120.528 (21S) Child-centered ethnographic research on the public playground

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
02.03.2021 16:30 - 18:00 online Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Ethnographie auf dem Spielplatz – teilnehmende Beobachtung und Interviews mit Kindern
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 60%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 13 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 02.03.2021
eLearning Go to Moodle course

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

  • Die Studierenden können den ethnografischen Ansatz im Spektrum anderer qualitativer Methoden verorten.
  • Die Studierenden können selbstständig ethnografische Untersuchungen mit teilnehmender Beobachtung und offenen Interviews durchführen.


Teaching methodology including the use of eLearning tools

  • Gemeinsame Diskussion der Grundlagentexte
  • Durchführung von teilnehmender Beobachtung und offenem Interview
  • Angeleitetes Erstellen von Feldtagebucheinträgen und Führen von Interviews
  • Gemeinsame Diskussion und Reflektion der Beobachtungen etc.
  • Diskussion selbst erstellter Texte


Course content

Das Treiben auf dem Spielplatz wird mit der Methode der Ethnographie analysiert. Ausgehend von der Beobachtung von Kindern und ihren erwachsenen Begleitpersonen können verschiedene Themen wie z.B. Motorik, Spiel, Interaktionen von Kindern und Erwachsenen, soziales Miteinander etc. vertieft werden. Zu den Themen werden verdichtete Texte angefertigt und im Seminar diskutiert.

Prior knowledge expected

keine

Literature

  • Breidenstein, Georg / Hirschauer, Stefan /Kalthoff, Herbert / Nieswand, Böris (2020): Ethnografie:Die Praxis der Feldforschung. 3. Auflage. München: UVK / utb
  • Girtler, Roland (2001): Methoden der Feldforschung. 4. Auflage. Böhlau / utb
  • Hartnack, Florian (2019): Qualitative Forschung mit Kindern: Herausforderungen, Methoden und Konzepte. Wiesbaden: Springer VS
  • Hünersdorf, Bettina (2005):Spiel-Plätze in der Stadt:Sozialraumanalytische, kindheits- und sozialpädagogische Perspektiven. Baltmannsweiler:Schneider-Verl. Hohengehren

Link to further information

www.albanknecht.de/lehre.html

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

  • Regelmäßige Anwesenheit und Mitarbeit in der Lehrveranstaltung
  • Präsentation zur Forschungsidee
  • Präsentation zu den eigenen Ergebnissen
  •  Anfertigung einer Miniatur, alleine oder in einer Gruppe zum Vertiefungsthema

Examination topic(s)

Kursinhalte, angegebene Literatur

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Adult Learning and Education and Vocational Education and Training (SKZ: 847, Version: 20W.1)
    • Subject: Grundlagen der Erziehungs- und Bildungswissenschaft (Compulsory subject)
      • 1.3 Vertiefende Forschungsmethoden der Erziehungs- und Bildungswissenschaft ( 0.0h VO, VC, SE, KS / 4.0 ECTS)
        • 120.528 Child-centered ethnographic research on the public playground (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Social Pedagogy and Social Inclusion (SKZ: 846, Version: 20W.1)
    • Subject: Grundlagen der Erziehungs- und Bildungswissenschaft (Compulsory subject)
      • 1.3 Vertiefende Forschungsmethoden der Erziehungs- und Bildungswissenschaft ( 0.0h VO, VC, SE, KS / 4.0 ECTS)
        • 120.528 Child-centered ethnographic research on the public playground (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Diversity Education in School and Society (SKZ: 545, Version: 20W.1)
    • Subject: Grundlagen der Erziehungs- und Bildungswissenschaft (Compulsory subject)
      • 1.3 Vertiefende Forschungsmethoden der Erziehungs- und Bildungswissenschaft ( 0.0h VO, VC, SE, KS / 4.0 ECTS)
        • 120.528 Child-centered ethnographic research on the public playground (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 1. Semester empfohlen
  • Master's degree programme School Pedagogy (SKZ: 545, Version: 09W.3)
    • Subject: Pflichtfächer (Compulsory subject)
      • Module: Grundlagen der Erziehungs- und Bidlungswissenschaft
        • Spezielle Themen der pädagogischen Forschung ( 2.0h SE, VS, VO / 4.0 ECTS)
          • 120.528 Child-centered ethnographic research on the public playground (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Adult and Professional Education (SKZ: 847, Version: 09W.3)
    • Subject: Pflichtfächer (Compulsory subject)
      • Module: Grundlagen der Erziehungs- und Bildungswissenschaft
        • Spezielle Themen der pädagogischen Forschung ( 2.0h VO, SE, VS / 4.0 ECTS)
          • 120.528 Child-centered ethnographic research on the public playground (2.0h SE / 4.0 ECTS)
            Absolvierung im 1., 2. Semester empfohlen
  • Master's degree programme Social Pedagogy and Integrative Pedagog (SKZ: 846, Version: 09W.3)
    • Subject: Pflichtfächer (Compulsory subject)
      • Module: Grundlagen der Erziehungs- und Bildungswissenschaft
        • Spezielle Themen der pädagogischen Forschung ( 2.0h VS, VO, SE / 4.0 ECTS)
          • 120.528 Child-centered ethnographic research on the public playground (2.0h SE / 4.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

This course is not assigned to a sequence of equivalent courses