624.500 (20S) Introduction to Informatics Didactics
Overview
- Lecturer
- LV Nummer Südostverbund INI01001UL
- Course title german Einführung in die Informatik-Fachdidaktik
- Type Lecture - Course (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 2.0
- Registrations 7 (15 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 05.03.2020
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
Die Lehrveranstaltung versteht sich als Schnittstelle zwischen informatischen Kenntnissen/Fertigkeiten und deren didaktisch reflektierter Umsetzung im (Schul-) Unterricht. Neben der Anwendung allgemeindidaktischer Prinzipien auf das Unterrichtsfach Informatik stehen die konkrete Situation des Informatikunterrichts an Schulen und insbesondere das praktische Beherrschen und didaktische Hinterfragen schulrelevanter Softwaresysteme im Vordergrund. Des weiteren sollen aktuelle Konzepte eines attraktiven Informatikunterrichts vermittelt werden.
Einführung in das didaktische Denken, Überblick über Fragestellungen der Informatik-Fachdidaktik
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Vortrag mit aktiver Beteiligung der Studierenden
Course content
- Informatik und Informatik-Fachdidaktik
- Rahmenbedingungen des Informatikunterrichts
- Ziele und Methoden des Informatikunterrichts
- Kompetenzorientierung und Individualisierung im Informatikunterricht
- Thema: Anfangsunterricht
- Thema: Problemloesen
- Thema: Modellieren
- Thema: Automatisieren
- Werkzeuge des Informatikunterrichts (Auswahl)
- Didaktisches Hinterfragen der Werkzeuge des Informatikunterrichts
Prior knowledge expected
Grundkenntnisse klassischer Algorithmen, Datenstrukturen, Datenbanken und einer Programmiersprache (Besuch von ESOP, Algorithmen und Datenstrukturen und Datenbanken).
Literature
Relevante Literatur wird im Rahmen der LV ausgeteilt.
Intended learning outcomes
The course sees itself as an interface between informatic knowledge / skills and their didactically reflected implementation in (school) lessons. In addition to the application of general didactic principles to the subject computer science, the concrete situation of computer science education at schools and in particular the practical mastery and didactic questioning of school-relevant software systems are in the foreground. Furthermore, current concepts of an attractive computer science education should be taught.
Introduction to didactic thinking, overview of questions of computer science didactics
Teaching methodology including the use of eLearning tools
Lecture with active participation of the students
Course content
- Informatics and computer science didactics
- Conditions of computer science education
- Objectives and methods of computer science education
- Competence orientation and individualization in computer science education
- Diverse Topics like (Beginners lessons, Problem solving, Modelling, Automatization)
- Tools of computer science education (selection)
- Didactic questioning of the tools of computer science education
Prior knowledge expected
Basic knowledge of classical algorithms, data structures, databases and a programming language (ESOP, algorithms and data structures and databases).
Literature
Relevant literature will be distributed during the course.
Examination information
Examination methodology
Mitarbeit, Portfolio
Examination topic(s)
Inhalte der Lehrveranstaltung
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Mitarbeit (Orientierungsaufgaben) mit begleitendem Portfolio, muendliche Pruefung/Präsentation
Examination methodology
Cooperation and Portfolio
Examination topic(s)
Contect of the lecture
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
Cooperation (orientation tasks) and portfolio, oral examination and presentation
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik
(SKZ: 414, Version: 15W.2)
-
Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU)
(Compulsory elective)
-
INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 624.500 Introduction to Informatics Didactics (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 4. Semester empfohlen
-
INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU)
(Compulsory elective)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik
(SKZ: 414, Version: 17W.2)
-
Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU)
(Compulsory elective)
-
INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 624.500 Introduction to Informatics Didactics (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 4. Semester empfohlen
-
INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU)
(Compulsory elective)
- Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik
(SKZ: 414, Version: 19W.2)
-
Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU)
(Compulsory elective)
-
INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
- 624.500 Introduction to Informatics Didactics (2.0h VC / 2.0 ECTS) Absolvierung im 3. Semester empfohlen
-
INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (
2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU)
(Compulsory elective)
- Teacher training programme Computer Sciences and Computer Sciences Management (Secondary School Teacher Accreditation)
(SKZ: 884, Version: 04W.7)
-
Stage one
-
Subject: Grundlagen der Fachdidaktik und der Pädagogik (LI 1.1./LP 1.1)
(Compulsory subject)
-
Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (
2.0h VO / 2.0 ECTS)
- 624.500 Introduction to Informatics Didactics (2.0h VC / 2.0 ECTS)
-
Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (
2.0h VO / 2.0 ECTS)
-
Subject: Grundlagen der Fachdidaktik und der Pädagogik (LI 1.1./LP 1.1)
(Compulsory subject)
-
Stage one
Equivalent courses for counting the examination attempts
-
Wintersemester 2023/24
- 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2022/23
- 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2021/22
- 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Wintersemester 2020/21
- 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2019
- 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2018
- 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2017
- 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2016
- 624.500 VO Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2015
- 624.500 VO Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2014
- 624.500 VO Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
-
Sommersemester 2013
- 624.500 VO Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)