602.414 (20W) SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- Course title german SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung
- Type Lecture - Course (continuous assessment course )
- Course model Online course
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 4.0
- Registrations 27 (25 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 14.10.2020
- eLearning Go to Moodle course
- Seniorstudium Liberale Yes
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Studierende erwerben Grundkenntnisse über den Marktforschungsprozess und quantitative und qualitative Erhebungsmethoden
Studierende können die erlernten Methoden anwenden
Studierende erlernen Grundkenntnisse in SPSS
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Vortrag
Gruppenarbeiten
Gruppenpräsentationen
Arbeiten mit SPSS
Course content
Marktforschung ist ein wichtiger Bestandteil des strategischen und operativen Managements. Ziel der LV ist es daher den Studierenden einen Einblick in Theorie und Praxis von Marktforschungsprojekten zu geben. Dies erfolgt einerseits über den Vortrag der LV-Leiterin, sowie im Rahmen von Mitarbeitsaufträgen, die die Studierenden während des Kurses abzugeben haben. Ferner erarbeiten Studierende den Marktforschungsprozess anhand eines Projekts.
Themen:
- Prozess und Gütekritieren der Mafo
- Sekundärmarktforschung
- Grundlagen quantitativer und qualitativer Erhebungsmethoden
- Erhebungsdesign und Stichprobenauswahl
- Feldphase und Datengenerierung
- Dateneditierung (mittels SPSS)
- Datenanalyse (mittels SPSS)
- Interpretation und Aufbereitung von Daten
IBM SPSS steht Studierenden auf allen PCs des ZID in PC-Räumen und PC-Gängen kostenfrei zur Verfügung. Wenn Sie SPSS auf ihrem eigenen PC installieren möchten, können Sie beim ZID eine Studierendenlizenz erwerben.
Prior knowledge expected
Sollte es mehr Anmeldungen geben, als Plätze für diese Lehrveranstaltung zur Verfügung stehen, wird denjenigen Studierenden Vorrang gegeben, welche die Marketing VO 601.620 bereits abgeschlossen haben.
Vorkenntnisse aus STATISTIK sind höchst erwünscht. Sollte ein weiteres Selektionskriterium bei zu vielen Anmeldungen notwendig werden, wird denjenigen Studierenden Vorrang gegeben, welche die LVs aus Statistik erfolgreich abgeschlossen haben.
Literature
Basisliteratur:
Homburg, Ch. (2016): Marketingmanagement: Strategie - Instrumente - Umsetzung - Unternehmensführung, 6. Auflage, Wiesbaden.
(Kapitel 6 „Grundlagen und Prozess der Marktforschung“, Kapitel 7 „Datenanalyse und –interpretation“).
Ergänzungsliteratur:
Kuss, A./Wildner, R./Kreis, H. (2014): Marktforschung. Grundlagen der Datenerhebung und Datenanalyse, 5. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage, Wiesbaden, (Volltextzugang im Lokalsystem der UBK unter http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-658-01864-1.pdf)
Malhotra, N. (2009): Marketing Research. An Applied Orientation, 6th Edition (Global Edition), Pearson.
Weiterführende Literatur wird in der Lehrveranstaltung bekannt gegeben.
Intended learning outcomes
Students acquire basic knowledge of the marketing research process and quantitative and qualitative data collection methods
Students can apply the acquired methods
Students gain basic knowledge in SPSS
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Lectures
Group assignments
Presentations
Working with SPSS
Course content
- Marketing research process and quality criteria
- Secondary marketing research
- Quantitative and qualitative research methods
- Design and samples
- Conducting surveys
- Editing data (with SPSS)
- Analyzing data (with SPSS)
- Interpreting and presenting data
IBM SPSS is installed on all computers of the ZID in computer rooms on campus and can there be used by all students free of charge. If you want to install SPSS on your own computer, you can purchase a student licence from the ZID.
Prior knowledge expected
If there are more registrations than places for this course, students who have sucessfully passed the lecture in Marketing VO 601.620 will be prioritized. Having knowledge in STATISTICS is highly recommended. If another selection criterion should be necessary (if there are too many registrations), then those students who have successfully passed courses in Statistics will be prioritized. |
Literature
Compulsory Literature:
Homburg, Ch. (2016): Marketingmanagement: Strategie - Instrumente - Umsetzung - Unternehmensführung, 6. Auflage, Wiesbaden.
(Chapter 6 „Grundlagen und Prozess der Marktforschung“, Kapitel 7 „Datenanalyse und –interpretation“).
Additional Literature:
Kuss, A./Wildner, R./Kreis, H. (2014): Marktforschung. Grundlagen der Datenerhebung und Datenanalyse, 5th Edition, Wiesbaden, (Available locally from UBK under http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-658-01864-1.pdf)
Malhotra, N. (2009): Marketing Research. An Applied Orientation, 6th Edition (Global Edition), Pearson.
Further literature will be provided during the lecture.
Examination information
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
Alle Teilleistungen der Note sind von zu Hause aus zu erbringen. Sie müssen nicht an die Universität kommen, auch nicht zur Endklausur.
Examination methodology
- Endklausur (50%)
- Laufende Abgabe von Übungsaufgaben/Präsentationen während des Semesters und Projektarbeit (40%)
- Mitarbeit & Anwesenheit (10%)
Examination topic(s)
Endklausur: gesamter Stoff der LV
Übungsaufgaben/Präsentationen: Anwendung der erlernten Inhalte
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Endklausur: richtige Beantwortung der Multiple Choice-Fragen und der Wahr/Falsch-Aussagen
Übungsaufgaben/Präsentationen: Qualität der Durchführung des Marktforschungsprojekts
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
All parts of the grade can be accomplished at home. There is no need to be present at the university, not even for the final exam.
Examination methodology
- Final exam (50%)
- Regular home exercises/presentations during the semester and project work (40%)
- Attendance and participation (10%)
Examination topic(s)
Final exam: course material
Homework exercises/presentations: implementation of the acquired contents
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
final exam: correct answers of the multiple choice questions and the true-false-statements
homework exercises/presentations: quality of the implementation of the marketing research project
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor's degree programme Business Administration
(SKZ: 518, Version: 18W.1)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
-
15.2 SBWL Marketing II (
0.0h VO, KS, VC, VI / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 3., 4., 5., 6. Semester empfohlen
-
15.2 SBWL Marketing II (
0.0h VO, KS, VC, VI / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing und Internationales Management
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Marktorientierte Unternehmensführung
(Compulsory elective)
-
Module: Marketing
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Module: Marketing
-
Subject: Marktorientierte Unternehmensführung
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Product Life Cycle Management
(Compulsory elective)
-
Module: Marketing
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(1) Marketing 2: Marktforschung (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Module: Marketing
-
Subject: Product Life Cycle Management
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Applied Business Administration
(SKZ: 518, Version: 14W.3)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
§10(2) Marketing 2: Marktforschung oder gleichwertige englischsprachige LV (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
§10(2) Marketing 2: Marktforschung oder gleichwertige englischsprachige LV (
2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Information Management
(SKZ: 522, Version: 17W.1)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
7.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KS / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 5., 6. Semester empfohlen
-
7.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KS / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Management Information Systems
(SKZ: 522, Version: 20W.2)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
10.2.2 Marketing II (
0.0h VO, VC, VI, KS / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research (2.0h VC / 4.0 ECTS) Absolvierung im 5. Semester empfohlen
-
10.2.2 Marketing II (
0.0h VO, VC, VI, KS / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Bachelor's degree programme Information Management
(SKZ: 522, Version: 12W.1)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
-
3.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KU / 4.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
3.2.2 Marketing 2: Marktforschung (
0.0h KU / 4.0 ECTS)
-
Subject: Marketing
(Compulsory elective)
- Masterstudium Information and Communications Engineering (ICE)
(SKZ: 488, Version: 15W.1)
-
Subject: Management and Law: Complements (WI)
(Compulsory elective)
-
Management and Law: Complements (
0.0h VO, VK, KU / 8.0 ECTS)
- 602.414 SBWL Marketing Specialization II: Marketing Research (2.0h VC / 4.0 ECTS)
-
Management and Law: Complements (
0.0h VO, VK, KU / 8.0 ECTS)
-
Subject: Management and Law: Complements (WI)
(Compulsory elective)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Sommersemester 2024
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2023/24
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2023
- 602.414 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2022/23
- 602.416 VC SBWL Marketing II: Marktforschung| Market Research (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 602.414 VC SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2021/22
- 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2021
- 602.416 VC IBEC: Digital Business 3: Market Research | SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2020
- 602.414 VP SBWL Marketing Vertiefung II: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
- Wintersemester 2019/20
- Sommersemester 2019
- Wintersemester 2018/19
- Sommersemester 2018
-
Wintersemester 2017/18
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
- Sommersemester 2017
-
Wintersemester 2016/17
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2016
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2015/16
- 602.414 VC Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2015
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2014/15
- 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2014
- 602.414 VK Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Wintersemester 2013/14
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2013
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung/ MIM-Grundlagen 4 (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2012/13
- 602.414 VP Marketing 2: Marktforschung / MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 4.0ECTS)
-
Sommersemester 2012
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)
-
Wintersemester 2011/12
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Markforschung (2.0h / 3.0ECTS)
-
Sommersemester 2011
- 602.414 VP MIM-Grundlagen 4: Übung aus Marktforschung (2.0h / 3.0ECTS)