210.588 (21S) Philosophical argue

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
01.03.2021 14:30 - 16:30 online Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Philosophisches Argumentieren
Type Proseminar (continuous assessment course )
Course model Online course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 11
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 01.03.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Verschiedene Arten von Argumenten

  1. erkennen können
  2. analysieren können
  3. beurteilen können

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Online: Vortrag, gemeinsame Lektüre, Diskussion (mündlich und ggf. schriftlich)

Offline: Einzelarbeit (Lektüre und schriftliche Aufgaben)

Course content

Philosophische Texte sind mehr als nur eine Sammlung von verschriftlichen Gedanken. Aussagen werden darin logisch begründet; durch diese Begründung erhalten philosophische Behauptungen ihre Überzeugungskraft. Die Struktur von Aussage und Begründung wird als Argument bezeichnet.

Die Analyse von Argumenten ist der Inhalt dieses Kurses: Woraus besteht ein Argument? Welche Arten gibt es? Was sind gute oder schlechte Argumente?


Literature

Betz, G. (2020). Argumentationsanalyse. Berlin: Metzler.
Brun, G. & Hirsch Hadorn, G. (2014). Textanalyse in den Wissenschaften. 2. Aufl. Zürich: Vdf.
Hesse, M. (1966). Models and Analogies in Science. 2nd ed. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Hoyningen-Huene, P. (1998). Formale Logik. Stuttgart: Reclam.
Pfister, J. (2013). Werkzeuge des Philosophierens. Stuttgart: Reclam.
Tetens, H. (2006). Philosophisches Argumentieren. Eine Einführung. 2. Aufl. München: C. H. Beck.
Toulmin, S. (2003). The Uses of Argument. Updated edition. Cambridge: Cambridge University Press.

Weitere Literatur wird im Kurs bekannt gegeben.



Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Mehrere schriftliche Aufgaben während des Kurses.

Examination topic(s)

Schriftliche Ausarbeitungen zu den diskutierten Inhalten.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Mitarbeit (Teilnahme an der LV und an den Diskussionen) und Beurteilung der einzelnen schriftlichen Abgaben.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 17W.3)
    • Subject: Philosophisches Propädeutikum (Compulsory elective)
      • 1.3 Diskurse, Texte, Argumente ( 0.0h VO/PS/KS/SE/VP/VC/VS / 12.0 ECTS)
        • 210.588 Philosophical argue (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 13W.2)
    • Subject: Philosophisches Propädeutikum (Compulsory elective)
      • Diskurse, Texte, Argumente ( 0.0h VO/PS/KU/SE/VP/VK/VS / 12.0 ECTS)
        • 210.588 Philosophical argue (2.0h PS / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Philosophy (SKZ: 541, Version: 20W.1)
    • Subject: Philosophisches Propädeutikum 1 (Compulsory subject)
      • 1.4 Einführung in das philosophische Argumentieren ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 210.588 Philosophical argue (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Philosophy (SKZ: 541, Version: 16W.1)
    • Subject: Philosophisches Propädeutikum (Compulsory subject)
      • Einführung in das philosophische Argumentieren ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 210.588 Philosophical argue (2.0h PS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Philosophy (SKZ: 541, Version: 10W.2)
    • Subject: Philosophisches Propädeutikum (Compulsory subject)
      • Einführung in das philosophische Argumentieren ( 0.0h PS / 4.0 ECTS)
        • 210.588 Philosophical argue (2.0h PS / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungscurriculum Philosophie (Version: 16W.1)
    • Subject: Philosophie (Compulsory subject)
      • Weitere LV aus dem Philosophischen Propädeutikum ( 0.0h VO,PS / 4.0 ECTS)
        • 210.588 Philosophical argue (2.0h PS / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses