601.620 (21S) ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
05.03.2021 13:00 - 17:00 Live Stream (siehe Moodle) Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing
Type Lecture
Course model Blended learning course
Online proportion 50%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 333
Organisational unit
Language of instruction German
possible language(s) of the assessment German
Course begins on 05.03.2021
eLearning Go to Moodle course
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden sollen die Grundbegriffe und Aufgaben des Marketing kennen lernen. Ihnen soll die Bedeutung der marktorientierten Ausrichtung von Unternehmen bewusst werden und sie sollen in die Lage versetzt werden, strategische und operative Marketingentscheidungen in Unternehmen zu treffen. 

Students should get to know the general concepts and tasks of Marketing. The lecture aims at underlining the importance of market-orientation within organizations and students should be able to evaluate strategic and operative marketing decisions. 

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorlesung, zahlreiche Beispiele 


Lecture, many examples

Course content

Die Veranstaltung gibt einen Überblick über die verschiedenen Facetten des Marketing und stellt die Grundlagen einer marktorientierten Ausrichtung von Unternehmen dar. Durch eine kombinierte Betrachtung des strategischen und operativen Managements wird in der Vorlesung die Grundlage für tieferes Marketing- und Managementwissen gelegt. Im ersten Teil der Vorlesung werden daher verschiedene Methoden und Instrumente des strategischen Marketing diskutiert und es wird ein Einblick in die Marktforschung gegeben. Der zweite Teil der Vorlesung fokussiert auf den operativen Marketingbereich und geht dabei speziell auf den Marketing-Mix (Produktpolitik, Preispolitik, Distributionspolitik, Kommunikationspolitik) ein. 

The lecture gives an overview of diverse aspects in marketing and provides the base for a market-oriented view of the organization. Combining strategic and operative aspects the lecture seeks to deliver basic knowledge in the fields of marketing and management. It also gives some insights into market research. Along with strategic questions and decisions, various methods and tools are discussed. The second part of the lecture focuses on the marketing-mix (product, price, place, promotion).

Literature

Wird in der LV bekanntgegeben! Will be advised in class!

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)

ROPE Online at home ODER Online Präsenzklausur | Dauer Klausur: 60 min |

Examination methodology

Online at home ODER Online Präsenzklausur | Dauer Klausur: 60 min |

  • offene Fragen (Essayaufgaben)
  • Kurzantwortfragen (short answer Fragen)
  • Lückentexte
  • Zuordnungsaufgaben (Matching-Aufgaben)
  • Multiple Choice Aufgaben

Klausurtermine: 3 | Termine: siehe Moodle-Kurs.


Examination topic(s)

Prüfungsinhalt der Klausur ist der angegebene Lehrstoff (siehe Moodle)

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

60 Punkte werden max. vergeben


Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Business Administration (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Subject: Allgemeine Betriebswirtschaftslehre (Compulsory subject)
      • 1.6 ABWL VI: Marketing Grundlagen ( 0.0h VO, VI / 4.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Applied Business Administration (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Subject: Grundlagen der Unternehmensführung (Compulsory subject)
      • §9(1) Marketing ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 17W.1)
    • Subject: Grundlagen der BWL (Compulsory subject)
      • 1.8 Marketing ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Management Information Systems (SKZ: 522, Version: 20W.2)
    • Subject: Grundlagen der Betriebswirtschaftslehre (Compulsory subject)
      • 1.9 Marketing Grundlagen ( 0.0h VO, VI / 4.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 4. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Information Management (SKZ: 522, Version: 12W.1)
    • Subject: Grundlagen der BWL (Compulsory subject)
      • 1.8 Marketing ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Informationstechnik (SKZ: 289, Version: 17W.1)
    • Subject: Grundlagen der Wirtschaftswissenschaften (Compulsory elective)
      • 9b.6 Marketing ( 0.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 3., 4. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Informationstechnik (SKZ: 289, Version: 17W.1)
    • Subject: Betriebswirtschaftliche Ergänzung (Compulsory elective)
      • 11b.10 Marketing ( 0.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Kompetenzerweiterung (Compulsory elective)
      • Kompetenzerweiterung ( 0.0h VK/VO/KU/PS / 6.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Grundlagen der Wirtschaftswissenschaften (Compulsory elective)
      • Marketing ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Betriebswirtschaftliche Ergänzung (Compulsory elective)
      • Marketing ( 2.0h VO / 3.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 3.0 ECTS)
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Subject: Management and Economics: Basic Courses (WI) (Compulsory elective)
      • Management and Economics: Basic Courses ( 0.0h VO, VK / 8.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 12W.3)
    • Subject: Grundlagen der Unternehmensführung (Compulsory subject)
      • Marketing ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Business and Law (SKZ: 519, Version: 18W.1)
    • Subject: Allgemeine Betriebswirtschaftslehre (Compulsory subject)
      • 1.6. ABWL 6: Marketing Grundlagen ( 0.0h VO, VI / 4.0 ECTS)
        • 601.620 ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 601.620 VO ABWL VI: Marketing Grundlagen/ Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 601.620 VO Marketing (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 601.620 VO Marketing/ Marktorientierte Unternehmensführung (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2012
  • 601.620 VO Marktorientierte Unternehmensführung (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2011/12
  • 601.620 VO Marktorientierte Unternehmensführung (2.0h / 3.0ECTS)