180.820 (21S) Qualitative Content Analysis

Sommersemester 2021

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
25.03.2021 14:00 - 18:30 online meeting Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch
Qualitative Content Analysis
LV-Art
Kurs (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell
Onlinelehrveranstaltung
Semesterstunde/n
2.0
ECTS-Anrechnungspunkte
4.0
Anmeldungen
15 (30 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache
Englisch
LV-Beginn
25.03.2021
eLearning
zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

Overview and critical assessment of different text analysis approaches with a focus on qualitative content analysis, competences in software supported qualitative content analysis.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Lecture; practical exercise components; group work; independent work on texts

Inhalt/e

Basics and techniques of qualitative and quantitative text analysis

Topics:

  • Basics of content analysis
  •  Materials for text analysis, transcription systems  
  • Techniques of qualitative content analysis - summary inductive creation of categories, deductive category application
  • Computer-supported content analysis - QCAmap
  • Comparison of qualitative and quantitative content analysis, quality criteria
  •  Presentation of evaluation and results regarding qualitative content analysis in research projects

Erwartete Vorkenntnisse

Knowledge of qulitative reseach methods

Literatur

Mayring, Ph. (2014). Qualitative content analysis. Theoretical foundation, basic procedures and software solution (free download via Social Science Open Access Repository SSOAR, URN: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-395173 )

Mayring, P. and Fenzl, T. (2013). QCAmap – An Open Access Software for Qualitative Content Analysis [www.QCAmap.org].

Mayring, Ph. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Social Research FQS, 1 (2). http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2385

Laybourn, S., Frenzel, A. C. and Fenzl, T. (2019). Teacher Procrastination, Emotions, and Stress: A Qualitative Study. Front. Psychology (Educational Psychology), 10:2325. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02325    

Haberfellner, C. and Fenzl, T. (2017). The utility value of research evidence for educational practice from the perspective of preservice student teachers in Austria. A qualitative exploratory study. Journal for Educational Research Online, 9:2, 67-85.

Prüfungsinformationen

Prüfungsmethode/n

Exercise regarding the evaluation of text materials with the qualitativecontent analysis; term paper

Prüfungsinhalt/e

see topics of the class

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Attendance; evaluation of text material with the qualitative content analysis (50%); written presentation and discussion of the analysis and results of the content analysis in a term paper (50%)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Quantitative and Qualitative Methods (for Media Research) (Pflichtfach)
      • Quantitative and Qualitative Methods (for Media Research) ( 2.0h KU / 4.0 ECTS)
        • 180.820 Qualitative Content Analysis (2.0h KS / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Diese Lehrveranstaltung ist keiner Kette zugeordnet