Veranstaltung: Similarities and contrasts in teaching mathematical and statistical t...
Stammdaten
Titel: | Similarities and contrasts in teaching mathematical and statistical thinking |
Beschreibung: | Mathematical concepts enable us to structure our thinking; corresponding models help us to structure reality. They supply us with tools to recognize and solve problems. To provoke thought, an extreme view on mathematical thinking is outlined here. Mathematical thinking might be restricted completely within the mathematical relations, or might include also expertise to apply suitable models to real situations. As far as personal conceptions of learners are involved, there is a possibility to revise them by material objects, which might be organized as counterparts for mathematical objects – at least at earlier stages. Mathematical thinking always is backed up by logical thinking, and might be supported by causal conceptions. It might be reinforced by suitable material, concrete embodiments of the concepts. Mathematical applications may be signified by the idea that models reflect the most important features of the real situation to investigate with the aim to improve the fit of the model to reality in case of feedback, which might be wrong predictions for real developments. Mathematical models meet here models from physics in the traditional sense where a direct fit of models may be directly checked by comparing real and theoretical results. Of course: More sophisticated mathematical objects like infinite cardinalities are not open to material representations. The naïve view on models does neither hold for mathematics nor for physics. Stochastic thinking The principal thesis of this session is that mathematical and stochastic thinking are different. Contributions to reflect similarities and differences in mathematical and stochastic thinking are welcome, whether they are suitable case studies discussing such issues, or empirical feedback from learners reflecting the topic. The aim is to conceive relevant differences and similarities between these types of thinking, which offer didactical opportunities to improve teaching both mathematics and stochastics. |
Schlagworte: | Mathematical thinking , Stochastic thinking , Mathematical applications |
Kurztitel: | |
Ort: | Ljubljana |
Staat: | Slowenien |
Zeitraum: | 11.07.2010 - 16.07.2010 |
Veranstaltungsstatus: | |
Kontakt-Email: | - |
Homepage: | - |
Zuordnung
Organisationseinheit | ||
---|---|---|
Fakultät für Technische Wissenschaften
Institut für Statistik
|
Kategorisierung
Förderungstyp | Sonstiger |
Veranstaltungstyp |
|
Sachgebiete | |
Forschungscluster | Kein Forschungscluster ausgewählt |
TeilnehmerInnenkreis | Kein TeilnehmerInnenkreis ausgewählt |
Veranstaltungsfokus |
Klassifikationsraster der zugeordneten Organisationseinheiten:
|
Arbeitsgruppen | Keine Arbeitsgruppe ausgewählt |
Finanzierung
Keine Förderprogramme vorhanden
Kooperationen
Keine Partnerorganisation ausgewählt
Forschungsaktivitäten
Hier werden alle mit dieser Veranstaltung in Zusammenhang stehenden Forschungsaktivitäten angezeigt. Mit dem untenstehenden Link können sie sich diese Forschungsaktivitäten in der Suche anzeigen lassen und gegebenenfalls exportieren.
(Achtung: Externe Aktivitäten werden im Suchergebnis nicht mitangezeigt)
Zugehörige Forschungsaktivitäten in der Suche anzeigen
(Achtung: Externe Aktivitäten werden im Suchergebnis nicht mitangezeigt)
Projekte | Keine verknüpften Projekte vorhanden |
Publikationen | Keine verknüpften Publikationen vorhanden |
Veranstaltungen | Keine verknüpften Veranstaltung vorhanden |
Vorträge | Keine verknüpften Vorträge vorhanden |
Vorträge der Veranstaltung
Keine verknüpften Vorträge vorhanden