624.500 (20S) Introduction to Informatics Didactics

Sommersemester 2020

Registration deadline has expired.

First course session
05.03.2020 08:00 - 10:00 B01.0.204 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
LV Nummer Südostverbund INI01001UL
Course title german Einführung in die Informatik-Fachdidaktik
Type Lecture - Course (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 2.0
Registrations 7 (15 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 05.03.2020
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes

Die Lehrveranstaltung versteht sich als Schnittstelle zwischen informatischen Kenntnissen/Fertigkeiten und deren didaktisch reflektierter Umsetzung im (Schul-) Unterricht. Neben der Anwendung allgemeindidaktischer Prinzipien auf das Unterrichtsfach Informatik stehen die konkrete Situation des Informatikunterrichts an Schulen und insbesondere das praktische Beherrschen und didaktische Hinterfragen schulrelevanter Softwaresysteme im Vordergrund. Des weiteren sollen aktuelle Konzepte eines attraktiven Informatikunterrichts vermittelt werden.

Einführung in das didaktische Denken, Überblick über Fragestellungen der Informatik-Fachdidaktik

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Vortrag mit aktiver Beteiligung der Studierenden

Course content

  • Informatik und Informatik-Fachdidaktik
  • Rahmenbedingungen des Informatikunterrichts
  • Ziele und Methoden des Informatikunterrichts
  • Kompetenzorientierung und Individualisierung im Informatikunterricht
  • Thema: Anfangsunterricht
  • Thema: Problemloesen
  • Thema: Modellieren
  • Thema: Automatisieren
  • Werkzeuge des Informatikunterrichts (Auswahl)
  • Didaktisches Hinterfragen der Werkzeuge des Informatikunterrichts

Prior knowledge expected

Grundkenntnisse klassischer Algorithmen, Datenstrukturen, Datenbanken und einer Programmiersprache (Besuch von ESOP, Algorithmen und Datenstrukturen und Datenbanken).

Literature

Relevante Literatur wird im Rahmen der LV ausgeteilt.

Intended learning outcomes

The course sees itself as an interface between informatic knowledge / skills and their didactically reflected implementation in (school) lessons. In addition to the application of general didactic principles to the subject computer science, the concrete situation of computer science education at schools and in particular the practical mastery and didactic questioning of school-relevant software systems are in the foreground. Furthermore, current concepts of an attractive computer science education should be taught.

Introduction to didactic thinking, overview of questions of computer science didactics

Teaching methodology including the use of eLearning tools

Lecture with active participation of the students

Course content

  • Informatics and computer science didactics
  • Conditions of computer science education
  • Objectives and methods of computer science education
  • Competence orientation and individualization in computer science education
  • Diverse Topics like (Beginners lessons, Problem solving, Modelling, Automatization)
  • Tools of computer science education (selection)
  • Didactic questioning of the tools of computer science education

Prior knowledge expected

Basic knowledge of classical algorithms, data structures, databases and a programming language (ESOP, algorithms and data structures and databases).

Literature

Relevant literature will be distributed during the course.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology

Mitarbeit, Portfolio

Examination topic(s)

Inhalte der Lehrveranstaltung

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Mitarbeit (Orientierungsaufgaben) mit begleitendem Portfolio, muendliche Pruefung/Präsentation

Examination methodology

Cooperation and Portfolio

Examination topic(s)

Contect of the lecture

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations

Cooperation (orientation tasks) and portfolio, oral examination and presentation

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik (SKZ: 414, Version: 15W.2)
    • Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU) (Compulsory elective)
      • INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik ( 2.0h VC / 2.0 ECTS)
        • 624.500 Introduction to Informatics Didactics (2.0h VC / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 4. Semester empfohlen
  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik (SKZ: 414, Version: 17W.2)
    • Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU) (Compulsory elective)
      • INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik ( 2.0h VC / 2.0 ECTS)
        • 624.500 Introduction to Informatics Didactics (2.0h VC / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 4. Semester empfohlen
  • Bachelor-Lehramtsstudium Bachelor Unterrichtsfach Informatik (SKZ: 414, Version: 19W.2)
    • Subject: Fachdidaktische Grundlagen (AAU) (Compulsory elective)
      • INI.001 Einführung in die Informatik-Fachdidaktik ( 2.0h VC / 2.0 ECTS)
        • 624.500 Introduction to Informatics Didactics (2.0h VC / 2.0 ECTS)
          Absolvierung im 3. Semester empfohlen
  • Teacher training programme Computer Sciences and Computer Sciences Management (Secondary School Teacher Accreditation) (SKZ: 884, Version: 04W.7)
    • Stage one
      • Subject: Grundlagen der Fachdidaktik und der Pädagogik (LI 1.1./LP 1.1) (Compulsory subject)
        • Einführung in die Informatik-Fachdidaktik ( 2.0h VO / 2.0 ECTS)
          • 624.500 Introduction to Informatics Didactics (2.0h VC / 2.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2023/24
  • 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2022/23
  • 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2021/22
  • 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Wintersemester 2020/21
  • 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2019
  • 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2018
  • 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2017
  • 624.500 VC Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2016
  • 624.500 VO Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2015
  • 624.500 VO Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2014
  • 624.500 VO Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)
Sommersemester 2013
  • 624.500 VO Einführung in die Informatik-Fachdidaktik (2.0h / 2.0ECTS)