554.024 (20W) English II: Meetings and Negotiations d

Wintersemester 2020/21

Anmeldefrist abgelaufen.

Erster Termin der LV
16.10.2020 08:30 - 11:45 N.0.45 On Campus
... keine weiteren Termine bekannt

Überblick

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Präsenz-Lehreveranstaltungen und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter: https://www.aau.at/corona.
Lehrende/r
LV-Titel englisch English II: Meetings and Negotiations d
LV-Art Kurs (prüfungsimmanente LV )
LV-Modell Onlinelehrveranstaltung
Semesterstunde/n 2.0
ECTS-Anrechnungspunkte 3.0
Anmeldungen 14 (20 max.)
Organisationseinheit
Unterrichtssprache Englisch
mögliche Sprache/n der Leistungserbringung Englisch
LV-Beginn 16.10.2020
eLearning zum Moodle-Kurs

Zeit und Ort

Beachten Sie bitte, dass sich aufgrund von COVID-19-Maßnahmen die derzeit angezeigten Termine noch ändern können.
Liste der Termine wird geladen...

LV-Beschreibung

Intendierte Lernergebnisse

This course provides the necessary foundation students need to achieve the following learning goal (as defined in the curriculum):Students will be able to demonstrate the Business English skills required in today’s global economy.


Studierende sollen im reader-friendly informativen business English Schreibstil  einen kurzen Business-Plan verfassen können.

Studierende sollen auf Englisch eine Diskussion bzw. Arbeitssitzung effektiv moderieren können - einschließlich visueller Unterstützung der Inputs.

Studierende sollen kurze informationsorientierte geschäftliche Texte  in klarer, gut verständlicher  englischer Sprache verfassen können

Studierende sollen Einblicke in effektiver Verhandlunsführung gewinnen (Harvard Negotiation Project: Principled Negotiation) und in einfachen Verhandlungssituationen üben

Studierende sollen ihre praktischen Sprachfertigkeiten und einschlägiges Fachvokabular aufbauen. Als Zielrahmen wird die Cambridge English B2 Business Vantage internationale Sprachprüfung herangezogen. Insbesonders sollen sie Terminologie in Zusammenhang mit Firmengründungen (start-ups) und Firmenführung erwerben.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

Kommunikativer Unterricht; Gruppenarbeit; Abhalten von Arbeitssitzungen; Training im Verfassen von Berichten und einem Businessplan (process writing mit Feedbackschleife - Verfassen vom Businessplan in mehreren Schritten mit formativem Feedback)

Inhalt/e

Studierende arbeiten in Kleingruppen  und planen die Gründung eines Start-ups.  Ein Konzept wird ausgewählt und ausgearbeitet, Planungssitzungen werden abgehalten, ein gemeinsamer Businessplan wird verfasst. Moderations- und Verhandlungstechniken werden auf Englisch trainiert. Die dazugehrige Fachterminologie wird erarbeitet.


Erwartete Vorkenntnisse

Maturaniveau (B2) 

Curriculare Anmeldevoraussetzungen

Erfolgreiche Absolvierung von einem BWL English I Kurs 554.01......  bzw. anerkanntes Äquivalent

Literatur

ÖH-Skriptum bzw Download, Moodleinhalte, ausgewählte Texte/Artikel, Trainingmateralien für B2 Business Vantage  https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-vantage/

Intendierte Lernergebnisse

This course provides the necessary foundation students need to achieve the following learning goal (as defined in the curriculum):Students will be able to demonstrate the Business English skills required in today’s global economy.

Students work in teams  to decide on and plan a business start-up and draw up a business plan. They hold team meetings, train reader-friendly business writing (business plans), and build vocabulary resources related to business start-ups and running a business. 

Students are also introduced to the Principled Negotiation method from the Harvard Negotiation Project and do some basic negotiations training in English.

Target outcomes:

  • Students should be able to name and discuss key steps involved in planning a business start-up.
  • Students should be able to run team decision-making meetings using appropriate language to moderate  team interaction and discussion. They should be able to employ simple techniques for handling conflict in team discussions and  use appropriate visualisation to record and structure discussion inputs. They should be able to take part constructively in a meeting as a participant: LBS - listen, build, signal approach.
  • Students should become familiar with the basics of the Principled Negotiation method (developed by the Harvard Negotiation Project) and use these insights to handle simple negotiation scenarios.
  • Students should develop informative reader-friendly business writing skills: they should also be able to write a business plan section in a clear, informative, reader-friendly (business report)  style.
  • Students should train and be able to use the lexis for describing business start-ups and small-business management.

Lehrmethodik inkl. Einsatz von eLearning-Tools

  • Communicative methodology with a series of discussion tasks (group meetings) to plan a business start-up and coordinate the writing of a team business plan.
  • Peer and teacher feedback.
  • Group work: teams select a business concept, plan the start-up & draw up a business plan for the start-up concept.
  • Individual team meetings are held with teacher for individualized feedback.
  • Process approach to train writing (feedback loop).
  • Exercises to develop negotiation skills.
  • Online vocabulary training.

Inhalt/e

Writing a business plan

Running and moderating team meetings in English, being a constructive participant in meetings (techniques and relevant language)

Basics of Principled Negotiation (Harvard Method)

Vocabulary building - vocabulary related to setting up and running a small business, e.g foundations, articles of incorporation, finance, marketing, HR  (foundation vocabulary)

Erwartete Vorkenntnisse

Regular students enrolled at AAU should have already completed English for Business Administration 1 = 554.01.................... / Students who have transferred from another university or are attending AAU as exchange/Erasmus students should have completed a foundation Business English course at their home institution or at the instution previously attended. 

High-school diploma level English skills are required (Matura level plus).

Literatur


  • Downloadable course workbook (partially based on Effective Meetings Skills by Marion Haynes, Kogan Page) also available for purchase from the ÖH (Students' Association)
  • Customized course materials to support class work distributed free-of-charge in class.
  • E-learning inputs 
  • "Getting to Yes" by Roger Fisher & Wm. Ury, Harvard University Press
  • https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-vantage/

Prüfungsinformationen

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Geänderte Prüfungsinformationen (COVID-19 Ausnahmeregelung)

Falls durch die COVID-19 Ausnahmeregelung erforderlich können die  Hör- und Leseverständnistests online abgehalten werden. Meetings-Tests können   in BigBlueButton bzw Microsoft Teams abgehalten werden.

Prüfungsmethode/n

Moderieren, Teilnahme,  Gestaltung von Arbeitssitzungen (meetings) auf English:   25% der Note  (50 Punkte)

Verfassen eines Business Plan - Abschnittes   30% der Note  (60 Punkte)

Hör- & Leseverständnistests im Format von B2 Business Vantagae (Cambridge English)     (Teile: Listening & Reading)  https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-vantage/exam-format/  25% der Note  (50 Punkte)

Mitarbeit im Unterricht und Hausaufgaben  20%  (40 Punkte)

Prüfungsinhalt/e

Abhalten einer Teamsitzung zur Problemlösung & Entscheidungsfindung basierend auf der Simulation einer Firmengründung (scenario)

Verfassen eines Business-Plan-Abschnittes , z.B. Konzept/Executive Summary; Implementierung; Finanzierung; Marketing 2-3 Seiten / min. 650 Wörter

Hör- & Leseverständnistests im Format von B2 Business Vantagae (Cambridge English)   Breitgefächerte Überprüfung von Lese- und Hörfertigkeiten sowie Fachvokabular für Business auf CEFR B2 Niveau  https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-vantage/exam-format/      (Teile: Listening & Reading) 

Beurteilungskriterien/-maßstäbe

MEETINGS - Effektivität in der Kommunikation und Moderation bei business meetings:  Moderationstechniken, konstruktive Teilnahme, einfache Mittel zur Konfliktmoderation, visueller Unterstützung von Meeting-Inputs

BUSINESS PLAN - "reader-friendly business writing": klare, verständliche in den Grundzügen grammatikalisch richtige englische Sprache in der Verfassung eines 3-seitigen Businessplanabchnittes.  Kriterien:  geeignete  Wahl des Formats und klare Gliederung zur effektiven Präsentation von Informationen;  Strukturierheit der Absätze; Beherrschung der Satzgrammatik; fundierte Fachlexis.

B2 Business Vantage LISTENING & READING (Cambridge English)  Benotung nach vorgegebenem Schema.  Sinnerfassendes Lesen und Hören sowie Fachvokabular und allgemeine Sprachkompetenz werden überprüft und nach einem Standardschema benotet.     (Teile: Listening and Reading)    https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-vantage/exam-format/ 

Die Gesamtnote für den Kurs basiert auf die Kombination aller Teilleistungen.

Geänderte Prüfungsinformationen (COVID-19 Ausnahmeregelung)

If made necessary by restrictions in response to the COVID-19 pandemic, the listening and reading tests can be held online. The meetings test can also be held online (BigBlueButton). 

Prüfungsmethode/n

Meetings test:  business scenario simulation (25%); business plan section (30% of course points);  B2 Business Vantage (Cambridge English) Listening & Reading Sections (25%) ; course work, homework, self-study tasks (20%)




Prüfungsinhalt/e


1-hour group meetings test (choice of scenarios related to launching and running a business);

Business Plan - each student writes ONE section of a team business plan.

Listening and Reading sections of a Business English test based on the format of B2 Business Vantage (Cambridge English) international language test.  https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-vantage/exam-format/




Beurteilungskriterien/-maßstäbe

Meetings test - one hour team meeting with teacher: i. chairperson/moderator skills and language; ii. participant skills and language; iii. accuracy, fluency, pronunciation; iv.use of visualisation techniques.

 Business Plan: First draft, edited version (individual)  final version (section of team business plan):   Points awarded for:

Content / Organisation & Presentation of  Information / Competent handling of paragraphs to showcase information / Sentence grammar / Vocabulary 

Listening and Reading sections of  test based on the format of B2 Business Vantage (Cambridge English) international language test.  Standardized grading scheme based on https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-vantage/exam-format/
 



Beurteilungsschema

Note Benotungsschema

Position im Curriculum

  • Bachelorstudium Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 18W.1)
    • Fach: Business English (Pflichtfach)
      • 8.2 Business English II ( 0.0h VC, KS / 2.0 ECTS)
        • 554.024 English II: Meetings and Negotiations d (2.0h KS / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 2., 3., 4., 5. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium Angewandte Betriebswirtschaft (SKZ: 518, Version: 14W.3)
    • Fach: Business Language in Context (Pflichtfach)
      • §9(1) English II: Meetings and Negotiations ( 2.0h KS / 3.0 ECTS)
        • 554.024 English II: Meetings and Negotiations d (2.0h KS / 3.0 ECTS)
  • Bachelorstudium Wirtschaft und Recht (SKZ: 519, Version: 12W.3)
    • Fach: Business English in Context (Wahlfach)
      • English II: Meetings and Negotiations ( 2.0h KU / 3.0 ECTS)
        • 554.024 English II: Meetings and Negotiations d (2.0h KS / 3.0 ECTS)
  • Bachelorstudium International Business and Economics (SKZ: 516, Version: 19W.1)
    • Fach: Languages/Gender Studies (Wahlfach)
      • Sprachen ( 0.0h KS / 8.0 ECTS)
        • 554.024 English II: Meetings and Negotiations d (2.0h KS / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen
  • Bachelorstudium International Business and Economics (SKZ: 516, Version: 19W.1)
    • Fach: Languages (Wahlfach)
      • Sprachen ( 0.0h KS / 16.0 ECTS)
        • 554.024 English II: Meetings and Negotiations d (2.0h KS / 3.0 ECTS)
          Absolvierung im 4., 5., 6. Semester empfohlen

Gleichwertige Lehrveranstaltungen im Sinne der Prüfungsantrittszählung

Sommersemester 2024
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2023/24
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2023
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2022
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2021
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2019/20
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2017/18
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 554.021 KS English II: Meetings and Negotiations a (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2016/17
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.024 KS English II: Meetings and Negotiations d (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2015/16
  • 554.022 KS English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
  • 554.023 KS English II: Meetings and Negotiations c (2.0h / 3.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 554.022 KU English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)
Wintersemester 2014/15
  • 554.022 KU English II: Meetings and Negotiations b (2.0h / 3.0ECTS)