624.541 (21S) Selected Topics in Informatics Didactics 2
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- LV Nummer Südostverbund INQ02001UL
- Course title german Ausgewählte Kapitel (AK) Informatikdidaktik 2 unter besonderer Berücksichtigung von Technology Enhanced Learning
- Type Lecture - Course (continuous assessment course )
- Course model Online course
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 2.0
- Registrations 8 (25 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- possible language(s) of the assessment German
- Course begins on 02.03.2021
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Die Studierenden kennen einzelne Bereiche des Technology Enhanced Learning im Detail.
Die Studierenden können spezielle Themen des Technology Enhanced Learning direkt in ihrem Unterricht nutzen.
Die Studierenden setzen Technologie ein, um die Organisation sowie ihre Lehre zu unterstützen und zu verbessern.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Eigenständiges Arbeiten
Blended Learning
Flipped Classroom
Präsentationen
Kooperatives Lernen
Course content
Themen und Inhalte des Technology Enhanced Learnings:
- Blended Learning Modelle
- Technologie gestützte Präsentationen
- Kommunikation
- Kooperatives Lernen
- Mobiles Lernen
- MOOCs
- Student Created Content
- Learning Management Systeme
- Distance Learning
Prior knowledge expected
Die Studierenden müssen bereits mit Themen der Informatik vertraut sein, um passende Technologien zur Unterstützung in der Lehre erfassen zu können. Daher sind "Einführung in die Informatik" sowie "Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung" Voraussetzung für diesen Kurs.
Zusätzlich müssen didaktische Elemente des Informatikunterrichts bekannt sein. Aus diesem Grund sind "Einführung in die Informatik-Fachdidaktik", "Didaktik der Anwendungssoftware 1", "Fachdidaktik Programmieren, Algorithmen/Datenstrukturen" sowie "Technology Enhanced Learning" weitere Voraussetzung für diesen Kurs.
Curricular registration requirements
Einführung in die Informatik
Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung
Einführung in die Informatik-Fachdidaktik
Didaktik der Anwendungssoftware 1
Fachdidaktik Programmieren, Algorithmen/Datenstrukturen
Technology Enhanced Learning
Literature
Wird in der LV bekannt gegeben.
Intended learning outcomes
Students know individual areas of Technology Enhanced Learning in detail.
Students will be able to use specific Technology Enhanced Learning topics directly in their teaching.
Students will use technology to support and enhance the organization as well as their teaching.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Independent work
blended learning
Flipped Classroom
presentations
Cooperative learning
Course content
Topics and contents of Technology Enhanced Learning:
- Blended Learning Models
- Technology supported presentations
- communication
- Cooperative learning
- Mobile Learning
- MOOCs
- Student Created Content
- Learning Management Systems
- Distance Learning
Prior knowledge expected
Students must already be familiar with computer science topics in order to be able to grasp suitable technologies to support teaching. Therefore, "Introduction to Computer Science" and "Introduction to Structured and Object Based Programming" are prerequisites for this course.
In addition, didactic elements of computer science teaching must be known. For this reason, "Introduction to Computer Science Didactics", "Didactics of Application Software 1", "Didactics of Programming, Algorithms/Data Structures" and "Technology Enhanced Learning" are further prerequisites for this course.
Curricular registration requirements
Introduction to Computer Science
Introduction to Structured and Object Based Programming
Introduction to Computer Science Didactics
Didactics of Application Software 1
Didactics of Programming, Algorithms/Data Structures
Technology Enhanced Learning
Literature
Will be announced in the LV.
Examination information
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
Präsentationen, Gruppenarbeit sowie offene Diskussionen werden online über BBB durchgeführt.
Examination methodology
Überprüfung der Mitarbeit
Präsentationen
Examination topic(s)
Erarbeitung eigener Unterrichtsinhalte basierend auf wissenschaftlichen Artikeln.
Evaluation der Inhalte von Kolleginnen und Kollegen.
Eigenständige Einarbeitung und Nutzung verschiedener Technologien zur Unterstützung von Lehr- und Lernprozessen
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- Präsentationen (40 %)
- Aktive Mitarbeit (30 %)
- Peer-Evaluation (30 %)
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
Presentations, group work as well as open discussions are conducted online via BBB.
Examination methodology
Review of cooperation
Presentations
Examination topic(s)
Development of own teaching content based on scientific articles.
Evaluation of the content of colleagues.
Independent familiarization and use of various technologies to support teaching and learning processes.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- Presentations (40 %)
- Active participation (30 %)
- Peer evaluation (30 %)
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Master-Lehramtsstudium Master Unterrichtsfach Informatik
(SKZ: 514, Version: 19W.2)
-
Subject: Fachdidaktische Spezialisierungsfächer (AAU)
(Compulsory elective)
-
INQ.002 Ausgewählte Kapitel (AK) Informatikdidaktik 2 unter besonderer Berücksichtigung von Technology Enhanced Learning (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 624.541 Selected Topics in Informatics Didactics 2 (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 4. Semester empfohlen
-
INQ.002 Ausgewählte Kapitel (AK) Informatikdidaktik 2 unter besonderer Berücksichtigung von Technology Enhanced Learning (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Subject: Fachdidaktische Spezialisierungsfächer (AAU)
(Compulsory elective)
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Sommersemester 2024
- 624.541 VC Ausgewählte Kapitel (AK) Informatikdidaktik 2 unter besonderer Berücksichtigung von Technology Enhanced Learning (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2022
- 624.541 VC Ausgewählte Kapitel (AK) Informatikdidaktik 2 unter besonderer Berücksichtigung von Technology Enhanced Learning (2.0h / 2.0ECTS)