätze werden im SE behandelt und umfassen: (1) Multinomiale Verarbeitungsbaummodelle, (2) Sequentielle Evidenzakkumulationsmodelle und (3) Simulation einfacher Heuristiken.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Forschungsmethoden und Evaluation (Compulsory subject)
      • Komplexe Quantitative/Qualitative Methoden ( 0.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 160.635 Cognitive Modelling (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses