819.035 (20W) “How to survive a plague” Science, the Media and the Public

Wintersemester 2020/21

Registration deadline has expired.

First course session
07.10.2020 13:30 - 16:30 findet online statt Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german "How to survive a plague" Wissenschaft, Öffentlichkeit, Medien
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 90%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 13 (20 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German , English
Course begins on 07.10.2020
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

s. Curriculum EC Wissenschafts- und Technikforschung §3 Abs. 3


Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lektüre, Diskussion, empirische Übungen, schriftliche Beiträge der Teilnehmer*innen

Course content

„How to survive a plaque” lautet der Titel eines Films von David France (2012), der den Kampf von Mitgliedern der Gruppe „Act up“ um die Wahrnehmung ihrer Interessen in der AIDS-Medikamenten-Forschung (und einer breiteren Öffentlichkeit) behandelt. Steven Epsteins Studie “Impure Science -AIDS, Activism, and the Politics of Knowledge” (1998) hat untersucht, wie die AIDS-Aktivist*innen auf die Medikamenten-Forschung und deren Zulassung Einfluss genommen haben, und dass dabei die Herstellung von Glaubwürdigkeit von ganz zentraler Bedeutung war.

Mit diesem und anderen Beispielen werden wir uns im Proseminar durch gemeinsame Lektüre und Diskussion analytische Perspektiven auf das Beziehungsgeflecht der Felder „Wissenschaft“ – „Öffentlichkeit“ erarbeiten und uns fragen, welche Funktionen „Medien“ darin einnehmen. Die Bereitschaft sich auch auf englische Texte und Filme (+ englische Untertitel) einzulassen wird vorausgesetzt. Das eigene Englisch muss dafür keineswegs perfekt sein!

Literature

(Auswahl, die endgültige Liste wird in der Lehrveranstaltung bekanntgegeben)

Bogner, Alexander. „Wissenschaft und Öffentlichkeit: Von Information zu Partizipation“. In Handbuch Wissenschaftssoziologie, herausgegeben von Sabine Maasen, Mario Kaiser, Martin Reinhart, und Barbara Sutter, 379–92. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 2012. https://doi.org/10.1007/978-3-531-18918-5_30.

Boyle, Deirdre. „From Portapak to Camcorder: a brief history of guerrilla television“. Journal of Film and Video 44, Nr. 1/2 (1992): 67–79.

Epstein, Steven. Impure Science: AIDS, Activism, and the Politics of Knowledge. Reprint. Medicine and Society 7. Berkeley, Calif.: Univ. of California Press, 20.

Steven Epstein. „The Construction of Lay Expertise: AIDS Activism and the Forging of Credibility in the Reform of Clinical Trials“. Science, Technology, & Human Values 20, Nr. 4, (o. J.). http://www.jstor.org/stable/689868.

Leigh Star, Susan, und James Griesemer. „Institutionelle Ökologie, ›Übersetzungen‹ und Grenzobjekte Amateure und Professionelle im Museum of Vertebrate Zoology in Berkeley, 1907–39 (1989)“. In Grenzobjekte und Medienforschung: (hg. von Sebastian Gießmann und Nadine Taha). Bielefeld: transcript Verlag, 2017. https://doi.org/10.14361/9783839431269.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)

Werden bei Bedarf/Notwendigkeit gemeinsam mit den Studierenden abgesprochen. 


Examination methodology

Regelmäßige Teilnahme, Beteiligung an Diskussionen, Inputs + Präsentationen der Teilnehmer*innen (mündlich, schriftlich), Schriftliche Arbeit


Examination topic(s)

s. "Inhalt/e" der Lehrveranstaltung oben!

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Die konkreten Kriterien zur Beurteilung (Anforderungen an Inputs, Anforderungen an schriftliche Beiträge usw) werden mit den Studierenden erarbeitet.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Applied Cultural Studies (SKZ: 642, Version: 16W.2)
    • Subject: Felder kulturwissenschaftlicher Forschung (Compulsory subject)
      • Medienkulturen ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 819.035 “How to survive a plague” Science, the Media and the Public (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Media & Communications (SKZ: 641, Version: 16W.3)
    • Subject: Capita Selecta der Medien- und Kommunikationswissenschaften (Compulsory elective)
      • Seminar aus Capita Selecta ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 819.035 “How to survive a plague” Science, the Media and the Public (2.0h SE / 6.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 17W.3)
    • Subject: Medienkultur und Medienpädagogik (Compulsory elective)
      • 3.2 Medien-Subjekt-Technik-Gesellschaft ( 0.0h VO/PS/KS/SE/VP/VC/VS / 12.0 ECTS)
        • 819.035 “How to survive a plague” Science, the Media and the Public (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 13W.2)
    • Subject: Medienkultur und Medienpädagogik (Compulsory elective)
      • Medien-Subjekt-Technik-Gesellschaft ( 0.0h VO/PS/KU/SE/VP/VK/VS / 12.0 ECTS)
        • 819.035 “How to survive a plague” Science, the Media and the Public (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungscurriculum Wissenschafts- und Technikforschung (Version: 15W.1)
    • Subject: Wissenschafts- und Technikforschung (Compulsory subject)
      • Kultur und Kommunikation von Wissenschaft und Technik I ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 819.035 “How to survive a plague” Science, the Media and the Public (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Science, Technology & Society Studies (SKZ: 906, Version: 19W.1)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 819.035 “How to survive a plague” Science, the Media and the Public (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses