160.606 (19W) Information processing & Prosocial decision making

Wintersemester 2019/20

Registration deadline has expired.

First course session
05.11.2019 12:00 - 16:00 O.0.01 On Campus
... no further dates known

Overview

Lecturer
Course title german Informationsverarbeitung bei prosozialen Entscheidungen
Type Seminar (continuous assessment course )
Hours per Week 2.0
ECTS credits 6.0
Registrations 35 (35 max.)
Organisational unit
Language of instruction German
Course begins on 05.11.2019
eLearning Go to Moodle course

Time and place

List of events is loading...

Course Information

Intended learning outcomes


  • Einblick  in die Theorie der Entscheidungsfindung prosozialer Entscheidungen
  • Kognitive  und affektive Prozesse der Informationsverarbeitung
  • Prosoziale  vs. egoistische Werte als Grundlage prosozialer Entscheidungen
  • Einflussfaktoren von Emotionen und Emotionsregulierung auf Informationsverzerrungen und     Heuristiken bei prosozialen Urteilen
  • Angewandte  Aspekte der Forschung (z.B. Flüchtlingsdrama, politische Auswirkungen)

Teaching methodology including the use of eLearning tools


  • Referate
  • Diskussionen
  • Gruppenarbeiten
  • Bearbeitung  wissenschaftlicher Artikel 
  • Onlinediskussionen

Course content

Einführung & Referatsvergabe

Altruismus & Empathie

Singularität & Identifizierung

Proportionen & Zahlen

Emotionsregulierung bei prosozialem Verhalten

Effektivität & Pseudo-Ineffektivität 

Prior knowledge expected

- Gute Englischkenntnisse (Artikel sind in englischer Sprache)

- Interesse am Fachgebiet

Literature

Auswahl: 

* Batson, C. D. (1990). How social an animal? The human capacity for caring. American Psychologist, 45, 336-346.

* Loewenstein, G., & Small, D. (2007). The scarecrow and the tin man: The vicissitudes of human sympathy and caring. Review of General Psychology, 11, 112-126.

* Slovic, P. (2007). "If I look at the mass I will never act": Psychic numbing and genocide. Judgment and Decision Making Journal, 2, 79-95.

* Gross, J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291.

*Hsee, C. K., Zhang, J., Lu, Z. Y., & Xu, F. (2013). Unit Asking: A Method to Boost Donations and Beyond. Psychological Science, 24, 1801-1808.

Intended learning outcomes


  • Current insights into the theory of decision making in prosocial situations
  • Cognitive  and affective aspects of information processing 
  • Prosocial vs. proself values as a basis for prosocial decisions
  • Emotions  and emotional regulation as drivers of information processing biases and     heuristics in prosocial judgments
  • Applied aspects (e.g. refugee crisis, political consequences).

Teaching methodology including the use of eLearning tools


  • Presentations
  • Discussions
  • Group Work
  • Reading and interpreting scientific research articles
  • Online Discussions.

Course content

Introduction & presentations

Altruism & Empathy

Singularity & Identifiability

Propotions & Numbers

Emotional regulation for prosocial behaviour bei prosozialem Verhalten

Effectivity & Pseudo-Ineffectivity 

Prior knowledge expected

Good English (articles will be in English)

Interest in this area of research

Literature

Selection:

* Batson, C. D. (1990). How social an animal? The human capacity for caring. American Psychologist, 45, 336-346.

* Loewenstein, G., & Small, D. (2007). The scarecrow and the tin man: The vicissitudes of human sympathy and caring. Review of General Psychology, 11, 112-126.

* Slovic, P. (2007). "If I look at the mass I will never act": Psychic numbing and genocide. Judgment and Decision Making Journal, 2, 79-95.

* Gross, J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291.

*Hsee, C. K., Zhang, J., Lu, Z. Y., & Xu, F. (2013). Unit Asking: A Method to Boost Donations and Beyond. Psychological Science, 24, 1801-1808.

Examination information

Im Fall von online durchgeführten Prüfungen sind die Standards zu beachten, die die technischen Geräte der Studierenden erfüllen müssen, um an diesen Prüfungen teilnehmen zu können.

Examination methodology


  • Mitarbeit
  • Bearbeitung  von Moodle-Aufgaben 
  • Schriftliche Abschlussarbeit
  • Referat

Examination topic(s)

· Die Themen der Lehrveranstaltung, sämtliche Moodle-Inhalte sowie die im Seminar angegebene Pflichtliteratur.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations


  • Für eine  positive Note muss für die in der LV aufgenommenen Studierenden die Abschlussarbeit (max. 3000 Worte) fristgerecht abgegeben werden (40% der  Note)
  • Die  Anwesenheit in mind. 80% der Seminarzeit ist verpflichtend.
  • Referat als Einzel- oder Gruppenleistung ist zu erbringen (30% der Note)
  • Seminarvorbereitende Literaturarbeit (30% der Note).

Examination methodology

- Active participation

- Conducting excercises on Moodle

- Written final paper

- Presentation

Examination topic(s)

All topics of the class/module, everything uploaded on Moodle, as well as the required readings.

Assessment criteria / Standards of assessment for examinations


  • For a  positive mark/grade, each participating student needs to submit a final paper (max. 3000 words) by the deadline (40% of the mark/grade)
  • Physical and mental presence are required in at least 80% of the seminar time.
  • One  presentation (either solo or as part of a group) is required (30% of mark/grade)
  • Reading  and preparing scientific articles for the seminars is required (30% of mark/grade)

Grading scheme

Grade / Grade grading scheme

Position in the curriculum

  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Vertiefung Allgemeine Psychologie und Angewandte Kognitionsforschung (Compulsory elective)
      • Literaturseminar zur Allgemeinen Psychologie und Angewandten Kognitionsforschung ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 160.606 Information processing & Prosocial decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Vertiefung Sozialpsychologie (Compulsory elective)
      • Anwendungsgebiete der Sozialpsychologie ( 0.0h SE / 6.0 ECTS)
        • 160.606 Information processing & Prosocial decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)
  • Master's degree programme Psychology (SKZ: 840, Version: 12W.4)
    • Subject: Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie (Compulsory elective)
      • Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie ( 0.0h XX / 12.0 ECTS)
        • 160.606 Information processing & Prosocial decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)

Equivalent courses for counting the examination attempts

Wintersemester 2020/21
  • 160.606 SE Emotionen im Kontext von moralischen, sozialen und ökonomischen Entscheidungen (2.0h / 6.0ECTS)
Wintersemester 2018/19
  • 160.606 SE Informationsverarbeitung bei prosozialen Entscheidungen (2.0h / 6.0ECTS)