816.084 (21S) “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology.
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- Course title german “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. Verstetigung und Verflüssigung von Gender, Körper & Identitäten in Wissenschaft und Technik.
- Type Practical class (continuous assessment course )
- Course model Blended learning course
- Online proportion 90%
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 3
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 03.03.2021
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
s. Curriculum MA Wissenschaft, Technik & Gesellschaft §5
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Lektüre, Diskussion, empirische Übungen, schriftliche Beiträge der Teilnehmer*innen
Course content
„I can make you a man” konstatiert mad scientist und „sweet Transvestite from Transsexual, Transylvania“ Frank-N-Furter in Richard O’Briens “Rocky Horror Show” (1973), und präsentiert seine neueste Kreatur: Rocky, ein ganz nach Franks Libido gestaltetes, im Labor geschaffenes, männliches Muskelpaket „with blond hair and a tan“. In unserer Lehrveranstaltung werden wir uns fragen, wie Geschlecht, Körper und Identitäten in Wissenschaft und Technik hergestellt und dabei gängige Normen und Erwartungen fortgeschrieben, aber auch unterlaufen werden (können). Dabei wechselt sich die Lektüre vorbereitender Texte mit der konkreten Auseinandersetzung mit empirischem Material ab. Die Studierenden können auch selbst Material zur Bearbeitung vorschlagen.
Prior knowledge expected
Bereitschaft englische Texte zu lesen bzw. englisches Material (z.B. Videos) zu bearbeiten. Das eigene Englisch muss dafür keineswegs perfekt sein.
Curricular registration requirements
Keine für das Curriculum MA Wissenschaft, Technik & Gesellschaft (s. § 11)
Literature
(Auswahl, die endgültige Liste wird in der Lehrveranstaltung bekanntgegeben)
Antke Engel, Wider die Eindeutigkeit: Sexualität und Geschlecht im Fokus queerer Politik der Repräsentation, Frankfurt/Main: Campus, 2002.
Erving Goffman, Interaktion und Geschlecht, Frankfurt am Main: Campus, 2001.
Ina Freudenschuß, »Vom Recht auf Stillen zur Pflicht der Mutter: Elemente eines globalen Stilldiskurses«, in: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 3, 4, 2012.
Judith Lorber, Gender-Paradoxien, Opladen: Leske + Budrich, 2003.
Annemarie Mol, The Body Multiple. Ontology in Medical Practice, London: Durham, 2002.
Kerstin Palm u. a., Materialität/en und Geschlecht, 2018.
Xenia Steinbach und Sabine Maasen, »Oxytocin: Vom Geburts- zum Sozialhormon: Zur hormonellen Regierbarkeit von Soziabilität aka Gesellschaft«, in: NTM Zeitschrift für Geschichte der Wissenschaften, Technik und Medizin, 26,1, 2018.
Jocelyn Steinke und Paola Maria Paniagua Tavarez, »Cultural Representations of Gender and STEM: Portrayals of Female STEM Characters in Popular Films 2002-2014«, in: Science and Technology, 2017.
Anne Waldschmidt und Werner Schneider (Hrsg.), Disability Studies, Kultursoziologie und Soziologie der Behinderung: Erkundungen in einem neuen Forschungsfeld, transcript-Verlag, 2007.
Examination information
Examination methodology
Regelmäßige Teilnahme, Beteiligung an Übungen und Diskussionen, Inputs + Präsentationen der Teilnehmer*innen (mündlich, schriftlich), kleinere Abgaben zu gelesenen Texten, deren Lektüre zur Vorbereitung für die Übungen in und zur LV dient.
Examination topic(s)
s. Intendierte Lernergebnisse
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Die konkreten Kriterien zur Beurteilung (Anforderungen an Inputs, Anforderungen an schriftliche Beiträge usw) werden mit den Studierenden erarbeitet.
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Non degree programme Gender Studies
(SKZ: 600b, Version: 04W)
-
Subject: Körper - Psyche - Leiblichkeit
(Compulsory subject)
-
Körper-Psyche-Leiblichkeit (
2.0h PS, SE / 4.0 ECTS)
- 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Körper-Psyche-Leiblichkeit (
2.0h PS, SE / 4.0 ECTS)
-
Subject: Körper - Psyche - Leiblichkeit
(Compulsory subject)
- Master's degree programme Adult Learning and Education and Vocational Education and Training
(SKZ: 847, Version: 20W.1)
-
Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven
(Compulsory elective)
-
b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (
0.0h XX / 8.0 ECTS)
- 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (
0.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Social Pedagogy and Social Inclusion
(SKZ: 846, Version: 20W.1)
-
Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven
(Compulsory elective)
-
b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (
0.0h XX / 8.0 ECTS)
- 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (
0.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Diversity Education in School and Society
(SKZ: 545, Version: 20W.1)
-
Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven
(Compulsory elective)
-
b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (
0.0h XX / 8.0 ECTS)
- 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
-
b6.1 LV zu Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven (
0.0h XX / 8.0 ECTS)
-
Subject: Gender Studies: Transdisziplinäre Perspektiven
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Science, Technology & Society Studies
(SKZ: 906, Version: 16W.1)
-
Subject: Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik
(Compulsory elective)
-
Übung aus Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik (
0.0h UE / 4.0 ECTS)
- 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Übung aus Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik (
0.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Subject: Gender und Diversität in Wissenschaft und Technik
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Science, Technology & Society Studies
(SKZ: 906, Version: 19W.1)
-
Subject: Gender & Diversität, Körper, Identitäten
(Compulsory elective)
-
7.3 Übung: Gender & Diversität, Körper, Identitäten (
0.0h UE / 4.0 ECTS)
- 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS) Absolvierung im 3., 4. Semester empfohlen
-
7.3 Übung: Gender & Diversität, Körper, Identitäten (
0.0h UE / 4.0 ECTS)
-
Subject: Gender & Diversität, Körper, Identitäten
(Compulsory elective)
- Extension programme (UG §54a) Gender Studies
(SKZ: 008, Version: 20W.1)
-
Subject: Weiterführende LVen der Gender Studies
(Compulsory subject)
-
2.2 weitere LVen Gender Studies (
0.0h VO, VP, PS, KS, VC / 4.0 ECTS)
- 816.084 “There’s a light over at the Frankenstein Place…”. How gender, bodies & identities are manufactured in science and technology. (2.0h UE / 4.0 ECTS)
-
2.2 weitere LVen Gender Studies (
0.0h VO, VP, PS, KS, VC / 4.0 ECTS)
-
Subject: Weiterführende LVen der Gender Studies
(Compulsory subject)