120.536 (21S) Self-determination of people with learning difficulties

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
08.03.2021 08:30 - 10:00 online Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Selbstbestimmung von Menschen mit Lernschwierigkeiten
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Online course
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 24 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 08.03.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden wissen um gesellschaftliche Rahmenbedingungen hinsichtlich der Inklusion von Menschen mit Lernschwierigkeiten Bescheid.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Theoretische Inputs, Gruppenarbeiten, Einzelarbeiten, Präsentationen von Studierenden, Moodle-Aktivitäten

Course content

Mit der Ratifizierung der UN-Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderungen hat sich auch Österreich verbindlich zur Inklusion und Gleichberechtigung von Menschen mit Behinderungen in allen Lebensbereichen und Lebensphasen bekannt. In der LV wird der Frage nachgegangen, inwiefern selbstbestimmtes Leben von Menschen mit Lernschwierigkeiten realisiert ist, welche Chancen damit verbunden sind, wo es Barrieren gibt und wie diese überwunden werden könn(t)en.

Themen: 

  • Selbstbestimmung von Menschen mit Lernschwierigkeiten 
  • UN-Konvention für Menschenreche mit Behinderung
  • Inklusion von Menschen mit Lernschwierigkeiten

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Aktive Mitarbeit, Bereitschaft zur Diskussion und Reflexion auch im online-Modus, Input im Seminar, Schriftliche Arbeit oder Online-Präsentation, Teilnahme an Moodle-Aktivitäten

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Social Pedagogy and Social Inclusion (SKZ: 846, Version: 20W.1)
    • Subject: Grundlagen von Sozialpädagogik und sozialer Inklusion (Compulsory subject)
      • 2.2 Soziale Probleme, Lebenslagen und Akteurinnen* und Akteuren* ( 0.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 120.536 Self-determination of people with learning difficulties (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Social Pedagogy and Integrative Pedagog (SKZ: 846, Version: 09W.3)
    • Subject: Pflichtfächer (Compulsory subject)
      • Module: Grundlagen der Sozial - und Integrationspädagogik
        • Soziale Probleme, Lebenslagen und Akteure ( 2.0h SE, KU / 4.0 ECTS)
          • 120.536 Self-determination of people with learning difficulties (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2020
  • 120.536 SE Selbstbestimmung von Menschen mit Lernschwierigkeiten (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 120.536 SE Selbstbestimmung von Menschen mit Lernschwierigkeiten (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 120.536 SE Selbstbestimmung von Menschen mit Lernschwierigkeiten (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 120.536 SE Selbstbestimmung von Menschen mit Lernschwierigkeiten (2.0h / 4.0ECTS)