197.129 (21S) Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
05.03.2021 11:00 - 14:00 online Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Sichtbar, unsichtbar, verzerrt? Sozialwissenschaftliche Methoden aus feministischer und dekolonialer Perspektive
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 80%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 13 (30 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German , English
Course begins on 05.03.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Im Rahmen der Lehrveranstaltung soll u.a. Gelegenheit sein, sich Methoden der „Masterdisziplin“ Ökonomie anzueignen, zu üben, sie zu hinterfragen, oder nutzbar zu machen. Ein interdisziplinärer Ansatz ermöglicht es, quantitative mit qualitativen Zugängen zu verbinden und auch Methoden aus den Bereichen Geographie, Gender und Queer Studies bzw. feministische Ökonomie, Soziologie und anderer Sozialwissenschaften einzusetzen und mitzudenken und so Ökonomie als Methode kreativ zu nutzen und widerständig anzuwenden.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lektüre 

Übungen

Diskussionen

Referate

Course content

Ökonomie mit ihren auf Mathematik, Statistik und computergestützte Datenanalyse basierenden Methoden gilt nicht nur als „imperiale“ Disziplin innerhalb der Sozialwissenschaften, auch dient sie ganz real als Entscheidungsgrundlage für wirtschaftspolitische Maßnahmen und geopolitische Praxen: Ökonomische Ungleichheiten zwischen globalem Norden und globalem Süden, zwischen den Geschlechtern, ökonomischen Klassen und Kasten führen zu einer zunehmenden Zentralisierung ökonomischer Ressourcen und monetärer Profite. 

In dieser LV soll mittels kritischer Reflexion aus feministischer, materialistischer, politischer-ökologie und dekolonialer Perspektive überlegt werden, welche Rolle wirtschaftswissenschaftliche Methoden und die Ökonomie als Disziplin für widerständige Diskurse und Kämpfe einnehmen kann. Wie kann Ökonomie genutzt werden, um globale Ungleichheitsverhältnisse aufzuzeigen und umzugestalten? Können uneingeschränkt nur monetäre Werte erfasst und beachtet werden? Ist es eine Lösung, zumindest gewisse Aspekte zu ver-fremden, zu imputieren oder nutzbar zu machen?


Prior knowledge expected

keine

Literature

  • Smith, Linda Tuhiwai: Decolonial Methodologies. Research and Indigenous Peoples. 2nd Edition. Zed Books 2012. Kapitel 1-3.
  • Williamson, Stephen. Macroeconomics. Kapitel 1 und 3.
  • Nash, Terre (1995) Who is counting? Marilyn Waring on Sex, Lies and Global Economics. https://www.nfb.ca/film/whos_counting
  • ILO (2013) Resolution concerning statistics of work, employment and labour underutilization. Adopted by the Nineteenth International Conference of Labour Statisticians. Online: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---stat/documents/normativeinstrument/wcms_230304.pdf UND
  • Statistics New Zealand. Gender Identity. Developing a statistical standard. Classifications and Standards. Standards and Design. July 2014.
  • Statistics New Zealand: Atawhai Tibble and Scott Ussher. Kei te pewhea to whanau? Exploring whanau using the Maori Social Survey. October 2012.
  • Statistics New Zealand. Considering Sexual Orientation as a Potential Official Statistics: Discussion Paper. July 2008.
  • Morphy, F. (2004) Indigenous household structures and ABS definitions of the family: What happens when systems collide, and does it matter? The Australian National University. Working Paper 26.
  • Sen, Amartya (1988) The Concept of Development. In: Chenery, H. and Srinivatsan, T.N.: Handbook of Development Economics, Volume I, Elsevier Science Pub., 9-26.
  • Robson B, Harris R. (eds). (2007) Hauora: Màori Standards of Health IV. A study of the years 2000–2005. Wellington: Te Ròpù Rangahau Hauora a Eru Pòmare. School of Medicine and Health Sciences, University of Otago, Wellington, PO Box 7343, Wellington South.
  • Kwan, Mei-Po. Quantitative Methods and Feminist Geographic Research. In Feminist Geography in Practice: Research and Methods, edited by Pamela Moss. Oxford: Blackwell.
  • Harnois, Catherine E. (2003) Feminist measures in survey research. Sage. Kapitel l-3.
  • Cunningham, Joan; Paradies, Yin (2013) Patterns and correlates of self-reported racial discrimination among Australian Aboriginal and Torres Strait Islander adults, 2008–09: analysis of national survey data International Journal for Equity in Health 2013, 12:47.
  • Schönpflug, Karin; Hofmann, Roswitha; Klapeer, Christine M.; Huber, Clemens and Eberhardt, Viktoria (2015) "Queer in Wien". Stadt Wien Studie zur Lebenssituation von Lesben, Schwulen, Bisexuellen, Transgender-Personen und Intersexuellen (LGBTIs).
  • Schönpflug, Karin; Klapeer, Christine M.; Hofmann, Roswitha and Müllbacher, Sandra (2018) If Queers were Counted: An Inquiry into European Socioeconomic Data on LGB(TI)QS. Feminist Economics, 24 (4), pp. 1-30.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Regelmäßige Teilnahme und Beteiligung am Kurs (10% der Note)

Ausarbeitung von drei Übungsaufgaben: (max. 45%)

Präsentation und Verschriftlichung (max. 45%)

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Business Administration (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Subject: Feministische Wissenschaft /Gender Studies (Compulsory elective)
      • 21.1 Gender Studies I ( 0.0h VO, KS, VC, SE / 4.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Business Administration (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Subject: Feministische Wissenschaft /Gender Studies (Compulsory elective)
      • 21.2 Gender Studies II ( 0.0h VO, KS, VC, SE / 4.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Business Administration (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Subject: Feministische Wissenschaft /Gender Studies (Compulsory elective)
      • 21.3 Gender Studies III ( 0.0h VO, KS, VC, SE / 4.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Information Management (SKZ: 922, Version: 19W.1)
    • Subject: Complementary Skills (Compulsory subject)
      • 4.3.3 Lehrveranstaltungen aus dem Wahlfachstudium Feminist Sciences/Gender Studies ( 0.0h VC, KS, SE / 4.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Information Management (SKZ: 922, Version: 13W.2)
    • Subject: Kompetenzerweiterung (Compulsory elective)
      • 6.2.1 Nach Wahl aus folgendem Katalog siehe Seite 13-14 im Curriculum ( 0.0h VO,VC,KS / 8.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Informationstechnik (SKZ: 289, Version: 17W.1)
    • Subject: Kompetenzerweiterung (Compulsory elective)
      • 11a.1 Lehrveranstaltung aus dem Wahlfach Feministische Wissenschaft/Gender Studies, vorzugsweise aus dem Modul Technik ( 0.0h VC/VO/KS/PS / 6.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Kompetenzerweiterung (Compulsory elective)
      • Kompetenzerweiterung ( 0.0h VK/VO/KU/PS / 6.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 3.0 ECTS)
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Subject: Feministische Wissenschaft / Gender Studies: Gender und Technik (NC, ASR) (Compulsory elective)
      • Feministische Wissenschaft / Gender Studies: Gender und Technik ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Subject: Feministische Wissenschaft / Gender Studies: Gender und Technik (NC, ASR) (Compulsory elective)
      • Feministische Wissenschaft / Gender Studies: Gender und Technik ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Non degree programme Gender Studies (SKZ: 600b, Version: 04W)
    • Subject: Wirtschaft und Arbeit (Compulsory subject)
      • Wirtschaft und Arbeit ( 2.0h PS / 3.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Technische Mathematik (SKZ: 201, Version: 17W.1)
    • Subject: Feministische Wissenschaft/Gender Studies (Compulsory elective)
      • 11.1 Lehrveranstaltungen aus dem Wahlfachstudium „Feministische Wissenschaft/Gender Studies“ ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 17W.3)
    • Subject: Feministische Wissenschaft/Gender Studies (Compulsory elective)
      • 5.2 Lehrveranstaltungen aus dem Lehrangebot Feministische Wissenschaft/ Gender Studies ( 0.0h VO/PS/KS/SE/VP/VC/VS / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 13W.2)
    • Subject: Feministische Wissenschaft/Gender Studies (Compulsory elective)
      • LVs aus dem Lehrangebot Feministische Wissenschaft/ Gender Studies ( 0.0h VO/PS/KU/SE/VP/VK/VS / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (SKZ: 847, Version: 20W.1)
    • Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (Compulsory elective)
      • b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Social Pedagogy and Social Inclusion (SKZ: 846, Version: 20W.1)
    • Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (Compulsory elective)
      • b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Diversity Education in School and Society (SKZ: 545, Version: 20W.1)
    • Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (Compulsory elective)
      • b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme School Pedagogy (SKZ: 545, Version: 09W.3)
    • Subject: Gebundene Wahlfächer (Compulsory elective)
      • Module: Frauen- und Geschlechterforschung
        • Feministische Wissenschaft/Genderstudies ( 6.0h XX / 12.0 ECTS)
          • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Adult and Professional Education (SKZ: 847, Version: 09W.3)
    • Subject: Gebundene Wahlfächer (Compulsory elective)
      • Module: Frauen- und Geschlechterforschung
        • Feministische Wissenschaft/Genderstudies ( 6.0h XX / 12.0 ECTS)
          • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
            Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Social Pedagogy and Integrative Pedagog (SKZ: 846, Version: 09W.3)
    • Subject: Gebundene Wahlfächer (Compulsory elective)
      • Module: Frauen- und Geschlechterforschung
        • Feministische Wissenschaft/Genderstudies ( 6.0h XX / 12.0 ECTS)
          • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Feministische Wissenschaften/Gender Studies (Compulsory elective)
      • Feministische Wissenschaften/Gender Studies ( 0.0h LV / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Vertiefung Feministische Wissenschaften/Gender Studies (Compulsory elective)
      • Vertiefung Feministische Wissenschaften/Gender Studies ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Slavonic Studies (SKZ: 650, Version: 17W.2)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 9.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Slavonic Studies (SKZ: 650, Version: 05W.4)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 18.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Slavonic Studies (SKZ: 850, Version: 17W.1)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Slavonic Studies (SKZ: 850, Version: 11W.2)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungscurriculum Gender Studies (Version: 16W.1)
    • Subject: Vertiefende LVs der Gender Studies (Compulsory subject)
      • Seminar oder Proseminar Gender ( 0.0h PS,SE / 8.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Extension programme (UG §54a) Gender Studies (SKZ: 008, Version: 20W.1)
    • Subject: Vertiefende LVen der Gender Studies (Compulsory subject)
      • 3.1 Seminar, Proseminar oder Kurs Gender Studies ( 0.0h SE, PS, KS / 12.0 ECTS)
        • 197.129 Visible, invisible, distorted? Social science methods from a feminist and decolonial perspective (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses