160.606 (19W) Information processing & Prosocial decision making
Overview
- Lecturer
- Course title german Informationsverarbeitung bei prosozialen Entscheidungen
- Type Seminar (continuous assessment course )
- Hours per Week 2.0
- ECTS credits 6.0
- Registrations 35 (35 max.)
- Organisational unit
- Language of instruction German
- Course begins on 05.11.2019
- eLearning Go to Moodle course
Time and place
Course Information
Intended learning outcomes
- Einblick in die Theorie der Entscheidungsfindung prosozialer Entscheidungen
- Kognitive und affektive Prozesse der Informationsverarbeitung
- Prosoziale vs. egoistische Werte als Grundlage prosozialer Entscheidungen
- Einflussfaktoren von Emotionen und Emotionsregulierung auf Informationsverzerrungen und Heuristiken bei prosozialen Urteilen
- Angewandte Aspekte der Forschung (z.B. Flüchtlingsdrama, politische Auswirkungen)
Teaching methodology including the use of eLearning tools
- Referate
- Diskussionen
- Gruppenarbeiten
- Bearbeitung wissenschaftlicher Artikel
- Onlinediskussionen
Course content
Einführung & Referatsvergabe
Altruismus & Empathie
Singularität & Identifizierung
Proportionen & Zahlen
Emotionsregulierung bei prosozialem Verhalten
Effektivität & Pseudo-Ineffektivität
Prior knowledge expected
- Gute Englischkenntnisse (Artikel sind in englischer Sprache)
- Interesse am Fachgebiet
Literature
Auswahl:
* Batson, C. D. (1990). How social an animal? The human capacity for caring. American Psychologist, 45, 336-346.
* Loewenstein, G., & Small, D. (2007). The scarecrow and the tin man: The vicissitudes of human sympathy and caring. Review of General Psychology, 11, 112-126.
* Slovic, P. (2007). "If I look at the mass I will never act": Psychic numbing and genocide. Judgment and Decision Making Journal, 2, 79-95.
* Gross, J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291.
*Hsee, C. K., Zhang, J., Lu, Z. Y., & Xu, F. (2013). Unit Asking: A Method to Boost Donations and Beyond. Psychological Science, 24, 1801-1808.
Intended learning outcomes
- Current insights into the theory of decision making in prosocial situations
- Cognitive and affective aspects of information processing
- Prosocial vs. proself values as a basis for prosocial decisions
- Emotions and emotional regulation as drivers of information processing biases and heuristics in prosocial judgments
- Applied aspects (e.g. refugee crisis, political consequences).
Teaching methodology including the use of eLearning tools
- Presentations
- Discussions
- Group Work
- Reading and interpreting scientific research articles
- Online Discussions.
Course content
Introduction & presentations
Altruism & Empathy
Singularity & Identifiability
Propotions & Numbers
Emotional regulation for prosocial behaviour bei prosozialem Verhalten
Effectivity & Pseudo-Ineffectivity
Prior knowledge expected
Good English (articles will be in English)
Interest in this area of research
Literature
Selection:
* Batson, C. D. (1990). How social an animal? The human capacity for caring. American Psychologist, 45, 336-346.
* Loewenstein, G., & Small, D. (2007). The scarecrow and the tin man: The vicissitudes of human sympathy and caring. Review of General Psychology, 11, 112-126.
* Slovic, P. (2007). "If I look at the mass I will never act": Psychic numbing and genocide. Judgment and Decision Making Journal, 2, 79-95.
* Gross, J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291.
*Hsee, C. K., Zhang, J., Lu, Z. Y., & Xu, F. (2013). Unit Asking: A Method to Boost Donations and Beyond. Psychological Science, 24, 1801-1808.
Examination information
Examination methodology
- Mitarbeit
- Bearbeitung von Moodle-Aufgaben
- Schriftliche Abschlussarbeit
- Referat
Examination topic(s)
· Die Themen der Lehrveranstaltung, sämtliche Moodle-Inhalte sowie die im Seminar angegebene Pflichtliteratur.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- Für eine positive Note muss für die in der LV aufgenommenen Studierenden die Abschlussarbeit (max. 3000 Worte) fristgerecht abgegeben werden (40% der Note)
- Die Anwesenheit in mind. 80% der Seminarzeit ist verpflichtend.
- Referat als Einzel- oder Gruppenleistung ist zu erbringen (30% der Note)
- Seminarvorbereitende Literaturarbeit (30% der Note).
Examination methodology
- Active participation
- Conducting excercises on Moodle
- Written final paper
- Presentation
Examination topic(s)
All topics of the class/module, everything uploaded on Moodle, as well as the required readings.
Assessment criteria / Standards of assessment for examinations
- For a positive mark/grade, each participating student needs to submit a final paper (max. 3000 words) by the deadline (40% of the mark/grade)
- Physical and mental presence are required in at least 80% of the seminar time.
- One presentation (either solo or as part of a group) is required (30% of mark/grade)
- Reading and preparing scientific articles for the seminars is required (30% of mark/grade)
Grading scheme
Grade / Grade grading schemePosition in the curriculum
- Master's degree programme Psychology
(SKZ: 840, Version: 12W.4)
-
Subject: Vertiefung Allgemeine Psychologie und Angewandte Kognitionsforschung
(Compulsory elective)
-
Literaturseminar zur Allgemeinen Psychologie und Angewandten Kognitionsforschung (
0.0h SE / 6.0 ECTS)
- 160.606 Information processing & Prosocial decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Literaturseminar zur Allgemeinen Psychologie und Angewandten Kognitionsforschung (
0.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Subject: Vertiefung Allgemeine Psychologie und Angewandte Kognitionsforschung
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Psychology
(SKZ: 840, Version: 12W.4)
-
Subject: Vertiefung Sozialpsychologie
(Compulsory elective)
-
Anwendungsgebiete der Sozialpsychologie (
0.0h SE / 6.0 ECTS)
- 160.606 Information processing & Prosocial decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Anwendungsgebiete der Sozialpsychologie (
0.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Subject: Vertiefung Sozialpsychologie
(Compulsory elective)
- Master's degree programme Psychology
(SKZ: 840, Version: 12W.4)
-
Subject: Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie
(Compulsory elective)
-
Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
- 160.606 Information processing & Prosocial decision making (2.0h SE / 6.0 ECTS)
-
Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie (
0.0h XX / 12.0 ECTS)
-
Subject: Vertiefung Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie
(Compulsory elective)