623.700 (21S) Seminar in Multimedia Systems

Sommersemester 2021

Registration deadline has expired.

First course session
09.03.2021 08:00 - 10:00 online Off Campus
... no further dates known

Overview

Due to the COVID-19 pandemic, it may be necessary to make changes to courses and examinations at short notice (e.g. cancellation of attendance-based courses and switching to online examinations).

For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
Lecturer
Course title german Seminar in Multimedia Systems
Type Seminar (continuous assessment course )
Course model Blended learning course
Online proportion 50%
Hours per Week 2.0
ECTS credits 4.0
Registrations 5 (25 max.)
Organisational unit
Language of instruction English
possible language(s) of the assessment English
Course begins on 09.03.2021
eLearning Go to Moodle course
Remarks (english)

The seminar will have to start online because of the COVID-19 pandemic. However, if possible, the seminar presentations themselves should be conducted in presence (in the seminar room).

Time and place

Please note that the currently displayed dates may be subject to change due to COVID-19 measures.
List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Studierenden sollen im Seminar ihre Fähigkeiten vertiefen, ausgehend von einem (oder einigen) wissenschaftlichen Artikel(n), zum gegebenen Thema in der wissenschaftlichen Literatur Arbeiten zu suchen, zu sichten, zu bewerten, die relevanten zu studieren und dadurch das Thema so genau kennenzulernen, dass sie es fundiert in einer Seminararbeit darstellen und in einem Vortrag sicher vorstellen und vertreten können.

Die TeilnehmerInnen ...

  • ... vertiefen ihre Fähigkeiten und Fertigkeiten in der Recherche, Sichtung, Bewertung und im Verständnis wissenschaftlicher Literatur;
  • ... stellen ein (ihnen neues) Thema/Spezialgebiet wissenschaftlich fundiert, sorgfältig, präzise, verständlich für die KollegInnen, in eigenen Worten, Bildern, Folien dar;
  • ... lernen wissenschaftliche Artikel und auch Arbeiten ihrer KollegInnen kritisch zu lesen und einzuschätzen;
  • ... verbessern ihren Vortragsstil;
  • ... lernen ausgewählte neue Ansätze des Media Streaming, speziell 360°-Video-Streaming and Point-Cloud-Streaming (volumetrische Medien) kennen.

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vorgabe eines oder mehrerer wissenschaftlicher Artikel zum gewählten Thema

Studium des/der Artikel, weiterer relevanter wissenschaftlicher Literatur, Ausarbeitung einer Seminararbeit zu den wesentlichen Konzepten des/der Artikel, Vortrag zur Seminararbeit, Verbesserung der Seminararbeit auf Basis des Feedbacks.

Das Seminar wird eine wissenschaftliche Konferenz zu "simulieren" versuchen, d.h. es wird eine Beurteilung der und Feedback zur Seminararbeit durch Mitstudierende und den LV-Leiter beinhalten (Peer-Review-Prozess).

E-Learning-Tools: Moodle-Kurs, BBB-Classroom

Course content

In diesem Seminar werden ausgewählte neue Ansätze des Media Streaming, speziell 360°-Video-Streaming and Point-Cloud-Streaming (volumetrische Medien), an Hand rezenter Veröffentlichungen aus der wissenschaftlichen Literatur behandelt. Ausgewählte wissenschaftliche Arbeiten geben die Themen für dieses Seminar vor. Studierende können in Absprache mit dem LV-Leiter ein Thema bzw. eine oder mehrere Arbeiten zur Bearbeitung wählen.

Prior knowledge expected

Grundlegende Kenntnisse (absolvierte Kurse) zu Rechnerorganisation, Betriebssystemen und Rechnernetzen

Literature

Literatur und spezifiche Themen werden spätestens in der Vorbesprechung bekannt gegeben.

Intended learning outcomes

Starting from a given research paper (or a few papers), the students will enhance their skills to search, read, evaluate, understand, and summarize relevant literature on a new scientific topic. They will study this new topic to a degree that they will be able to present it to an interested, but non-expert audience in a readily accessible manner, both in writing (seminar paper) and in a presentation (seminar talk).

In detail, the students will ...

  • ... enhance their skills in searching, reading, evaluating, and understanding scientific publications;
  • ... present a new topic/area to their fellow students in a scientifically thorough and precise, yet readily accessible way, in own words, figures/tables, and presentation slides;
  • ... learn how to critically read and assess both scientific publications as well as the seminar papers of fellow students (by means of a peer review process);
  • ... practice and improve on oral presentations;
  • ... get to know selected new approaches in media streaming, specifically 360° video streaming and point cloud streaming (volumetric media).

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Starting point: one or a few research papers on a selected topic

Reading of the article(s) and of further relevant scientific literature, writing of a seminar paper that presents the essential concepts of the article(s) in a scientifically sound way, presentation of seminar paper, improvement of paper by incorporating fedback.

The seminar will try to "simulate" a scientific conference, thus will include assessment of and feedback on the (seminar) paper by peer students and the course instructor (peer review process).

E-learning tools: Moodle course, online classroom (BBB).

Course content

This seminar is devoted to discuss new approaches in media streaming, specifically 360° video streaming and point cloud streaming (volumetric media). Original scientific articles will be made available as starting points for elaborating on specific topics. The students may choose the special topic they are most interested in, in agreement with the instructor. 

Prior knowledge expected

Basic courses on, and understanding of, computer organization, operating systems, and computer networks

Literature

Scientific papers and selected topics will be provided in the initial meeting, at latest.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Applied Informatics (SKZ: 911, Version: 13W.1)
    • Subject: Distributed Multimedia Systems (Compulsory elective)
      • Seminar in Multimedia Communication ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 623.700 Seminar in Multimedia Systems (2.0h SE / 4.0 ECTS)
  • Master's degree programme Informatics (SKZ: 911, Version: 19W.2)
    • Subject: Multimedia Systems (Compulsory elective)
      • Seminar ( 2.0h SE / 4.0 ECTS)
        • 623.700 Seminar in Multimedia Systems (2.0h SE / 4.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen

Equivalent courses for counting the examination attempts

Sommersemester 2024
  • 623.700 SE Seminar in Multimedia Systems (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 623.700 SE Seminar in Multimedia Systems (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 623.700 SE Seminar in Multimedia Systems (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2020
  • 623.700 SE Seminar in Multimedia Systems (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 623.700 SE Seminar in Multimedia Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 623.700 SE Seminar in Multimedia Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 623.700 SE Seminar in Multimedia Communication (2.0h / 4.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 623.700 SE Seminar in Multimedia Communication (2.0h / 4.0ECTS)