180.801 (20W) Introduction to Organizational Communication

Wintersemester 2020/21

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
06.10.2020 09:00 - 12:00 online Off Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
Tutor/in/Innen
LV-Titel englisch Introduction to Organizational Communication
LV-Art Vorlesung
LV-Modell Onlinelehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 4.0
Anmeldungen 33
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
LV-Beginn 06.10.2020
eLearning zum Moodle-Kurs
Anmerkungen

The class will be conducted online via Zoom. 

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
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LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

  • Students will be familiarized with the basics of Organizational Communication (Theories, Approaches in both German and English Speaking Countries) 
  • They will be asked to evaluate and contrast different theories
  • They should be able to apply the theories to practical cases

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

lecture (with group-work elements)

online-quizzes

final (written) exam

Inhalt/e

Organizational communication is broadly defined as communications and interactions among employees or members of an organization. This includes:

  1.  The formal communication efforts of the organization (planned products and services typically produced by communication professionals, e.g., newsletters, Intranets and prepared executive videos); 
  2. group communications that occur within, among and across work teams and units; 
  3. leader and supervisor verbal communications and behaviors as well as 
  4.  communication with the outside world (stakeholders, society, etc.). 

Every effective organization has a central process through which employees and members share information, create relationships, make sense of their organization and “construct” culture and values. This process combines people, messages, communication channels, diverse meanings, practices and purposes. 

Amongst the wide array of topics available, the present lecture will focus on the following aspects of organizational communication: 

  • Approaches to Organizational Communication
  • Theories of Organizational Communication
  • Leadership Communication
  • Crisis Communication
  • Strategic Communication (Integrated Communication)
  • Marketing and Advertising
  • Corporate Culture
  • etc.

Erwartete Vorkenntnisse

none

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

none

Literatur

releavant texts will be provided on Moodle

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Geänderte Prüfungsinformationen (COVID-19 Ausnahmeregelung)

Online exam

Prüfungsmethode/n

final written exam

2 case studies

3 short online quizzes

Prüfungsinhalt/e

slides and readings (all material is available on moodle)

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

final written exam (consisting of open-questions and case studies)

Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Masterstudium Media and Convergence Management (SKZ: 150, Version: 13W.2)
    • Fach: Ergänzungsfach I (Complementary Subjects I): Media and Communicational Skills (Pflichtfach)
      • Organisational Communication ( 2.0h VO / 4.0 ECTS)
        • 180.801 Introduction to Organizational Communication (2.0h VO / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Wintersemester 2023/24
  • 180.801 VO Organizational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 180.801 VO Organizational Communication & Advertising (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 180.801 VO Introduction to Organizational Communication Research (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 180.801 VO Organisational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 180.801 VO Organisational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2013/14
  • 180.801 VO Organisational Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2012/13
  • 180.801 KU Interaktion in Spielen - Spielen als Interaktion (2.0h / 3.0ECTS)