624.506 (21S) Technology Enhanced Learning
Overview
For further information regarding teaching on campus, please visit: https://www.aau.at/en/corona.
- Lecturer
- LV Nummer Südostverbund INK03001UL
- Course title german Technology Enhanced Learning
- Type Lecture - Course (continuous assessment course )
- Course model Online course
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 2.0
- Registrations 4 (25 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- possible language(s) of the assessment German
- Course begins on 02.03.2021
- eLearning Go to Moodle course
-
Remarks (english)
The day and time of the course can still be adjusted to meet the needs of the students if there is too much overlap. I ask for registration despite overlaps.
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Die Studierenden können passende Technologien für unterschiedliche Unterrichtsthemen sowie -scenarien auswählen und nutzen.
DIe Studierenden kennen verschiede Bereiche, die für den Einsatz von Technologie geeignet sind.
Die Studierenden setzen Technologie ein, um die Organisation sowie ihre Lehre zu unterstützen und zu verbessern.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Eigenständiges Arbeiten
Blended Learning
Flipped Classroom
Präsentationen
Kooperatives Lernen
Course content
Themen und Inhalte des Technology Enhanced Learnings und Blended Learnings:
- Blended Learning Modelle
- Technologie gestützte Präsentationen
- Kommunikation
- Kooperatives Lernen
- Mobiles Lernen
- MOOCs
- Student Created Content
- Learning Management Systeme
- Distance Learning
Prior knowledge expected
Die Studierenden müssen bereits mit Themen der Informatik vertraut sein, um passende Technologien zur Unterstützung in der Lehre erfassen zu können. Daher sind "Einführung in die Informatik" sowie "Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung" Voraussetzung für diesen Kurs.
Zusätzlich müssen didaktische Elemente des Informatikunterrichts bekannt sein. Aus diesem Grund sind "Einführung in die Informatik-Fachdidaktik", "Didaktik der Anwendungssoftware 1" und "Fachdidaktik Programmieren, Algorithmen/Datenstrukturen" weitere Voraussetzung für diesen Kurs.
Curricular registration requirements
Einführung in die Informatik
Einführung in die strukturierte und objektbasierte Programmierung
Einführung in die Informatik-Fachdidaktik
Didaktik der Anwendungssoftware 1
Fachdidaktik Programmieren, Algorithmen/Datenstrukturen
Literature
Wird in der LV bekannt gegeben.
Intended learning outcomes
Students can select and use suitable technologies for different teaching topics and scenarios.
The students know different areas that are suitable for the use of technology.
Students use technology to support and improve their organization and teaching.
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Independent work
blended learning
Flipped Classroom
presentations
Cooperative learning
Course content
Topics and contents of Technology Enhanced Learning and Blended Learning:
- Blended Learning Models
- Technology supported presentations
- communication
- Cooperative learning
- Mobile Learning
- MOOCs
- Student Created Content
- Learning Management Systems
- Distance Learning
Prior knowledge expected
Students must already be familiar with computer science topics in order to be able to grasp suitable technologies to support teaching. Therefore, "Introduction to Computer Science" and "Introduction to Structured and Object Based Programming" are prerequisites for this course.
In addition, didactic elements of computer science teaching must be known. For this reason, "Introduction to Computer Science Didactics", "Didactics of Application Software 1" and "Didactics of Programming, Algorithms/Data Structures" are further prerequisites for this course.
Curricular registration requirements
Introduction to Computer Science
Introduction to Structured and Object Based Programming
Introduction to Computer Science Didactics
Didactics of Application Software 1
Didactics of Programming, Algorithms/Data Structures
Literature
Will be announced in the LV.
Examination information
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
Präsentationen, Gruppenarbeit sowie offene Diskussionen werden online über BBB durchgeführt.
Examination methodology
Überprüfung der Mitarbeit
Präsentationen
Abgabe eines Portfolios
Examination topic(s)
Eigenständige Einarbeitung und Nutzung verschiedener Technologien zur Unterstützung von Lehr- und Lernprozessen
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- Aktive Mitarbeit (25 %)
- Mini-Präsentationen (25 %)
- Abgabe von kleineren Aufgaben (25 %)
- Bearbeitung eines Projekts (25 %)
Modified examination information (exceptional COVID-19 provisions)
Presentations, group work as well as open discussions are conducted online via BBB.
Examination methodology
Review of cooperation
presentations
Disposal of a portfolio
Examination topic(s)
Independent familiarization and use of various technologies to support teaching and learning processes
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- Active participation (25 %)
- Mini presentations (25 %)
- Handover of smaller tasks (25 %)
- Project work (25 %)
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik
(SKZ: 414, Version: 15W.2)
-
Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU)
(Compulsory elective)
-
INK.003 Technology Enhanced Learning (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 624.506 Technology Enhanced Learning (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 8. Semester empfohlen
-
INK.003 Technology Enhanced Learning (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU)
(Compulsory elective)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik
(SKZ: 414, Version: 17W.2)
-
Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU)
(Compulsory elective)
-
INK.003 Technology Enhanced Learning (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 624.506 Technology Enhanced Learning (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 8. Semester empfohlen
-
INK.003 Technology Enhanced Learning (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU)
(Compulsory elective)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik
(SKZ: 414, Version: 19W.2)
-
Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU)
(Compulsory elective)
-
INK.003 Technology Enhanced Learning (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 624.506 Technology Enhanced Learning (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 8. Semester empfohlen
-
INK.003 Technology Enhanced Learning (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Subject: Fachdidaktische Vertiefungsfächer (AAU)
(Compulsory elective)
- Teacher training programme Computer Sciences and Computer Sciences Management (Secondary School Teacher Accreditation)
(SKZ: 884, Version: 04W.7)
-
Stage two
-
Subject: Fachdidaktik und Pädagogik (LI 2.1/LP 2.1)
(Compulsory subject)
-
Neue Technologien und Software Produkte an der Schule (
2.0h VO / 2.0 ECTS)
- 624.506 Technology Enhanced Learning (2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Neue Technologien und Software Produkte an der Schule (
2.0h VO / 2.0 ECTS)
-
Subject: Fachdidaktik und Pädagogik (LI 2.1/LP 2.1)
(Compulsory subject)
-
Stage two