560.322 (21S) PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
11.03.2021 16:00 - 19:00 Online zoom Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german PF 6.1 Transformatives Lernen in Theorie und Praxis
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Online course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 34 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 11.03.2021
eLearning Go to Moodle course
Seniorstudium Liberale Yes

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden sind nach Absolvierung dieser Lehrveranstaltung in der Lage, unterschiedliche Ansätze, AutorInnen, Begriffe, Theorien und Debatten Transformativen Lernens zu erläutern. Ein Verständnis für aktuelle Diskurse und historische Ursprünge wird intendiert. 

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Inputs durch die LV-Leiterin, Aktive Mitarbeit in der LV: einbringen in Dialoge und im Plenum, Einbringen eigener Erfahrungen, Selbsterfahrung, Erledigung von Arbeitsaufträgen und eigene Recherche.

Course content

Gemeinsame Reflexion der Ursprünge Transformativen Lernens (Mezirow) und aktuelle Ansätze (Fisher-Yoshida, Kasl & Yorks, Dirx), welche ebenso die leiblichen, emotionalen und intuitiven Dimensionen von Lernen mit einbeziehen. Eine Praxis Transformativen Lernens wird an Paulo Freire‘s Pädagogik der Unterdrückten und bell hooks intersektioneller und feministischer Ansätze aufgezeigt. Das Einbringen von eigenen Erfahrungen der Studierenden wird diese Reflexionen bereichern.

Prior knowledge expected

Keine

Literature

Wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben bzw. teilweise zugänglich gemacht.

Brinkmann, M. (2017). Repetition And TransformationIn Learning. In: Laros, A., Fuhr, T. &  Taylor,E.W. (2017).  Transformative Learning Meets Bildung: an International  Exchange.Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers, 73-83.

Fisher-Yoshida, B., Dee Geller, K. & Schapiro, S.A. (2009). Innovations in Transformative Learning : Space, Culture, & the Arts. New York, NY ; Vienna [u.a.]: Lang.

Formenti.L & West, L.(2018). Transforming Perspectives in Lifelong Learning and Adult Education. ADialogue. Cham: Palgrave Macmillan

Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum Publishing Company.

hooks, b. (1994). Teaching to Transgress. Education as the Practice of Freedom. New York: Routeledge.

Kohler, F., Livits, R., Bala´zs L.& Cardinale, R. (2016). Take the future in your hands. A roadmap to authentic vocation for social transformation. Budapest: Folprint.

Koller, H-C. (2011). The Research of Transformational Educational Processes: exemplary considerations on the relation of the philosophy of education and educational research. European Educational Research Journal, Vol. 10 /3, 375-381.

Mezirow, J. (1978). Education for perspective transformation: Women's re-entry programs in community colleges. New York: Teacher's College, Columbia University.



Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Mitarbeit/Beteiligung: mündlich, Erledigung von Arbeitsaufträgen nach jeder Einheit: schriftlich

Examination topic(s)

Reflexion der Einheit- Theorien, Konzepte, Methoden mit eigenen Erfahrungen

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

DIe aktive Mitarbeit und die Reflexionspapiere. In den Reflexionspaperien soll das Wissen aus der Literatur und der Einheit, sowie die Reflexionsfähigkeit sichtbar werden. 

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Besonderer Studienbereich Besonderer Studienbereich Friedensstudien (SKZ: 900, Version: 05S)
    • Subject: Kernbereich II - Friedenspädagogik (Compulsory subject)
      • Introduction to Peace Education ( 2.0h / 4.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme German Studies (SKZ: 617, Version: 15W.1)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • FW Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme German Studies (SKZ: 617, Version: 17W.3)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • FW Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Masterstudium Germanistik (SKZ: 817, Version: 15W.2)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Informationstechnik (SKZ: 289, Version: 17W.1)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 12.5 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Informationstechnik (SKZ: 289, Version: 17W.1)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 9.5 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 10.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Information Technology (SKZ: 289, Version: 12W.2)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 9.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE) (SKZ: 488, Version: 15W.1)
    • Subject: Free Electives (Optional subject)
      • Free Electives ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 17W.3)
    • Subject: Pädagogische Handlungstheorien (Compulsory subject)
      • 6.1 Theorien des Lehrens und Lernens ( 0.0h VO/VS/SE / 4.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 2., 5. Semester empfohlen
  • Bachelor's degree programme Educational Science (SKZ: 645, Version: 13W.2)
    • Subject: Pädagogische Handlungstheorien (Compulsory subject)
      • Theorien des Lehrens und Lernens ( 2.0h VO/VS/SE / 4.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Bachelor's degree programme Psychology (SKZ: 640, Version: 11W.5)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • FW 17.1 Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 16.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Freie Wahlfächer (Optional subject)
      • Freie Wahlfächer ( 0.0h XX / 8.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungscurriculum Transdisziplinäre Friedensstudien (Version: 16W.1)
    • Subject: Transdisziplinäre Friedensstudien (Compulsory subject)
      • Spezialisierung II wechselnde Schwerpunkte ( 0.0h VO,PS,SE, / 4.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Erweiterungsstudium (UG §54a) Transdisziplinäre Friedensstudien (ES) (SKZ: 014, Version: 20W.1)
    • Subject: (Praxis-)Felder Transdisziplinärer Friedensstudien (Compulsory subject)
      • 3.2 Spezialisierung II ( 0.0h PS, SE, KS / 4.0 ECTS)
        • 560.322 PF 6.1 Transformative Learning in Theory & Practice (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2022
  • 560.322 SE PF 6.1 Transformatives Lernen in Theorie und Praxis (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 560.031 KS Transformatives Lernen in Theorie & Praxis (2.0h / 4.0ECTS)