120.307 (21S) Plurilingualism: research results, models, concepts

Sommersemester 2021

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
08.03.2021 10:30 - 12:00 online Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch
Plurilingualism: research results, models, concepts
LV-Art
Seminar (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell
Blended-Learning-Lehrveranstaltung
Online-Anteil
30%
Semesterstunde/n
2.0
ECTS-Anrechnungspunkte
4.0
Anmeldungen
12 (35 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache
Englisch
LV-Beginn
08.03.2021
eLearning
zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

The students will demonstrate the skills and knowledge to analyse different language biographies, different societal and pedagogical approaches to bi- and multilingualism.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

This course will be held in English. Students should have a good comand of English - meaning that they can understand everyday English spoken at a normal speed. They should be able to express their thoughts and ideas. I do not care for good or bad pronunciation, good or bad grammar as long as the message is comprehensible. So this course might be a good idea to overcome one's language anxiety (if that should be the case). I do hope to attract students from different countries so that English would be the lingua franca.

The Course will be interactive in the sense that 

a) I will engage in open dialogue with the students, discussing input, 

b) students will have to prepare English texts and present them (we will discuss how to present at the beginning of the course), 

c) in the sense that the students will work together in pairs or groups (in this pair- or groupwork any language is allowed as long as all participants can take part; summaries for presentation to all have to be in English).

Inhalt/e

We will discuss key concepts mono-, bi-, pluri- and multilingualism and how these concepts are seen in society. We will focus on language biographies and reflect upon the influence of how multilingualism is seen in society (e.g. media), institutions and families. 

Erwartete Vorkenntnisse

... is welcome but not required ...

Literatur

Among others:

Baker, Colin & Wright, Wayne E. (2017): The Foundations of Bilingualism and Bilingual Education. Multilingual Matters, Clevedon.

Garcia, Ofelia/Johnson, Ibarra Susana/Seltzer, Kate (2016): The translanguaging Classroom: Leveraging Student Bilingualism for Learning. Multilingual Matters, Clevedon.

Prüfungsinformationen

Prüfungsmethode/n

The students are required to put together a portfolio of summaries, reflections and commentaries to the texts they worked with. The students have to use English texts primarily (i.e. they can add texts in one or more of the above mentioned languages). Regardless of the languages used students will be required to have their texts proofread to maximise linguistic correctness.

Prüfungsinhalt/e

See above.

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Choice of Topic, structure, style, content, formal and linguistic correctness.

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Erwachsenenbildung und berufliche Bildung (SKZ: 847, Version: 20W.1)
    • Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (Wahlfach)
      • b7.2 Vertiefung ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Sozialpädagogik und soziale Inklusion (SKZ: 846, Version: 20W.1)
    • Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (Wahlfach)
      • b7.2 Vertiefung ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Diversitätspädagogik in Schule und Gesellschaft (SKZ: 545, Version: 20W.1)
    • Fach: Theorien und Modelle zu diversitätsbewusster Bildung in Schule und Gesellschaft (Pflichtfach)
      • 2.2 Bildung und Erziehung vor dem Hintergrund von Homogenitäts- und Diversitätskonstruktionen ( 0.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2. Semester empfohlen
  • Masterstudium Diversitätspädagogik in Schule und Gesellschaft (SKZ: 545, Version: 20W.1)
    • Fach: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (Wahlfach)
      • b7.2 Vertiefung ( 0.0h XX / 6.0 ECTS)
        • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Schulpädagogik (SKZ: 545, Version: 09W.3)
    • Fach: Gebundene Wahlfächer (Wahlfach)
      • Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Erwachsenen- und Berufsbildung (SKZ: 847, Version: 09W.3)
    • Fach: Gebundene Wahlfächer (Wahlfach)
      • Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
            Absolvierung im 1., 2., 3. Semester empfohlen
  • Masterstudium Sozial- und Integrationspädagogik (SKZ: 846, Version: 09W.3)
    • Fach: Gebundene Wahlfächer (Wahlfach)
      • Modul: Mehrsprachigkeit interdisziplinär (ab 14W)
        • Vertiefung ( 4.0h XX / 8.0 ECTS)
          • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Masterstudium Psychologie (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Fach: Vertiefung Pädagogische Psychologie (Wahlfach)
      • Vertiefung Pädagogische Psychologie ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 120.307 Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2020
  • 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 120.307 SE Plurilingualism: research results, models, concepts (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 120.307 SE Mehrsprachigkeit: Forschungsergebnisse, Modelle, Konzepte (2.0h / 4.0ECTS)