Stammdaten

Titel: Phenomenology of Diversity
Beschreibung:

The presentation is based on experiences with students in courses on socialisation, diversity and education at the University of Klagenfurt. Using phenomenologically oriented methods (vignettes according to Schratz/Schwarz/Westfall-Greiter 2012 and performative expressions cf. Peterlini 2017), the students develop dense descriptions, depictions and scenes from lived experiences. These can be based on actions/interactions in the classroom as well as in other social spaces. In the interpretation through intersubjective reading, these captured moments are subjected to a common reflection on socialising influences

In this way, the potential of phenomenological approaches as critical approach for dealing with diversity and difference will be explored. 

Schlagworte: Diversity - Difference - Phenomenology - Vignette Research -
Typ: Angemeldeter Vortrag
Homepage: http://symphenedu2020.edlit.auth.gr/home/
Veranstaltung: Learning as Experience: Phenomenological Approaches in Educational Research (Thessaloniki)
Datum: 22.10.2021
Vortragsstatus: stattgefunden (online)

Zuordnung

Organisation Adresse
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Arbeitsbereich Allgemeine Erziehungswissenschaft und diversitätsbewusste Bildung
Universitätsstr. 65-67
A-9020 Klagenfurt
Österreich
  -1294
http://ifeb.aau.at/adb
zur Organisation
Universitätsstr. 65-67
AT - A-9020  Klagenfurt
Fakultät für Kultur- und Bildungswissenschaften
 
Institut für Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung
 
Zentrum für Friedensforschung und Friedensbildung
Universitätsstraße 65-67
9020 Klagenfurt am Wörthersee
Österreich
  0463/2700-998653
   heike.petschnig-konrad@aau.at
http://ifeb.aau.at/zff
zur Organisation
Universitätsstraße 65-67
AT - 9020  Klagenfurt am Wörthersee

Kategorisierung

Sachgebiete
  • 503025 - Schulpädagogik
  • 506006 - Friedensforschung
  • 504031 - Diversitätsforschung
  • 504021 - Migrationsforschung
  • 603112 - Phänomenologie
  • 503032 - Lehr- und Lernforschung
  • 503006 - Bildungsforschung
Forschungscluster
  • Bildungsforschung
Vortragsfokus
  • Science to Science (Qualitätsindikator: I)
TeilnehmerInnenkreis
  • Überwiegend international
Publiziert?
  • Nein
Arbeitsgruppen
  • UNESCO Chair "Global Citizenship Education - Culture of Diversity and Peace"
  • Netzwerk Phänomenologische Vignetten- und Anekdotenforschung

Kooperationen

Keine Partnerorganisation ausgewählt