160.606 (20W) Emotions in the context of moral, social, and economic decision making
Overview
Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
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- Lecturer
- Course title german Emotionen im Kontext von moralischen, sozialen und ökonomischen Entscheidungen
- Type Seminar (continuous assessment course )
- Course model Online course
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 6.0
- Registrations 35 (35 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 03.11.2020
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
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Course Information
Intended learning outcomes
- Einblick in die Theorie der Entscheidungsfindung
- Definition und Funktion von Emotionen in moralischen, sozialen und ökonomischen Kontexten
- Kognitive und affektive Prozesse der Informationsverarbeitung
- Emotionen als Entscheidungshilfe und Gütekriterium.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
- Kurzvorträge
- Referate
- Diskussionen
- Gruppenarbeiten
- Bearbeitung wissenschaftlicher Artikel.
Course content
- Definition und Messung & Funktionen von Emotionen
- Emotionen & Wahrscheinlichkeit
- Vorhersage von Emotionen & Zufriedenheit nach Entscheidungen
- Unbewusste Informationsverarbeitung
- Moralische Entscheidungen
- Emotionen & Kooperationsverhalten.
Literature
Selektive Auswahl:
- Loewenstein, G., Weber, E., & Hsee, C., & Welch, N. (2001). Risk as feelings. Psychological Bulletin, 127, 267-286.
- Evans, J. (2008). Dual-processing accounts of reasoning, judgment, and social cognition. Annual Review of Psychology, 59, 255-278.
- Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review, 108, 814-834.
- Slovic, P., Finucane, M. L., Peters, E., & MacGregor, D. G. (2002). The affect heuristic. In T. Gilovich & D. Griffin & D. Kahneman (Eds.), Heuristics and biases: The psychology of intuitive judgment (pp. 397-420). New York: Cambridge University Press.
Examination information
Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.
Examination methodology
- Referat
- Textzusammenfassungen
- Schriftliche Abschlussarbeit.
Examination topic(s)
Die Themen der Lehrveranstaltung, sämtliche Moodle-Inhalte sowie die im Seminar angegebene Pflichtliteratur.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- Für eine positive Note muss die Abschlussarbeit fristgerecht abgegeben werden
- Die Anwesenheit in mind. 80% der Seminarzeit ist verpflichtend.
- Referat als Einzel- oder Gruppenleistung ist zu erbringen
- Seminarvorbereitende Literaturarbeit.
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Master's degree programme Psychology
(SKZ: 840, Version: 12W.4)
-
Subject: Vertiefung Allgemeine Psychologie und Angewandte Kognitionsforschung
(Compulsory elective)
-
Literaturseminar zur Allgemeinen Psychologie und Angewandten Kognitionsforschung (
0.0h SE / 6.0 ECTS)
- 160.606 Emotions in the context of moral, social, and economic decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Literaturseminar zur Allgemeinen Psychologie und Angewandten Kognitionsforschung (
0.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Subject: Vertiefung Allgemeine Psychologie und Angewandte Kognitionsforschung
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Psychology
(SKZ: 840, Version: 12W.4)
-
Subject: Vertiefung Sozialpsychologie
(Compulsory elective)
-
Anwendungsgebiete der Sozialpsychologie (
0.0h SE / 6.0 ECTS)
- 160.606 Emotions in the context of moral, social, and economic decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Anwendungsgebiete der Sozialpsychologie (
0.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Subject: Vertiefung Sozialpsychologie
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Psychology
(SKZ: 840, Version: 12W.4)
-
Subject: Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie
(Compulsory elective)
-
Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 160.606 Emotions in the context of moral, social, and economic decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie
(Compulsory elective)